Sú dva typy ľudí. Tí, ktorým sa aktuálny dizajnérsky jazyk Lexusu páči a tí, čo majú radi biele steny a pravidelné hrany. Stretnúť Lexus LC500h a neotočiť za ním hlavu, je nepochopiteľný čin. Jeho exteriér vám nemusí „rezať“, no je extrémne jedinečný a nielen to.
Všemožne som sa chcel vyhnúť spomenutiu hyper (drahého) modelu Lexus LFA, v súvislosti s testom LC500h. Tieto autá sa náramne podobajú a je fascinujúce, že to, za čo si ultimátne krídlo Toyoty pýtalo vyše 300 000 € a viac, sa podobá na model, ktorý dostanete za tretinu ceny. Logicky v tom musí byť akýsi zádrhel a bolo by odo mňa veľmi netaktné, ak by som vám po týždni jazdenia v tomto úchvatnom stroji nevysvetlil, že prečo.
Síce sa mi LFA do rúk nikdy nedostalo, mám o ňom načítaného viac, než je v slušnej spoločnosti považované za normálne. Ďalším vodidlom je fakt, že nová vlajková loď Lexusu zbiera jedno ocenenie za druhým. Nie však na okruhoch a šprintérskych podujatiach, óóó nie. Tu sú priority nastavené úplne inde a bližšie reálnemu svetu, než si myslíte.
La Femme Fatale
Som zvedavý, čo prinesie automobilový dizajn o 10 rokov, keďže LC500h vyzerá v roku 2018 šialene. Prišlo cez Stargate z budúcnosti, aby nám povedalo, že bude všetko v poriadku a autá budú ešte stále vyzerať úžasne a jazdiť na benzín. V každom prípade, toto auto ma prinútilo prvýkrát načrieť do marketingových materiálov výrobcu. Citujem: „Jedinečné usporiadanie svetiel ide ruka v ruke s charakteristickou vretenovitou maskou chladiča Lexus.
Výsledkom snahy konštruktérov o kompaktné usporiadanie je pozoruhodne nízka kapota LC. Smerom dozadu sa línia strechy postupne zužuje a klesá medzi široké, atleticky poňaté blatníky, ktoré podčiarkujú atletický postoj tohto vozidla“, sám by som to lepšie nepopísal. LC500h je nízke, široké, úžasne ladné a agresívne zároveň.
Art Deco
Odvážnejší a nápaditejší interiér je skutočne ťažké nájsť. Interiér ma šokoval a ja si neviem spomenúť, kedy som sedel v niečom takom úchvatnom, s drobnou výnimkou pre Rolls-Royce. Materiály sa medzi sebou maznajú a striedajú sa na povrchu v nepravidelných rytmoch. Koža, kovové lišty a funkčné prvky interiéru sú medzi sebou zapracované tak dokonale, že môžete vytiahnuť mikroskop, aby ste našli chybu. Levitujúce kľučky vychádzajúce zo sýto oranžového poťahu dverí z brúsenej kože dopĺňajú kovové lišty a kaskádovitá palubná doska s obrovským priečelím.
Keby sú tlačidlá na volante vypracové z kovu, nenašiel by som jediný povrch, ktorý mi naznačuje, že ešte stále chodím po zemi so zvyškom ostatných smrteľníkov. Ak by vás ale zaujímalo, prečo má LC500h zadné sedadlá, ide o cestovateľské auto. Takzvané 2+2, podobne ako všetky autá tohto typu, ponúka priestor pre uloženie vašej tašky z krokodílej kože a pohodenia saka z ohromne drahého obleku bez toho, aby ste vystupovali z auta.
Mille Miglia
Rád by som už teda načal pointu LC500h skrz pozíciu za volantom. Rád sa posadím do nízkeho postoja blízko k volantu, no v LC500h mi už od prvého momentu neprišiel tento štýl sedenia vhodný.
Radšej som sa uvelebil do nízkeho a pohodlného kresla s fantastickým vedením, nechal interiér, aby si moje končatiny uložil kde len uzná za vhodné a túžil nájsť diaľničný úsek dostatočne dlhý na to, aby som vyprázdnil nádrž do sucha. Lexus LC500h upokojuje a skôr sa vám snaží naznačiť, že vás radšej odvezie ľubovoľnou rýchlosťou cez celú Európu, než by ste ho mali drať na horskom priesmyku.
Smotánka
Tomu naznačovaniu absolútne rozumiem. Osobne som sa ešte nestretol s tak neuveriteľne schopným podvozkom, ktorý sa dokáže vysporiadať so slovenskými cestami aj na 21-palcových diskoch. Pri prechode po krátkych nerovnostiach v nízkych rýchlostiach je samozrejme tuhší. Len čo naberiete tempo a začnete hltať kilometre, s radosťou vrhnete veľké kupé do niekoľkých zákrut, pochopíte, že sedíte v niečom výnimočnom.
Podvozok je skutočne naladený božsky a netrpí zbytočnými športovými ambíciami, ktorý absolútne dehonestuje dnešné pohodlie luxusných áut. Radšej budem mať spokojný chrbát a zadok, než svoje ego. Na Nurburgring by som rozhodne zvolil iné náčinie a konkrétne v prípade hybridného LC500h, to platí niekoľkonásobne.
Dve prevodovky, dva motory
Nie, nevyčítavam ponuku motorizácií. Lexus LC500h je hybrid s 3,5-litrovým atmosférickým motorom V6 a elektromotorom, ktorý kombinuje šesťstupňovú planétovú prevodovku so štvorstupňovým automatom s meničom krútiaceho momentu. Prenos výkonu je smotanovo jemný, hlavne pri pokojnej jazde. Rozbeh zo stredných otáčok má za následok veľmi príjemný šesťvalcový zvukový sprievod a solídny ťah vďaka Multistage hybridnému systému.
Pri plnej paľbe sa však necíti vo svojom a dá vám to najavo skrz elektroniku. Je schopný úžasných kúskov, no radšej mu sedí pokojné pózovanie po meste. Apropo, spotreby. Na diaľnici si vypýta 7,5 litra a v meste 8. Mimo mesta klesáte až k 5,8 litrom na 100 km. Treba dodať viac?
Základná cena modelu – Lexus LC500h Luxury: 103 000 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus LC500h SPORT+: 116 000 €
Záruka: 5 rokov alebo do 160 000 km
Registračná daň: 3900 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem [cm3]: | 3456 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 264 (360)/4900 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 348 /4900 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 4,6/7,2/5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 172 |
Objem nádrže [l]: | 84 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2130 |
Rozmer pneumatík: | 245/40 R21 - vpredu 275/35 R21 - vzadu |
Dĺžka [mm]: | 4760 |
Šírka [mm]: | 1920 |
Výška [mm]: | 1345 |
Rázvor [mm]: | 2870 |