Toto sú prvé elektromobily od Toyoty a Lexusu. Kedy ich uvidíme v Európe?

1849
Zdroj: TS Toyota

Nové elektrické crossovery prichádzajú na čínsky trh – spríbuznené modely Toyota C-HR EV a Toyota IZOA EV, ako aj Lexus UX 300e. Takto začína najväčší japonský výrobca automobilov svoju expanziu na trhu  BEV (batériových elektrických vozidiel).

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Prvý elektrický  Lexus

Lexus UX 300e je prvý výrobný model zo série Lexus Electrified. Bol vytvorený na základe crossoveru UX, ktorý bol doteraz v ponuke  s hybridnou a benzínovou jednotkou. Nový model je veľmi podobný spaľovaciemu UX – to platí aj pre prednú mriežku. Tvorcovia modelu nechceli štylisticky zdôrazňovať jeho elektrický charakter extravagantným dizajnom.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Elektrický motor UX 300e je dynamický a rýchlo naberá na obrátkach, ale zároveň poskytuje pri jazde prirodzený pocit. Vozidlo s výkonom 150 kW zrýchli na stovku za 7,5 s. Batérie s výkonom 54,3 kWh zaručujú dojazd 400 km na jedno nabitie (NEDC). Čas nabíjania pomocou rýchlonabíjačky (50 kW) do 80% kapacity predstavuje 50 minút.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Elektrické crossovery  Toyoty

C-HR EV a IZOA EV  veľmi podobné modely navrhnuté na platforme TNGA a vyrábané v rôznych závodoch – prvý vo fabrike  GAC Toyota Motor v Kantone a druhý vo FAW Toyota Motor Company. Architektúra TNGA zabezpečuje tuhú karosériu, no elektrické crossovery Toyoty získali o 20 % tuhšiu konštrukciu v porovnaní so spaľovacími verziami kvôli zabudovaniu trakčných batérií do štruktúry karosérie. Batérie boli nainštalované priamo na podlahu, čo ušetrilo priestor v interiéri auta aj v kufri a znížilo jeho ťažisko. 

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Toyota využila bohaté skúsenosti získané z výroby hybridných vozidiel a maximalizovala účinnosť elektromotora a bezpečnosť batérie. Obidva modely dostali batérie s kapacitou 54,3 kWh. Automobil spotrebuje v cykle NECD priemerne 13,1 kWh/100 km. 

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

V Európe ešte v tomto roku

Japonská automobilka plánuje ešte v priebehu tohto roka začať s predajom elektromobilov aj na európskom trhu. Pôjde však o vozidlá z celkom iného segmentu – dodávku Proace Van a jej osobnú verziu Proace Verso. Budúci rok debutujú elektrické verzie menších kompaktných vanov z ponuky úžitkových vozidiel Toyoty – Proace City a Proace City Verso.

Toyota Proace Van.
Zdroj: TS Toyota

Ambiciózne plány s elektrifikáciou

Od roku 1997, keď Toyota začala s elektrifikáciou  sériovo vyrábaných automobilov a uviedla na trh model Prius, predala takmer 15 miliónov hybridných vozidiel. V súčasnosti sa v jej ponuke okrem automobilov s plne hybridným pohonom nachádza aj plug-in hybrid (Prius Plug-in Hybrid) a elektromobil na vodík (sedan Mirai).

Toyota Mirai.
Zdroj: Lexus

Do roku 2025 má automobilka v úmysle uviesť na čínsky trh 10 typov elektromobilov. Niekoľko z modelov BEV Toyoty bude mať globálny dosah. Do roku 2030 chce dosiahnuť ročný predaj 5,5 milióna elektrifikovaných automobilov, z čoho 1 milión bude mať nulové emisie. Také sú strednodobé ciele stratégie Toyota Environmental Challenge 2050, ktorá predpokladá takmer úplné odstránenie vozidiel produkujúcich výfukové emisie v priebehu najbližších 30 rokov (očakáva sa, že priemerné emisie nového vozového parku majú klesnúť o 90 % v porovnaní s hladinou z  roku 2010).

NEPREHLIADNITE: