TEST Volkswagen ID.BUZZ: Znovuzrodili ikonu

1458

Znovuzrodenie ikony. Jedine tak sa dá nazvať novinka od Volkswagenu, ktorá má byť elektrickou alternatívou Multivanu. Otázne len je, či na to má všetky predpoklady.

Píše sa rok 1949 a svet sa ešte stále úplne nespamätal z druhej svetovej vojny. Do tejto doby priniesol Volkswagen svoje druhé auto v poradí. Nazval ho veľmi neoriginálne Typ 2, no svet ho pozná ako hipisácku dodávku.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nový ID.Buzz navrhli tak, aby čerpal čo najviac z jej dedičstva, a v rámci konštrukcie sa na ňu aj podobá. Previs vpredu má iba 82 cm, a to je porovnateľné s Volkswagenom Polo. A previs vzadu má zas menej ako 90 cm. Toto auto je také symetrické, že keby ste prehodili kufor za kabínu, jeho tvary by sa takmer nezmenili.

Jasný elektromobil

ID.Buzz je jasným členom elektrickej rodiny. Svedčí o tom platforma MEB, ale zbadáte to už na prvý pohľad. Rozšírený nárazník s relatívne malou mriežkou na privádzanie vzduchu nesie vzor, ktorý už poznáte. Matrixové svetlá IQ.Light prepája LED pásik a celému čelu dominuje logo Volkswagenu. Aj vy tu stále cítite tú históriu? Vzadu už vyzerá ID.Buzz prísne futuristicky. Na históriu odkazujú akurát tri plastové ozdoby po bokoch.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ak by sme mali opísať interiér jedným slovom, bol by to minimalizmus. Pravdou je, že po technickej stránke tu nenájdete nič nové. Dvanásťpalcové multimédiá slúžia na ovládanie prakticky všetkého od hudby cez klímu až po nastavenia vozidla. A pred vodičom sa zas nachádza malý prístrojový štít, ktorý zobrazuje len to najdôležitejšie. Posed za volantom sa podobá na ten v dodávkach a palubná doska je extrémne dlhá.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Priestor pre každého

Kabína je aj vzadu vzdušná a priestranná. Priestoru na nohy aj hlavu budete mať až-až. No napriek tomu, pokiaľ ide o priestor vzadu, o ID.Buzze rozmýšľajte ako o MPV. A v tom sa líši napríklad od nového Multivanu. Sedadlá sú delené v pomere 60:40 a lavicu si viete posunúť, ale nie vybrať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Čo však z vanov alebo dodávok zostalo, je nemožnosť otvoriť si okno a výduchy klímy sú za príplatok. No a ak by ste chceli tretí rad sedadiel, príde. Ale až budúci rok a bude vyklápací. Aj v kufri opäť konkuruje osobným úžitkáčom. Poskytne až 1121 litrov, ktoré po sklopení zadných sedačiek narastú až na 2205.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Čo sa týka pohonu, Volkswagen ponúka v ID.Buzze momentálne iba jednu motorizáciu. Elektromotor na zadnej náprave s výkonom 204 koní a najvyšším krútiacim momentom 310 Newtonmetrov. Zrýchlenie z nuly na stovku zvládne za 10,2 sekundy a maximálna rýchlosť pritom predstavuje 145 kilometrov za hodinu. To je v porovnaní s ostatnými elektromobilmi z rodiny ID pod priemerom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Keď sa budete hnať do zákruty, musíte myslieť na to, že sa do nej ženie dva a pol tony, ktoré z nej musia v ideálnom prípade aj vyjsť. Ale toto auto vás nenabáda k dynamickej jazde. Pri manévrovaní v meste vám sánku vyrazí priemer otáčania tohto auta. Kruh zvládne za o chlp viac ako 11 metrov. Pre porovnanie, Golf je na tom iba o 20 centimetrov lepšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dojazdom nezažiari

Do útrob tohto auta namontovali tú väčšiu koncernovú batériu s čistou kapacitou 77 kWh. A to v cykle WLTP znamená dojazd viac ako 400 kilometrov. V realite veľmi závisí na tom, či jazdíte po meste, po okreskách alebo po diaľnici. ID.Buzz podporuje maximálny nabíjací výkon 170 kW, ktorý je dostatočný pre väčšinu ultrarýchlonabíjačiek. A ak sa vám podarí dosiahnuť plné bomby, nabijete sa z 5 na 80 % za približne 30 minút.

ID.Buzz momentálne nemá žiadne výbavové stupne. Ak si otvoríte konfigurátor, začínať budete s cenovkou 65 976 eur. Ako výbavu si môžete dokupovať jednotlivé prvky alebo rovno balíky. A tak sa dokáže cena prešvihnúť poľahky aj cez 80-tisíc.

Základná cena modelu – Nissan X-Trail 1,5 MHEV Visia: 32 990 €
Euro NCAP – 5* (2022)

Technické údaje
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:150(204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:310
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:145
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - WLTP kombi [kWh/100km]:20,5-21,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [mm]:1300-1450 x 1217-1204
Kapacita batérie [kWh]:77 (netto)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2471
Dĺžka [mm]:4712
Šírka [mm]:1985
Výška [mm]:1927-1951
Rázvor [mm]:2989