TEST: SEAT Leon 1.5 eTSI | Diskrétny temperament

4044
Zdroj: Redakcia

SEAT Leon bol bez akejkoľvek debaty najcharizmatickejším modelom z trojice Golf, Octavia, Leon. Aj keď hre „koncernu“ Volkswagen na „emócie“ nejak nerozumiem, musím povedať, že nový švihák z Barcelony ma predsa zaujal viac než jeho rodinne spriaznené modely. Prečo? Presne pre čo som mal jeho predchodcu tak rád.

A nebol som v tom sám. Z jedného z najkrajších dostupných áut posledných rokov, teda tretej generácie SEAT Leon, sa predalo viac než milión kópií. Bol to jednoducho úspešný „album“ a držal na svojich ramenách úspech celej značky.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Na Španieloch sa mi vždy páčila tá ich rebélia voči nemeckému vedeniu. Išlo aj o to, že boli odvážni mať krajšie autá ako samotný Volkswagen, ktoré predávali za výhodnejšie ceny. Pokiaľ sa bavíme o modeloch CUPRA, v niektorých prípadoch dávali v papierových parametroch a cenovkách na lopatky GTI, RS, R alebo akékoľvek písmenko len chcete.

Športový alebo elegantný

Je to skutočne na vás. Novinka narástla o 83 milimetrov na dĺžku, k čomu prispel hlavne rázvor kolies, ktorý je zhodný s Octaviou a dlhší než ten na Golfe. Pokiaľ sa vám Leon na niečo podobá, je to tým, že bol do veľkej miery inšpirovaný ostrým crossoverom CUPRA Formentor. Jeho prednú masku sme však už prvýkrát mohli vidieť na vlajkovom SUV Tarraco.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Kapota je na pohľad poriadne dlhá, profil učupený k zemi a vzadu nájdete okno klopené pod ostrým uhlom. Zadnou časťou auta sa tiahne LED svetlo, ktoré dokáže spraviť po zotmení pekné divadlo, podobne ako v modeloch Audi.

„Ofis“

Podobne ako sa SEATu podarilo vyrobiť elegantné auto zvonku, pokračuje tento príbeh aj po nasadnutí do kabíny. V interiéri nájdete nenásilné kombinácie čiernej, šedej a hnedej farby, hlavne na kobercoch a „drevenom“ dekore palubnej dosky. „Kvapnite“ mi k tomu trošku bordovej a v Leone by som ochotne aj spával.

Palubná doska je výrazne orientovaná na vodiča a dostala jednoduchý dizajn bez ovládacích prvkov. Zhltol ich multimediálny systém.
Zdroj: Redakcia

Vrch palubnej dosky je vyrobený z mäkčeného plastu, no jej spodok je typicky z tvrdého. Milým prekvapením sú šesťuholníkové výduchy klimatizácie, ktoré pochádzajú z Lamborghini Huracán. Zmenšenie ovládača prevodovky DSG nechalo na stredovom tuneli priestor pre dodatočné odkladacie miesta. V tomto aute síce prítomná nebola, no za prípatok 187 eur môžete mať bezdrôtovú nabíjačku.

Úzky C-stĺpik a absencia drobného „okienka“ pred spätným zdrkadlom vytvárajú skvelý výhľad z kabíny
Zdroj: Redakcia

Na zadných sedadlách je prekvapivo štedrá porcia priestoru a s mojimi 185 centimetrami som nemal problém ani s miestom pre hlavu. Objem kufra zostal rovnaký s hodnotou 380 litrov. Pokiaľ potrebujete viac priestoru, kombík vám vyhovie.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Multimediálny systém mi oproti tým v Škode alebo Volkswagene pripadá živší a farebnejší, možno by som len trošku zjednodušil jeho prostredie. Nepadol mi do ruky tak dobre ako by som čakal a našiel som aj jeden-dva detaily, ktoré boli vyslovene zbytočné.

