TEST Peugeot 308 1.2 PureTech: Francúzi zmenili pravidlá hry

3832
Zdroj: David Dejvo Schun

Nová generácia francúzskeho hatchbacku spôsobila veľký ošiaľ už pri svojom predstavení. Neprekvapí pohonom, no ponúka množstvo tromfov, ktorými mení pravidlá hry.

Peugeot predstavil novú generáciu modelu 308 v marci 2021 a okamžite zboril internety. Svojim dizajnom zaujal aj tých najväčších kritikov dovtedy oblého peugeoťáckeho dizajnu. Nový dizajn však nie je všetko.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ostrý ako britva

Ale pekne poporiadku. Zovňajšok novej 308-ičky pôsobí totiž skutočne ostrým dojmom. Už predná maska má nespočetné množstvo hrán, ktoré sa nesnažia skryť za chrómové či hliníkové lemovanie. Ukazujú sa v celej svojej kráse aj s novým logom a mriežkou chladiča, ktorá plynulo vypĺňa priestor medzi svetlometmi.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Celé auto je širšie ako predošlá generácia, a tak vyzerá na ceste ešte dynamickejšie a robustnejšie. Dojem umocňuje aj výrazná bočná línia v spodnej časti dverí, ktorá zvýrazňuje šírku spodných prahov.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Úprimne, pri tretej fotografii zobrazujúcej zadok auta mi už dochádzajú slová. Napokon, je oveľa lepšie presvedčiť sa na vlastné oči. Tak pozerajte a kochajte sa. Ošiaľ ohľadom svojho zovňajšku totiž 308-ička spôsobila zaslúžene. A len tak mimochodom, na to, aby ste Peugeot 308 dostali aj s dynamicky vyzerajúcim čiernym nárazníkom, nepotrebujete mať najvyššiu výbavu GT. Ak ju však máte, v nej vyzerá tento už aj tak športový nárazník ešte športovejšie.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Interiér plný displejov

Ak sa vám doteraz zdalo, že iba chválim, poviem vám to úplne narovinu. Budem v tom pokračovať. Ešte aspoň chvíľu. Po nasadnutí za volant novej 308-ičky sa ma totiž skutočne zmocnil pocit luxusu. Interiér tretej generácie integruje väčšinu riešení, ktoré už poznáme z iných modelov. Nechýba ani digitálny prístrojový štít a volant s malým obvodom, pri ktorom  sa na “budíky” musíte pozerať ponad jeho veniec.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Novinkou je však multimediálny displej EDGE s uhlopriečkou 10 palcov. Na dnešné pomery to je už jedna z menších obrazoviek, no jej odozva a grafické spracovanie je výborné. Pod dotykovou obrazovkou sa nachádza ešte jedna, ktorá zobrazuje päť nastaviteľných tlačidiel obrej veľkosti. V Peugeote ju nazývajú i-Toggle a na rýchlu voľbu si do tohto panela môžete nastaviť prakticky čokoľvek od vypínania štart-stop systému cez navigáciu na presne určenú adresu až po konkrétnu rádiostanicu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Čo sa týka sedenia, to je vo verzii GT určené skôr štíhlejším. Za túto vlastnosť vďačí výraznému bočnému vedeniu, ktoré však neuberá na komforte v prospech istoty v zákrutách. Navyše, s certifikáciou AGR pre zdravý chrbát a masážnou funkciou sa naozaj môžete na palube cítiť takmer ako v obývačke.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zo sedenia vzadu budú profitovať najmä nižší cestujúci. Mne s výškou okolo 1,9 metra padlo ako uliate. Inými slovami, ak by som mal o 2 centimetre viac, už by som bol na sedenie vzadu privysoký. Batožinový priestor 412 litrov je nadštandardom a jeho delenie je praktické. Potešila by akurát nižšia nakladacia hrana.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Benzín s automatom

Je až fascinujúce, že aj v dnešnej protidieselovej dobe Peugeot ponúka model 308 aj s naftovými motormi. Na druhej strane, dostupný je aj plug-in hybrid. My sme pod kapotu dostali francúzsky štandard. Benzínový 1,2-litrový trojvalec známy takmer z celého portfólia modelov. V našom kúsku bol naladený na 130 koní a sekundovala mu automatická prevodovka.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Aj vďaka svojej hmotnosti 1,36 tony sa 308-ička správa veľmi dynamicky. Miestami by som povedal, že sa prejavy osemstupňovej automatickej prevodovky a reakcie motora na stlačenie plynového pedála niekedy snažia evokovať priam športovú jazdu, inokedy sú zas až príliš ostré. Podvozok patrí medzi tie tvrdšie a svoju hmotnosť dokonale zakrýva prostredníctvom zavesenia akoby napnutého a pripraveného na rýchlu jazdu. Nenechajte sa však opantať, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy nie je práve prelomové. Alebo viete, čo? Nechajte sa opantať a užívajte si jazdu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Tabuľková spotreba podľa WLTP totiž predstavuje aj bez elektrifikácie v priemere iba 5,6-5,9 l/100 kilometrov a bol som príjemne prekvapený, že aj napriek asi 400 kilometrom v diaľničných rýchlostiach sa neprešvihla výrazne ponad túto hranicu. Výsledok po celej nádrží po trasách v meste a na diaľnici (trasy s najvyššími spotrebami) predstavoval 6,5 l/100 km.

Mení pravidlá hry

A ako teda nový Peugeot 308 mení pravidlá hry? Prináša čerstvý vietor. Do segmentu, v ktorom dlhodobo kraľovali Nemci a postupne sa v ňom začali presadzovať Kórejci, priniesla Francúzska automobilka taký čerstvý vietor, že aj v aktuálnych tropických teplotách jednoducho potrebujete sveter. A… nie je náhodou, že podobný nadpis som dal aj Oplu Astra a jeho prvej jazde… Veď vy viete, prečo.

Technické údaje1,2 PureTech 130k
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:5,6-5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:412
Objem nádrže [l]:52
Minimálna prevádzková hmotnosť [kg]:1363
Dĺžka [mm]:4367
Šírka [mm]:2062
Výška [mm]:1441
Rázvor [mm]:2675

Základná cena modelu – Peugeot 308 Active Pack 1.2 PureTech 110k BVM6 : 21 190 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308  GT Pack 1.2 PureTech 130k EAT8: 33 590 € (akcia)
EuroNCAP: 5* (2016)
Registračná daň: 150 €