TEST Peugeot 308 BlueHDi: Len tak sŕka

2707
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nová 308-ička je vrcholom francúzskeho dizajnu. Hatchback si stále zachováva naftový pohon. A čo by sme to boli za Slovákov, keby sme si ho nevyskúšali?

V marci oslávi model 308 už dva roky od svojho uvedenia. A my máme stále pocit, že ho sotva uviedli na trh. Wow efekt, ktorý spôsobil, pretrváva. A do kariet mu nahráva, že okrem plug-in hybridu a benzínových trojvalcov, ho stále dostanete aj s naftovým pohonom.

Z hľadiska dizajnu už 308-ičku dobre poznáme. Jeho ostrý a atraktívny predok absolútne vypustil obliny a zameral na žiletkovú ostrosť. Predný nárazník priamo prechádza do mriežky chladiča bez akéhokoľvek lemovania. Chróm vpredu nájdete, avšak v podobe malých segmentov, ktoré okolo vynoveného leva pôsobia akoby nekonečne hlboko. Nechýba ani zvislý svetelný podpis.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zozadu už zopár záhybov zbadáte. Zadok je perfektne navrstvený a strieda zelenú metalízu s klavírnym lakom, ktorý prepája koncové svetlá s tromi zamračenými obočiami na každej strane. Vo výbave GT dynamickosť podtrhne aj nárazník s imitáciou koncoviek výfuku.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

La digitalisation

Interiér s obrovskými multimédiami a panelom rýchlej voľby i-Toggle je veľmi moderný. Jeho odozva by mohla byť ešte o pár milisekúnd rýchlejšia, no ponúka množstvo funkcií. Medzi nimi aj snímač kvality ovzdušia, ktorý vám dá jasne najavo, kedy by ste už nemali jazdiť s otvorenými oknami a nechať filter klimatizácie robiť svoju prácu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotný panel i-Toggle je vlastne ďalšou dotykovou obrazovkou so šiestimi tlačidlami, z ktorých 5 je plne nastaviteľných. Do rýchlej voľby si tak môžete dať napríklad aj svoju obľúbenú rádiostanicu či konkrétnu teplotu kabíny. Navyše vložiť si sem môžete aj systém Štart-Stop, ktorý mnohé autá pre emisie a spotrebu skrývajú hlboko do menu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Posed akoby povzbudzoval k rýchlejšej jazde. Sedíte relatívne nízko a bočné vedenie vás tuho objíma. Okrem toho získalo certifikát zdravej chrbtice AGR, čo len svedčí o skutočnosti, že na dlhých cestách vás nič omínať nebude. Ak si sadnete dozadu s výškou 1,9 metra, pocit priestrannosti mať rozhodne nebudete. No pre nižších cestujúcich poskytuje dostatok komfortu. Batožinový priestor 412 litrov je v triede nadštandardom, ale nakladanie budete mať mierne skomplikované vyššou nakladacou hranou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jediný nehybridný štvorvalec

Pod kapotou buble už spomínaný nafťák. Má objem 1,5 litra a ako jediný “nehybrid” ho dostanete so štyrmi valcami. Poskytuje výkon 130 koní a my sme ho dostali s osemstupňovým automatom. Tabuľky hovoria o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy, čo nesvedčí práve o dynamickej jazde.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak sme vás teraz trochu sklamali, nebojte. Motor má stále dosť “pary” na to, aby ste sa nemuseli obmedzovať. My sme na naftovej 308-ičke prešli za deň asi 500 kilometrov a núdzu o výkon sme nepociťovali ani na diaľnici a ani pri okreskovom predchádzaní.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Cestu sme neabsolvovali v jednom kuse, zastavovali sme a rozbiehali sa. Takáto jazda si vypýtala 5,3 l/100 kilometrov. Je to síce približne pol litra nad úrovňou WLTP z technických tabuliek, napriek tomu však fascinuje.

Z hľadiska komfortu jazdy je 308-ička skutočne dospelým autom. V tomto veľkostnom segmente už hovoríme o plnohodnotnom aute, s ktorým sa nesmiete báť vydať na cesty hoci aj zo Slovenska do Francúzska. A konštruktéri si toho boli úplne vedomí. Odhlučnenie je napriek typickému naftovému prejavu absolútne perfektné, neruší ani obtekanie vzduchu okolo karosérie. Diaľničné rýchlosti auto zvláda úplne sebavedomo a pri prejazde zákrutami nemusíte mať strach, že ak zabudnete dať nohu dolu z plynu, 308-ička vás nepekne vytrestá. Samozrejme, fyziku sa oklamať nepokúšajte.

Základná cena modelu – Peugeot 308 Active Pack 1.2 PureTech 110k BVM6: 23 190 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308  GT 1.5 BlueHDi 130k EAT8: 33 790 €
EuroNCAP: 4* (2022)

Technické údaje1,5 BlueHDi 130k EAT8
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130) / 3720
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:4,5-4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:412
Objem nádrže [l]:53
Minimálna prevádzková hmotnosť [kg]:1436
Dĺžka [mm]:4367
Šírka [mm]:2062
Výška [mm]:1441
Rázvor [mm]:2675