TEST: Renault Kadjar TCe 160 | Jozef Mak

1000
Renault Kadjar AUTOGRÁTIS

Mať názor je v dnešnej dobe cennejšie ako kedykoľvek predtým. Je to však na niečo dobré? To je presne myšlienka, ktorá mi napadá za volantom populárneho crossoveru od Renaultu.

Všimli ste si to? Ľudia po celom svete si v poslednom čase až príliš ulietavajú na vlastných názoroch. Často strácajú prehľad o tom, čo je informácia a čo je nemenným faktom. A čo je ešte horšie – čoraz viac ľudí má vyhranený názor na veci, o ktorých nemajú ani páru. Pritom sa stačí len trocha podučiť od Renaultu Kadjar. Hneď vysvetlím.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Kadjar sa na prvý pohľad zmenil len máličko, pri porovnaní s verziou pred faceliftom je však sviežejší.

Centrista

Kadjar majú z nejakých dôvodov všetci radi. Predfaceliftovú verziu si zvolilo niečo okolo 450 tisíc zákazníkov, čo je na automobil uvedený na trh pred piatimi rokmi skvelý výsledok. Čomu za to vďačí?

Zostáva verný svojmu konzervatívnemu zameraniu, čomu odpovedá aj slušivá tmavozelená farba.

Myslím si, že predovšetkým svojej nekonfliktnosti. Kadjar je síce crossover, čiže auto, ktoré prekračuje hranice svojej kategórie, no narozdiel od konkurencie ničím neprovokuje. Po facelifte síce dostal LED denné svietenie a LED zadné svetlá v štandarde, výraznejší predný nárazník a niečo, čo má pripomínať difúzor s koncovkami výfukov vzadu, stále však pôsobí vyslovene anonymne. Anonymitu kazia len efektné, 18” disky kolies výbavového stupňa Intens.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Na inak konzervatívnej karosérii vyniknú najmä nové disky výbavového stupňa Intens.

Testované vozidlo bolo navyše nalakované v novom, vkusnom a nekonfliktnom odtieni tmavozelenej metalízy v kombinácii s bielymi koženými sedadlami a nenápadnou sivou palubnou doskou. Skrátka, ak by bolo toto auto človek, je to presne ten známy, s ktorým sa vždy pozdravíte, no ani za svet si neviete spojiť jeho tvár s menom a udalosťou, na ktorej ste sa stretli.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Kadjar sa vzadu takmer nezmenil. Nebolo to ani veľmi treba

Podobne je na tom interiér. Jeho usporiadanie je aj po facelifte vyslovene konzervatívne. Našli by sme tu vylepšený systém R-Link 2 s príjemnou 7” obrazovkou a prekvapivo kvalitným ozvučením BOSE. Nové sú aj podarené otočné ovládače klimatizácie a digitálny prístrojový panel, ktorý síce nedosahuje fines (najmä nemeckej) konkurencie, je však podstatne lacnejší. Teda montovaný štandardne, aby som bol presný.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Palubná doska Kadjaru je prehľadná, s novým multimediálnym systémom získala trocha elánu.

Interiér je príjemne vzdušný, vyrobený z kvalitných materiálov a veľmi priestranný. Poteší aj objem batožinového priestoru 472 l, ktorý môžete zväčšiť až na 1478 litrov. Zostalo mu však niekoľko tvrdohlavých riešení, ako napríklad zapínanie tempomatu na stredovej konzole alebo absurdné zapínanie výhrevu sedadiel pod lakťovou opierkou.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Tento interiér by mohli v jazykových učebniciach použiť ako vyobrazenie slova „vždušný“.

Motor predbieha podvozok

Kadjar sme vyskúšali s najsilnejším motorom TCe 160. Pod týmto označením sa skrýva benzínový štvorvalec s objemom 1,33 litra, výkonom 117 kilowattov (160 koní) a neskutočnou chuťou žiť. Ochotne letí do otáčok a svojich 260 newtonmetrov ukazuje v ich celom spektre – kto by pochyboval o tom, že malý turbobenzínový motor dokáže utiahnuť auto tejto veľkosti, ten by sa veľmi mýlil. Tento motor je skvelý.

 Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
Motor 1,33 TCe je skutočne silnou stránkou tohto vozidla. Pocitovo, aj dynamicky.

Bohužiaľ sa to isté nedá povedať o dvojspojkovej prevodovke EDC, s ktorou sa niekedy nedokáže zžiť motor, inokedy zasa vodič. Chápe však potrebu motora niekedy podradiť aj o viac stupňov, aby sa mohol nadýchnuť. Volil by som však radšej manuál.

Renault Kadjar AUTOGRÁTIS
A cenu za najpríťažlivejšiu kombináciu smeroviek a denného svietenia získava…

Aj keď sa musí priznať, že s automatom je Kadjar celkom úsporný. Mimo mesta si cucol z nádrže len 5,8 litra na stovku, na našom mestskom testovacom okruhu dosiahol skóre 7,25 l/100 km. Na diaľnici sa krotil už menej, keď spotreba vystúpala k ôsmim litrom. Bohovia fyziky skrátka udeľujú Kadjaru daň za jeho svetlú výšku.

Podvozok Kadjaru je samostatná kapitola. Je mäkký a príjemne tlmí menšie nerovnosti, no pri geometricky zložitejších nerovnostiach cítite jeho limity relatívne skoro. Nikdy však neskĺzne do nebezpečnej roviny. O tom, že nestíha stav a povahu vozovky, dá vedieť včas.

Máme sa čo učiť

Renault Kadjar sa nesnaží vykričať odlišný názor na svet. Je to auto pre človeka-milión, jednoducho si nenápadne robí svoju prácu férového auta za férovú cenu a nikoho s tým neotravuje. Mnohí sa od neho dnes majú čo učiť.

Základná cena modelu – Renault Kadjar TCe160 GPF Edition: 20 690 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Kadjar TCe160 GPF Intens: 24 490 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:117(160)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:260/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,0–7,1/4,9-5,3/5,8-6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:472
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1333-1442
Rozmer pneumatík:215/55 R18 99V
Dĺžka [mm]:4489
Šírka [mm]:1836
Výška [mm]:1613
Rázvor [mm]:2646