TEST: Suzuki Swift Sport Hybrid⎜Motorová myš

756
Zdroj: František Pisarovič

V dávnych časoch motoristickej žurnalistiky sa vraj stávalo, že niektoré testovacie kusy boli potajme upravené na trocha väčší výkon než sériové verzie. To bola jedna z prvých vecí, ktoré mi napadli po pár kilometroch strávených za volantom tohto špunta, ktorý opäť raz dokazuje, že výkon nie je vôbec všetko.

Pamätáte si ešte na slávnu reklamnú kampaň “Nejazdite, swiftujte”? Nebudem sa hnevať, ak nie, pointa ležala skôr v zdôraznení, ako veľmi je toto vozidlo iné od toho, čo by ste od moderného hot-hatchu čakali. Pretože ak ste zvyknutí na nejaké to bežné “jazdenie”, ľahkosť, s akou sa pohybuje toto vozidlo po ceste, vás príjemne prekvapí. Nie je to však jediné z prekvapení, ktoré toto auto nastražuje.

Suzuki Swift sa tvári ako taký malý bojovníček. V skutočnosti vám ale riadne prekalibruje vnímanie.
Zdroj: František Pisarovič

Drsňák

Swift nedávno prešiel faceliftom a to je tiež dôvod, prečo ho tu máme. Verzie Sport sa opticky dotkol len nevýrazne, pretože nové chrómovanie masky chladiča táto verzia skutočne nepotrebovala. Vpredu by sme tak našli oproti klasickému Swiftu presne to, na čo sme zvyknutí – väčšie nasávacie otvory a agresívnejší bodykit, ktorý sa prostredníctvom vystúpených prahov prenáša aj do zadnej časti auta.

Toto auto vám dovolí strašne veľa
Zdroj: František Pisarovič

Tá je o poznanie šťavnatejšia, najmä vďaka dvom mohutným kruhovým koncovkám výfukov, ktoré majú, našťastie, od atrapy ďaleko. Výfuky sú navyše vsadené do mohutného čierneho difúzora. O príslušný športový akcent sa starajú efektne navrhnuté disky kolies s rozmermi pneumatiky 195 / 45 R17.

Naznačuje to už dvojicou výrazných guľatých koncoviek výfukov, ktoré sú skutočné
Zdroj: František Pisarovič

Je to cítiť

Suzuki Swift nie je vozidlo, ktoré robí všetky veci úplne dobre – je skôr autom, ktoré má svoje priority. Cítiť je to najmä v interiéri, ktorý je zložený z tvrdých a lesklejších plastov, ktorých povrchová úprava sa trochu nepríjemne odráža v čelnom skle. Spracovanie je však na vysokej úrovni a rozdiel oproti “civilnému” Swiftu je značný.

Interiér Swiftu Sport je rozpoznateľný od klasického celkom ľahko. Zmeny sú z tých menej kompromisných.
Zdroj: František Pisarovič

Sú tu vydarené červené dekorácie, športový volant s dobre rozmiestnenými a solídnymi tlačidlami a najmä športové sedadlá, pri ktorých sa na chvíľu zastavíme. So svojimi rozmermi priemerného Európana som sa totiž do nich zmestil len tak-tak, pretože inžinieri síce mysleli na výrazné a nekompromisné bočné vedenie, no skôr pre Aziatov. Po čase sa na ne ale zvyknúť dá, čo sa nedá povedať o nepríjemne vysoko položenej lakťovej opierke – väčšinu času som jazdil bez nej.

Máte tu skvelé komunikatívne riadenie s efektným splošteným volantom
Zdroj: František Pisarovič

Sedí sa tu vzpriamene, čiže miesta je v kabíne dosť. Batožinový priestor je úplne základný aj objemom, aj prevedením – ponúka objem len 265 litrov a po sklopení zadných operadiel narastie na 579 s tým, že vznikne veľký schod. Toto auto je skrátka o inom.

Sedadlá majú extrémne bočné vedenie a celkom úzky profil
Zdroj: František Pisarovič

Šialenec

Pod kapotou sa však zmenilo takmer všetko. Motor je úplne nový, s vyšším kompresným pomerom, variabilným časovaním výfukových ventilov a mild-hybridným elektromotorom, ktorý si vyžiadal aj novú prevodovku. 48V hybridný systém je pri Swifte unikátny, ostatné verzie používajú 12V sieť.

Šesťstupňová manuálna prevodovka je krásne mechanická a presná
Zdroj: František Pisarovič

Výkon motora je síce nižší, ako bol – teraz dáva 95 kilowattov (129 koní), jemne si však polepšil krútiaci moment na 235 newtonmetrov. Mild-hybridný motor so svojimi 11 kW a 53 Nm úspešne pracuje na vyliečení turbodiery.

Lakťová opierka je, bohužiaľ, pre Európanov nepoužiteľná
Zdroj: František Pisarovič

A v tom je práve čaro tohto vozidla – vo výkone, ktorý je dostupný hneď, plynulo a aj do príjemne vysokých otáčok. 1 020 kilogramov hmotnosti je na moderné auto šialene málo a Swift sa podľa toho aj správa. V žiadnom inom vozidle nedokážete meniť smer podobne nezodpovedne a bez následkov ako v tomto, pretože vám to jednoducho dovoľuje fyzika.

Motor je po novom mild-hybridný a dáva 95 kilowattov (129 koní). Má priam neunaviteľnú charakteristiku.
Zdroj: František Pisarovič

A ešte k tomu je to obrovská zábava! Už prvé metre odhalia skvelo naladený podvozok, ktorý napriek mušej váhe neodskakuje od nerovností, ale nechá sa viesť. V kombinácii s motorom, ktorý je ochotný a lačný po otáčkach, je toto riadny nášup zábavy, aký už dnes len tak nezažijete. Ak vám nevadí slabšie odhlučnenie a vyslovene nepríjemná lakťová opierka, práve ste vyhrali jackpot.

Základná cena modelu – Suzuki Swift 1,2 DualJet Hybrid GL 2WD: 13 380 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet Hybrid: 22 005 €
Euro NCAP: 3* (2017)
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1373
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:95 (129) / 5 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:235 / 2 000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:265
Objem nádrže [l]:37
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 020 - 1 025
Rozmer pneumatík:195 / 45 R17
Dĺžka [mm]:3890
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2450
Mrkni naše nové video: