SEAT Leon bol bez akejkoľvek debaty najcharizmatickejším modelom z trojice Golf, Octavia, Leon. Aj keď hre „koncernu“ Volkswagen na „emócie“ nejak nerozumiem, musím povedať, že nový švihák z Barcelony ma predsa zaujal viac než jeho rodinne spriaznené modely. Prečo? Presne pre čo som mal jeho predchodcu tak rád.
A nebol som v tom sám. Z jedného z najkrajších dostupných áut posledných rokov, teda tretej generácie SEAT Leon, sa predalo viac než milión kópií. Bol to jednoducho úspešný „album“ a držal na svojich ramenách úspech celej značky.

Na Španieloch sa mi vždy páčila tá ich rebélia voči nemeckému vedeniu. Išlo aj o to, že boli odvážni mať krajšie autá ako samotný Volkswagen, ktoré predávali za výhodnejšie ceny. Pokiaľ sa bavíme o modeloch CUPRA, v niektorých prípadoch dávali v papierových parametroch a cenovkách na lopatky GTI, RS, R alebo akékoľvek písmenko len chcete.
Športový alebo elegantný
Je to skutočne na vás. Novinka narástla o 83 milimetrov na dĺžku, k čomu prispel hlavne rázvor kolies, ktorý je zhodný s Octaviou a dlhší než ten na Golfe. Pokiaľ sa vám Leon na niečo podobá, je to tým, že bol do veľkej miery inšpirovaný ostrým crossoverom CUPRA Formentor. Jeho prednú masku sme však už prvýkrát mohli vidieť na vlajkovom SUV Tarraco.

Kapota je na pohľad poriadne dlhá, profil učupený k zemi a vzadu nájdete okno klopené pod ostrým uhlom. Zadnou časťou auta sa tiahne LED svetlo, ktoré dokáže spraviť po zotmení pekné divadlo, podobne ako v modeloch Audi.
„Ofis“
Podobne ako sa SEATu podarilo vyrobiť elegantné auto zvonku, pokračuje tento príbeh aj po nasadnutí do kabíny. V interiéri nájdete nenásilné kombinácie čiernej, šedej a hnedej farby, hlavne na kobercoch a „drevenom“ dekore palubnej dosky. „Kvapnite“ mi k tomu trošku bordovej a v Leone by som ochotne aj spával.

Vrch palubnej dosky je vyrobený z mäkčeného plastu, no jej spodok je typicky z tvrdého. Milým prekvapením sú šesťuholníkové výduchy klimatizácie, ktoré pochádzajú z Lamborghini Huracán. Zmenšenie ovládača prevodovky DSG nechalo na stredovom tuneli priestor pre dodatočné odkladacie miesta. V tomto aute síce prítomná nebola, no za prípatok 187 eur môžete mať bezdrôtovú nabíjačku.

Na zadných sedadlách je prekvapivo štedrá porcia priestoru a s mojimi 185 centimetrami som nemal problém ani s miestom pre hlavu. Objem kufra zostal rovnaký s hodnotou 380 litrov. Pokiaľ potrebujete viac priestoru, kombík vám vyhovie.

Multimediálny systém mi oproti tým v Škode alebo Volkswagene pripadá živší a farebnejší, možno by som len trošku zjednodušil jeho prostredie. Nepadol mi do ruky tak dobre ako by som čakal a našiel som aj jeden-dva detaily, ktoré boli vyslovene zbytočné.

Interiér je teda príjemný a veľmi dobre prehľadný. Jednoducho, sadnete, naštartujete a idete. Volantu konečne zhrubla obruč, čo mi na predošlom modeli vyslovene prekážalo, sedadlá majú príjemné bočné vedenie. Veľmi dobrým krokom, ktorý Škode Octavia akosi chýba, je ovládanie teploty v kabíne pod obrazovkou na dotykovej lište, spolu s ovládačom hlasitosti multimédií.
Postupná budúcnosť
Jazdný komfort je vyslovene nemecký. Auto pôsobí zľahka športovo, aj keď pri bežnej jazde po diaľnici Leon mierne spohodlnel. Zadná náprava je polotuhá, čiže kolesá sú zavesené na pozdĺžnych ramenách, ktoré sú prepojené U profilom pôsobiacim ako stabilizátor. Viacprvkovú zadnú nápravu dostali len modely s výkonom nad 110 kW/150 koní.

Tento Leon poháňa silnejšia z dvoch mild-hybridných motorizácií. Ide o 1,5-litrový benzínový štvorvalec TSI, spolupracujúci s drobným štartér-generátorom a batériou, ktorý disponuje funkciou vypínania dvojice valcov. Ak chcete 150-koňovú 1,5-ku, automaticky k nej dostávate 7-stupňovú prevodovku DSG, 48V sieť, a teda aj mild-hybridný pohon.

Funguje nasledovne. Pri „ťahu“ motora šliape aj elektromotor a pomáha autu pri rozjazdoch aj akcelerácii, keď eliminuje pásma otáčok. Turbo sa vtedy ešte len nadychuje výfukových plynov a netlačí do valcov šťavnatý tlak.

Dynamika je vynikajúca, no má jeden háčik. Keď sa rozhodnete pre svižnú jazdu v klasicky zaradenom „D“, prevodovka je nesvoja. Motor prekvapivo vytočí pri ostrejších rozjazdoch a celkovo sa snaží schizofrenicky šetriť palivo, a zároveň plniť požiadavky šoféra. Tento zvláštny stav vyriešite jednoduchým zvolením režimu „S“ na prevodovke.

Na diaľnici si motor žiadal 6,3 litra benzínu každých 100 kilometrov, v meste 5,2 litra a mimo mesta klesla spotreba k 4,7 litrom.
Dve tváre
Vo výbave Xcellence v ňom vidím sedieť skôr môjho otca. Vyzerá diskrétne, štýlovo a celé balenie pôsobí veľmi neutrálne s drobnou štipkou pyrenejského korenia. Vo vyhotovení FR sa do neho hodím skôr ja. Viete si ho teda vyskladať presne podľa vášho veku od 18 do 99 rokov a podľa toho bude vyzerať. Páči sa mi a už klasicky dáva spomedzi bratských modelov najväčší zmysel.
Základná cena modelu – SEAT Leon Reference 1.0 TSI 90: 15 990 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon Xcellence 1.5 eTSI DSG: 24 810 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + štartér-generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 216 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,4 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,5-6,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 380 |
Objem nádrže [l]: | 45 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1361 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4368 |
Šírka [mm]: | 1799 |
Výška [mm]: | 1456 |
Rázvor [mm]: | 2686 |









