TEST: Toyota Land Cruiser | Rodinné striebro

2821
Inšpirovaní produktovou fotografiou, overujeme sebavedomí postoj Land Cruiseru. Pri priamom kontakte budí nenútený rešpekt
Zdroj:

Len tie najlepšie modely vydržia v ponukách automobiliek bez prestávky celé dekády. Pokiaľ sa dožije model viac ako 65 rokov života, už dávno visí jeho fotografia v automobilovej sieni slávy. Stačia aj drobné zmeny k udržaniu kondície modelu Land Cruiser?

Toyota Land Cruiser disponuje 65-ročnou históriou a v porovnaní s mestskými SUV pôsobí ako 200-ročný majestátny platan, stojaci pri plante paradajky. Land Cruiser je klasický off-road s karosériou sediacou na ráme a minimálnou svetlou výškou 215 mm. Dnes však už off-roady nesúťažia vo výjazde na Kilimandžáro. Sú domestikované, začali čítať krásnu beletriu a počúvajú Chopina.

Je vonku hnusná pľušť a na strechu vám padajú hrudy blata od kolies? Žiadny stres. Hlavne, nech sa majú pasažieri vzadu ako v bavlnke.

Presne toto isté sa deje modelovému radu Land Cruiser, aj keď veľmi rezervovaným spôsobom. Stále si ho viete kúpiť ako pracanta na „makačku“ do lesa. Testovací kus vo výbave Executive sa však venuje hlavne tomu, aby ste hnusné počasie a tony blata pod vašimi kolesami nevnímali ako nepríjemnosť či nebodaj námahu.

Dizajnérske upratovanie

Toyota sa aktuálne už pár rokov skrz svoje portfólio modelov vyznačuje výrazným a úderným dizajnom. Snahu o to, aby ste na ceste spoznali Land Cruiser aj v hmle, daždi či piesočnej búrke, zvládajú dizajnéri Toyoty na jednotku. Aktuálna generácia upustila od zvláštneho, zvisle klopeného denného svietenia, ktorú nahradilo prirodzenejšie riešenie v horizontálnej rovine.

Aktuálna generácia Toyoty Land Cruiser s označením J200 sa po facelifte príliš nezmenila. Čo sa však zmenilo, udrelo na správnu strunu nejednému kritickému oku.

Zmenou si prešla aj grafika zadných svetiel, ktorá má svoj základný tvar podobný už niekoľko rokov. Chrómu okolo auta je relatívne dosť. Keďže ide o globálny model a medzi najväčšie odbytiská predajov modelu Land Cruiser sú USA či bohaté krajiny blízkeho východu, zľahka vulgárny dizajn má svoje opodstatnenie. V každom prípade, ide o najlepšie zvládnutý dizajn Land Cruiseru od predošlej generácie J100, z prelomu tisícročia.

Luxusný posed

Land Cruiser hrá v prevedení Executive na luxusnú nôtu. Vpredu sú vaše kríže odvetrávané a ohrievané koženými sedadlami. Priestor na zadných sedadlách vás však núti rozmýšľať nad tým, čo je už pekne dávno očividné. Drahé SUV a off-roady sa stali nepriamymi, no o to vážnejšími konkurentmi veľkých sedanov.

Drevo, koža a hromada plastu. Aj keď nevynikajú fantastickou povrchovou úpravou, držia na svojom mieste a nepridávajú interiéru na decibeloch.

Priestoru na kolená pasažierov je doslova na rozdávanie a k maximálnemu pohodliu dopomáha elektrické sklápanie tretieho radu sedadiel. Zadné sedadlá majú vlastnú zónu klimatizácie, sú vyhrievané a priestor na nohy schová do vačku nejeden veľký prémiový sedan, nech aj vo verzii Long.

Opojná dominancia

Interiér disponuje jednou ohromnou devízou. Tlačidlá a ovládače sú také veľké, že ich môžete ovládať aj v rukaviciach. Nie ste fanúšikmi dotykových tlačidiel? V interiéri nenájdete skoro žiadne. Tým pádom môžete sledovať cestu a neuhýbať pohľadom od vozovky len preto, aby ste zvýšili teplotu kúrenia.

P-R-N-D…a ďalších milión off-roadových nastavení. Pokiaľ by ste náhodou vybehli mimo spevnené cesty.

Výhľad z auta je vynikajúci, aj keď by sa to na prvý pohľad nezdalo. Japonské značky vo všeobecnosti nekombinujú parkovacie senzory s cúvacími kamerami. Land Cruiser dokáže cez štyri kamery vytvoriť pohľad na strechu auta a v spolupráci s parkovacími senzormi vtesnáte voz na tie najnedostupnejšie parkovacie miesta.

V teréne sa nezapotí

Na palube počítate s permanentným pohonom štyroch kolies, pracujúcim v tandeme s centrálnym diferenciálom. Za zmienku stojí kineticko-dynamický systém zavesenia kolies, ktorý udržuje kabínu v rovine aj počas kríženia náprav v teréne. Land Cruiser taktiež disponuje úctyhodnými terénnymi parametrami, akými sú napríklad 42-stupňový bočný náklon, či brodivosť do hĺbky až 700 mm.

“Plná poľná”. Pokiaľ zapadnete s Toyotou Land Cruiser, nič iné ako traktor vás zo šlamastiky nevytiahne.

Takisto, pokiaľ ste mali niekedy potrebu kolmého výjazdu v ohromných uhloch, maximálna stúpavosť dosahuje až 42 stupňov. V rámci testu sme na južnom Slovensku nenašli podmienky, v ktorých by Land Cruiser „zapochyboval“, a to sme sa skutočne snažili. Je to auto postavené na zdolávanie púštnych dún a tým je povedané asi všetko.

Hlavne pokojne

Pod kapotou je momentálne k dispozícii jediný motor, a to 2,8 litrový naftový štvorvalec s výkonom 130 kW/177 koní. Ten pracuje v tandeme so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Menič krútiaceho momentu disponuje rozsiahlym intervalom pôsobnosti a má na svedomí veľmi rozvážne a pokojné radenie. Vzhľadom na jeho proporcie a dynamické vlastnosti je Land Cruiser skutočne vhodný na premyslenejšiu jazdu.

Profil generácie J200 zreje ako víno. V zimnom blate obvzlášť.

Na kratších nerovnostiach dokáže byť podvozok tuhý a v zákrutách cítite nakláňanie karosérie. Z hľadiska spotreby som osobne očakával vyššie čísla, aj keď na katalógový údaj som sa nedostal. Mimo mesta spotreboval Land Cruiser najbližší údaj katalógovej spotreby, a to 8,3 l/100 km. V meste prekvapil príjemný údaj 9,5 litra na 100 km a na diaľnici si svoju daň vypýtala vysoká karoséria pri 11,5 litroch na 100 km.

Základná cena modelu – Toyota Land Cruiser Legend: 47 090 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Land Cruiser Executive 7S: 68 290 €
Záruka: 3 roky alebo do 100 000 km
Registračná daň: 530 €
Euro NCAP: netestované (*19.2.2018)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2755
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:130 (177)/3400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450 /1600-2400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,2/6,3/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:621
Objem nádrže [l]:87
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2280
Rozmer pneumatík:265/55 R19
Dĺžka [mm]:4840
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1835
Rázvor [mm]:2790