600-koňové Audi TT sa pýši biturbo päťvalcom

655

Stretnutie fanúšikov GTI pri jazere Wörthersee sa nezadržateľne blíži (13. – 16. mája 2015) a koncernové značky si pomaly pripravujú svoje chuťovky. Audi tento rok predstaví brutálne TT clubsport turbo s klasickým a aj elektricky poháňaným turbodúchadlom.

Svalovec
Prvotný pohľad na masívne blatníky, nárazníky či karbónové nastaviteľné krídlo odhalí, že toto nie je bežné TT. Tento fešák našťastie nie je len o pôsobivom dizajne. Mimochodom, jeho pohotovostná hmotnosť bez vodiča je celkom prijateľných 1 396 kg. Brutálnu silu, ktorú pod kapotou skrýva, krotia odľahčené karbón-keramické brzdové kotúče s priemerom až 370 mm na predných polosiach. Čiastočne ich zakrývajú krásne sedemlúčové 20” kolesá s rozmernými pneumatikami 275/30 R20.

2.5 TFSI e-biturbo
To, že elektrické turbodúchadlá už klopú na dvere, je všeobecne známe už dlhšiu dobu. Prvotinou má byť Audi SQ7 s naftovým osemvalcom. Ešte predtým však túto technológiu vložili aj pod kapotu tohto konceptu. Popri konvenčnom turbe e-turbo fúka stlačený vzduch do 2,5-litrového radového päťvalca. Ten vďaka tomuto biturbo systému disponuje neuveriteľnou silou až 441 kW (600 konských síl) a krútiacim momentom 650 Nm v závratnom spektre od 3 do 7 tisíc ot./min. Tento 2.5 TFSI má tak v prepočte až 240 koní a 260 Nm na liter. K udržaniu prevádzkovej teploty takej veľkej stajne používa pretekárske chladenie.

Päťvalcovému agregátu sekunduje šesťstupňová manuálna prevodovka. Tá umožní silnému TFSI motoru malé kupéčko rozbehnúť z 0 na 100 km/h len za 3,6 s. Koncept pritom nemá problém prekonať 310 km/h. Krútiaci moment je, samozrejme, prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom systému quattro s viaclamelovou spojkou vzadu.

Prídavný 48 V systém
Pre dokonalé fungovanie elektricky poháňaného turbodúchadla má Audi TT clubsport turbo popri štandardnom 12-voltovom systéme ešte aj 48 V. Ten využíva kompaktné li-ionové batérie uložené v batožinovom priestore. E-turbo sa predovšetkým stará o krútiaci moment v nízkych otáčkach, kedy výfukové plyny nedokážu poskytnúť dostatok energie na roztočenie turbíny konvenčného turba. Tým pádom mohli jeho pôsobenie toho klasického oklieštiť len na vysoké otáčky. Popri ňom však stále naplno pracuje elektrické turbo, ktoré nepozná oddych v celom rozpätí otáčok.

Audi TT clubsport turbo bude pri jazere Wörthersee pútať oči svojím širokým bodykitom. To ale nie je jeho hlavná prednosť.