TEST: Škoda Karoq | Tichá sláva

6427

Karoq nezažil také potoky šampanského a prvotný záujem, aký verejnosť dožičila väčšiemu Kodiaqu. Paradoxne by mal osloviť ešte väčšie masy ako jeho väčší braček. Ukázal nám však, že Škoda a „koncern“ sú majstrami v jednej špecifickej disciplíne.

Škoda Karoq zapadá do trendu ako Mariši nové čižmy. Vysokých modelov sa predáva stále viac a dnes je už každý považovaný za blázna, kto tento trend ignoruje. Samozrejme, vziať do úvahy, že či ešte masová automobilka bez SUV v portfóliu, vôbec môže v dnešnej dobe existovať. Kým však predstaveniu Kodiaqu predchádzala masívna kampaň s hromadou virálnych prvkov, ktoré sa šírili internetom svetlomet po svetlomete, Karoq prišiel ihneď.

Bez zbytočných rečí, na rovinu a úprimne, ani som si nevšimol, keď sa veľká väčšina našich kolegov vyparila na jeho premiéru do Švédska. Čím si bola Škoda taká istá, že Karoq nepotreboval podobný mediálny nátlak? Po týždni testovania modelu s pohonom predných kolies som to náležite pochopil.

Menší bráško

Karoq má síce dizajnové prvky, ktoré nesie aj väčší Kodiaq, no rozhodne si ich medzi sebou nespletiete. Škodovka neprišla s fotokopírkou a nescvrkla Karoq oproti Kodiaqu o 10 %. Karoq nepôsobí tak sebavedome, robustne a už na pohľad schopnosťou, že prejde kdekoľvek. Na pomery SUV mu chýba typické obloženie čiernym plastom okolo kolies alebo optický dojem masívnej svetlej výšky. Pokiaľ ste zachytili slogan, ktorý uvádza, že Karoq je „Auto, ktoré si ide vlastnou cestou“, Škoda tým konštatuje zrejmé.

Karoq vám evidentne nepotrebuje naznačovať, aby ste ho za dedinou topili v blate. Je to v podstate celkom sympatický prístup, pretože mnohé SUV okolo seba radi vytvárajú bublinu, ktorá blázni ľudské oko. Karoq si samozrejme môžete objednať aj s pohonom všetkých štyroch kolies a na vyššie spomenuté pole vybehnúť. Nie je to však jeho životný údel a ani ten marketingový.

Nahraditeľný

V interiéroch modelov koncernu VW Group mi napadlo jedno prirovnanie. Ako som už nedávno v jednom teste poznamenal, nemecký koncern produkuje majstrovské diela v efektivite priemyselného dizajnu. Ide o to, že ak sa aj rozhodnete vymeniť svoju desaťročnú Škodu za nový Karoq, budete sa v interiéri cítiť extrémne povedome. Je to podobné, ako prejsť z päť rokov starého iPhonu, na novší a väčší model.

Je to doslova o mierke, aktuálnosti technológií a o pár nových funkciách. Základné funkcie a ovládanie však zostáva neoblomne logické a fixné. V prvom momente hneď viete, kde máte čo hľadať a čo sa ako ovláda. V ponuke sú len dve prevedenia výbav. Základnej výbave Ambition sekunduje veľmi príjemná verzia Style, v ktorej bol vyhotovený aj náš testovací kus.

Obľúbená disciplína

Pokiaľ je Škoda v niektorej disciplíne naprieč trhom výnimočná, je to rozhodne interiérový priestor a vyhotovenie. Je jedno o aký model z ponuky ide, Škoda vie „napakovať“ interiér tak, aby po stránke priestoru konkurenciu doslova usmažila. Inak to nie je ani v prípade Karoqu.

Priestor na zadných nastaviteľných sedadlách je skutočne štedrý a pokiaľ si objednáte Karoq bez dojazdovej pneumatiky, máte k dispozícii až 521 litrov priestoru. Nechýbajú „Simply Clever“ vychýtavky ako škrabka na ľad vo vnútri veka nádrže či odnímateľná LED baterka v batožinovom priestore. Interiér pôsobí veľmi solídne a mal by zvládnuť hyperaktívne a deštrukčné povahy v akomkoľvek veku.

Potvrdené klebety

Najväčším prekvapení Škody Karoq sa stal všetkými kolegami ospevovaný podvozok. Už len samotný ťah značky umiestniť dynamické predstavenie modelu Karoq na Sicíliu, zaváňal sebavedomím. V skratke, Sicília má katastrofálne cesty a kolegovia sa vrátili z prvých jázd veľmi milo prekvapení práve jazdným komfortom.

S týmito tvrdeniami môžem len súhlasiť. Karoq disponuje veľmi pohodlným podvozkom a pokiaľ sa vyhnete diskom s veľkým priemerom, posúvate jazdný komfort o poschodie vyššie. Osobne som v Karoqu nenašiel príliš veľa športových čŕt. Dynamickú jazdu zvláda, no nemáte pocit, že by si ju Karoq vyslovene užíval.

Benzín ako správna cesta

V minulom čísle sme testovali nový Volkswagen T-Roc s motorom 1.5 TSI Evo. Rovnaký agregát s výkonom 110 kW/150 koní sa dostal aj pod kapotu nášho testovacieho Karoqu. Vo väčšom balení s logom Škoda na prednej maske, pôsobil motor vyslovene adekvátne na veľkosť a hmotnosť auta. Jediným slabším miestom bola prevodovka DSG, pri ktorej je nutné byť citlivejší na plynový pedál pri rozbiehaní.

Konštrukčné danosti dvojspojkových prevodoviek ich predurčujú k výborným výsledkom počas jazdy, no k nutnosti delikátnejšieho zaobchádzania pri rozbiehaní alebo parkovaní. Odporúčam pri nákupe zvážiť manuálnu prevodovku. Spotreba bola mierne nad očakávania a hlavne vďaka deaktivácii dvojice valcov štvorvalcového 1.5 TSI. V meste dosiahol Karoq spotrebu rovných 7 litrov, na diaľnici 7,7 litra a mimo mesta 5,2 litrov na 100 km. Kombinácia predného pohonu s motorom 1.5 TSI EVO je výborná.

Základná cena modelu – Škoda Karoq 1,0 TSI Ambition: 19 770 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Karoq 1,5 TSI DSG Style: 25 270 €
Záruka: 3 roky alebo do 100 000 km
Registračná daň: 260 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,6/4,7/5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:521
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1278
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4382
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1607
Rázvor [mm]:2638