TEST: Škoda Scala TDI | Snaživý abstinent

842

O Scale sa hovorí ako o nástupcovi modelu Rapid. Kým v prípade Rapidu išlo skôr o finančne výhodnú ponuku plnú kompromisov, Scala predstavuje plnohodnotného konkurenta kompaktných hatchbackov nižšej strednej triedy.

Zatiaľ čo verzia s motorom 1.5 TSI predstavuje výkonnostný vrchol ponuky, testovaná vznetová jedna–šestka atakuje rekordy v ekonomike prevádzky.

Spaceback

Predĺžené zadné okno v štýle Rapidu Spaceback Scale pristane a odlišuje ho tým od iných modelov značky. Nový dizajnový štýl predných a zadných svetiel bude súčasťou ďalších modelov českej automobilky. Výrazné tmavé disky kolies a správne umiestnené prelisy na dverách vkusne dotvárajú bočnú časť auta.

Predĺžené zadné okno Scale pristane

Škoda po novom

Dizajnéri Škody upustili od lacno pôsobiacich výplní dverí a v Scale už použili čalúnenie aspoň v oblasti opierky ruky. Nový tvar v podobe štíhlej palubnej dosky s výrazným tabletom multimediálneho systému pôsobí moderne a zároveň prakticky. Okrasná červená linka sa tiahne od dverí a obkresľuje výduchy ventilácie. Trochu jednoducho pôsobí plastová plocha pred spolujazdcom, ktorá sa navyše nepríjemne leskne.

Jednoduchý a praktický interiér s kvalitne pôsobiacimi materiálmi

Športové sedadlá majú dostatočne dlhý sedák s príjemným sklonom. Menej spokojný som bol s tvarovaním operadlovej časti. Posed však celkovo hodnotím pozitívne. Nízka športová poloha, dostatočná vzdialenosť pedálov od sedadla a široko nastaviteľný volant by mal ulahodiť asi každému. Priestor vpredu je v každom smere dostatočný. Na zadných sedadlách sa pohodlne usadia dvaja priemerne vysokí pasažieri, musia však počítať s kolmejšie ukotvenými operadlami.

Predné športové sedadlá sú zaujímavo tvarované, ale ich chrbtová časť mi osobne nevyhovovala.

Ergonómii ovládacích prvkov nie je až na kontrolu ventilácie čo vytknúť. Infotainment je prehľadný s výbornou odozvou dotykového displeja. Pre využívanie systému Android Auto alebo Apple Car Play je potrebné si zadovážiť kábel s koncovkou USB-C.

Abstinent

Vznetová jedna-šestka zaujme rozsahom použiteľných otáčok. Prebudí sa od hodnoty 1500, slušne zatiahne od 2000 a pokračuje plynule až k hranici 4000. Manuálna prevodovka je rozumne odstupňovaná. Prvé tri prevody sú krátke, čím dodajú autu potrebnú dynamiku. Zvyšok je dlhší a pomáha udržať nízku spotrebu paliva. Na šiestom prevodovom stupni motor „točí“ pri diaľničnej stotridsiatke iba 2250 otáčok.

Manuálna prevodovka ma presné a pomerne krátke dráhy

Auto je výborne odhlučnené od aerodynamickeho hluku aj hluku od podvozku. Do interiéru preniká iba monotónny zvuk motora. Agregát má s prihliadnutím na svoj objem dostatočný výkon a nezahanbí ani pri predbiehaní. Pedál spojky má dlhý chod a nekladie skoro žiadny odpor. Spokojný som bol s priamym riadením, účinok jeho posilňovača však mohol byť menej výrazný. Prekvapil ma pomerne ostrý nástup bŕzd, k ich práci však nemám výhrady.

Klasické „budíky“ sú prehľadné a dobre čitateľné

Na kvalitnej ceste som ocenil isté jazdné vlastnosti, ktoré umožňujú pomerne rýchly prejazd zákrutami. Na nerovnostiach však zadná vlečená náprava pôsobí trochu nervózne a zvykne odskočiť. Tuhšie naladený podvozok síce zvláda bežné chyby vozovky, na väčšie diery už posádku auta patrične upozorní.

Verdikt

Nová Scala sa vážne vydarila a bezpochyby sa na Slovensku zaradí medzi najpredávanejšie autá vo svojej triede. Vybral by som si ju však s benzínovou jedna-päťkou a vyššou výbavou. Najväčšou devízou Scaly s testovanou motorizáciou je jej spotreba. Okresky zvláda za štyri litre, mesto a diaľnicu za päť litrov na 100 km.

Základná cena modelu – Škoda Scala Active 1.0 TSI 70 kW (95 k) 5° MP: 13 490 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Scala Ambition 1.6 TDI 85 kW (115 k) 6° MP: 18 930 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(115)/3 250 – 4 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1 500 – 3 250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,1
Spotreba kombinovaná (WLTP) [l/100 km]:4,5 – 5,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:467
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 324 – 1 471
Rozmer pneumatík:205/50 R17
Dĺžka [mm]:4362
Šírka [mm]:1793
Výška [mm]:1471
Rázvor [mm]:2649

NEPREHLIADNITE: