Vedeli ste, že Toyota postavila prvé elektrické SUV na svete? A to nie je všetko!

1498
Zdroj: Toyota

Japonská Toyota drží hneď niekoľko prvenstiev. Priniesla prvé elektrické SUV, prvé pretekárske auto s turbom a rôzne ďalšie inovácie.

Japonská Toyota je jednou z najinovatívnješích značiek na svete. Zároveň je po Volkswagene druhou najväčšou skupinou v segmente automobilov. Na rozdiel od niektorých nemeckých inovácií, napríklad pohonu Quattro, sa o tých japonských veľa nevie. A pritom všetky tieto veci debutovali práve v Toyote.

1. Prvé pretekárske auto s turbom

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Množstvo technológií má taký postup, že najprv ich vyvinú pre vojenské účely a neskôr sa dostanú aj k bežným zákazníkom. V motorizme zas väčšina technológií začína v motoršporte a potom prejde do bežných áut. Aby sme vás ešte trochu zmiatli, s turbom to bolo presne naopak. Začalo v autách pre bežných vodičov a Toyota ho priniesla na okruh.

Prvé auto, ktoré bolo vybavené turbodúchadlom, vzniklo už v roku 1962. Pochádzalo, paradoxne, z Ameriky. Oldsmobile F-85 Jetfire však nebol príliš úspešný a po dvoch rokoch ho spoločnosť stiahla z ponuky. Dôvodom boli práve časté poruchy turba. Po piatich rokoch ticha prišla Toyota so svojim riešením turbomotora. Bohužiaľ, nebolo pre bežných ľudí.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Motor s označením 91E bol vidlicový osemvalec V8 s objemom 5 litrov a dvomi turbodúchadlami. Výkon bol nepredstaviteľný. Motor dokázal vyprodukovať až 800 koní a 726 Nm krútiaceho momentu. Prvým pretekárskym autom s týmto motorom, a teda aj s turbom, bola Toyota 7 Turbo z roku 1970.

2. Pravdepodobne prvý motor s EGR

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Ak vás prekvapilo, že turbo použili najprv v USA, tak vás iste prekvapí, že aj EGR vzniklo na popud USA. Súčiastka, ktorej úlohou je vracať spaliny naspäť do sania na opätovné spálenie sa nazýva Exhaust Gas Recirculation a bola vyvinutá za účelom zníženia emisií.

V 60. rokoch americká Kalifornia zaviedla jedny z najprísnejších emisných noriem na svete. Automobilkám neostávalo nič iné, iba sa jednoducho prispôsobiť. Podľa vtedajších štatistík putovala až polovica všetkých objednaných kusov ťažiskového modelu Celica práve do Kalifornie, a tak musela Toyota konať.

Prvý sériový model Toyoty s EGR sa volal Celica 18R-C, kde C znamenalo California. Prišiel na prelome rokov 1972 a 1973.

3. Prvé tranzistorové zapaľovanie v sériovom aute

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Vyriešiť zapaľovanie je vecou výkonu, spotreby, emisií a aj životnosti motora. Nečudo, že práve zapaľovanie je jednou z vecí, na ktoré automobilky kladú obrovský dôraz. Využitie nových polovodičových súčiastok na vytvorenie bezkontaktného typu zapaľovania znamenalo zmenu v ponímaní spaľovacieho motora. Akurát, jeho cena bola extrémna, a preto sa dostal sprvu len do pretekárskych vozidiel. Toyota bola prvou automobilkou, ktorej sa podarilo znížiť náklady a priniesť bezkontaktné zapaľovanie aj do sériových áut.

Prvým takýmto autom bola Toyota Century s trojlitrovým motorom V8 s výkonom 150 konských síl. Išlo o luxusnú limuzínu z druhej polovice 60.-tych rokov. Trvalo viac ako 8 rokov, kým sa bezkontaktné zapaľovanie stalo štandardom.