„X“ ako Xcellence.
Zdroj: Redakcia

Interiér je teda príjemný a veľmi dobre prehľadný. Jednoducho, sadnete, naštartujete a idete. Volantu konečne zhrubla obruč, čo mi na predošlom modeli vyslovene prekážalo, sedadlá majú príjemné bočné vedenie. Veľmi dobrým krokom, ktorý Škode Octavia akosi chýba, je ovládanie teploty v kabíne pod obrazovkou na dotykovej lište, spolu s ovládačom hlasitosti multimédií.

Postupná budúcnosť

Jazdný komfort je vyslovene nemecký. Auto pôsobí zľahka športovo, aj keď pri bežnej jazde po diaľnici Leon mierne spohodlnel. Zadná náprava je polotuhá, čiže kolesá sú zavesené na pozdĺžnych ramenách, ktoré sú prepojené U profilom pôsobiacim ako stabilizátor. Viacprvkovú zadnú nápravu dostali len modely s výkonom nad 110 kW/150 koní.

Pokiaľ si zvolíte kombináciu 1,5-itrového motora TSI a prevodovky DSG, automaticky dostávate mild-hybridný pohon eTSI
Zdroj: Redakcia

Tento Leon poháňa silnejšia z dvoch mild-hybridných motorizácií. Ide o 1,5-litrový benzínový štvorvalec TSI, spolupracujúci s drobným štartér-generátorom a batériou, ktorý disponuje funkciou vypínania dvojice valcov. Ak chcete 150-koňovú 1,5-ku, automaticky k nej dostávate 7-stupňovú prevodovku DSG, 48V sieť, a teda aj mild-hybridný pohon.

Vďaka elektronickému spojeniu prevodovky DSG s ovládačom, vzniklo okolo páky radenia množstvo odkladacieho miesta
Zdroj: Redakcia

Funguje nasledovne. Pri „ťahu“ motora šliape aj elektromotor a pomáha autu pri rozjazdoch aj akcelerácii, keď eliminuje pásma otáčok. Turbo sa vtedy ešte len nadychuje výfukových plynov a netlačí do valcov šťavnatý tlak.

Rozhranie digitálneho prístrojového štítu je typické pre novú generáciu modelov SEAT. Vyznačuje sa hlavne priečne klopenými lištami.
Zdroj: Redakcia

Dynamika je vynikajúca, no má jeden háčik. Keď sa rozhodnete pre svižnú jazdu v klasicky zaradenom „D“, prevodovka je nesvoja. Motor prekvapivo vytočí pri ostrejších rozjazdoch a celkovo sa snaží schizofrenicky šetriť palivo, a zároveň plniť požiadavky šoféra. Tento zvláštny stav vyriešite jednoduchým zvolením režimu „S“ na prevodovke.

Sedadlá sú príjemne tvrdé. Na dlhých cestách sú excelentné.
Zdroj: Redakcia

Na diaľnici si motor žiadal 6,3 litra benzínu každých 100 kilometrov, v meste 5,2 litra a mimo mesta klesla spotreba k 4,7 litrom.

Dve tváre

Vo výbave Xcellence v ňom vidím sedieť skôr môjho otca. Vyzerá diskrétne, štýlovo a celé balenie pôsobí veľmi neutrálne s drobnou štipkou pyrenejského korenia. Vo vyhotovení FR sa do neho hodím skôr ja. Viete si ho teda vyskladať presne podľa vášho veku od 18 do 99 rokov a podľa toho bude vyzerať. Páči sa mi a už klasicky dáva spomedzi bratských modelov najväčší zmysel.

Základná cena modelu – SEAT Leon Reference 1.0 TSI 90: 15 990 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon Xcellence 1.5 eTSI DSG: 24 810 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + štartér-generátor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5000-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,4
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,5-6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1361
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4368
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1456
Rázvor [mm]:2686