TEST: Peugeot 301 – voľba rozumu

4198
" "

Keď francúzska automobilka Peugeot predstavila model 301, spôsobila tým menšiu revolúciu. Minimálne v označovaní svojich modelov. Väčšina súčasného modelového portfólia Peugeotu má totiž označenie končiace číslicou 8. Tá vyjadruje chronologickú postupnosť jednotlivých generácií daného modelu.

V nižšej strednej triede má však Peugeot momentálne problém. Aktuálny model má označenie 308, lenže jeho nástupca nemôže byť označený nasledujúcim číslom 309, keďže takýto model už existoval. V momente, kedy boli zverejnené prvé fotografie modelu 301, to teda chvíľku vyzeralo tak, že „Tristojednotka“ je nástupcom modelu 308. Je to však úplne inak.
Peugeot sa rozhodol, že už nebude zvyšovať čísla na konci označenia svojich modelov. Nový model nižšej strednej triedy, ktorý nahradí súčasnú generáciu modelu 308, preto dostal opäť označenie 308. Peugeot 301 rozmerovo patrí do nižšej strednej triedy (preto sa jeho označenie začína číslom 3), no číslo 1 na konci znamená „low costové“ zmeranie modelu. Cieľovou skupinou pre toto auto sú teda zákazníci, ktorí hľadajú veľa muziky za málo peňazí.
Jednoduchý no priestranný interiér
Čo chce typický slovenský zákazník? Priestranný interiér, veľký kufor a úsporný motor. Vyzerá to tak, že tu máme adepta na slovenské auto snov. Vnútorný priestor v interiéri Peugeotu 301 je naozaj veľkorysý. V tomto smere si „Tristojednotka“ naozaj zaslúži veľkú pochvalu. Dokonca aj batožinový priestor má objem až 506 litrov. Sedan síce nie je tak praktický ako hathback, obzvlášť keď ramená držiace veko batožinového priestoru doň do značnej miery zasahujú, no karoséria so stupňovitou zadnou časťou je elegantnejšia.
K interiéru však máme isté ergonomické výhrady. Volant sa dá nastaviť iba výškovo, čo spôsobuje, že ideálna poloha za volantom sa hľadá ťažšie. Drobnou chybičkou krásy je tiež neintuitívne ovládanie rádia. Ak chce niekto zmeniť hlasitosť, vždy siahne po veľkom otočnom ovládači. Ten na rádiu v Peugeote 301 človeku naozaj udrie do očí. Aj keď je to ten najväčší ovládací prvok rádia a umiestnený je presne v strede, nemení hlasitosť, ale rádiostanice. Ovládanie hlasitosti je riešené tlačidlami, čo je dosť nepraktické. Situáciu však veľmi účinne zachraňuje ovládanie hlasitosti pod volantom.
Silný a úsporný motor
Peugeot 301 má svoje dvojča s logom Citroënu na kapote. Ide o model C-Elysée, ktorý sme testovali v prvom čísle nášho časopisu. V Citroëne sme si vyskúšali šikovnú benzínovú „jedna-šestku“, no Peugeot poháňal naftový motor 1.6 HDi. Ten nás prekvapil asi ešte viac ako spomínaný benzínový štvorvalec s rovnakým objemom.
„Tristojednotka“ je totiž na svoje rozmery a na dnešnú dobu prekvapivo ľahké auto. Nemá ani 1 200 kíl, takže keď sa do toho oprie 230 Nm krútiaceho momentu motora 1.6 HDi, tento kompaktný sedan letí dopredu. Naozaj, výkon 68 kW (92 k) dnes už nie je nič extra, ale v kombinácii s nízkou hmotnosťou robí tento motor z Peugeotu 301 až nečakane svižné auto.
Za svoju prácu si pritom tento silný motor veľa nepýta. Počas testu sa spotreba paliva v meste pohybovala okolo piatich litrov nafty na 100 km. Na diaľnici ale ubúda palivo z nádrže rýchlejšie. Motor spolupracuje iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, takže pri rýchlosti 130 km/h točí 2 600 ot./min. Spotreba sa vtedy blíži k šiestim litrom. Po okreskách sa však dá jazdiť dokonca aj za menej ako štyri litre.
Zvláda aj horšie cesty
Peugeot 301 využíva predĺženú podvozkovú platformu modelu 208, ktorá bola zosilnená tak, aby si bez problémov dokázala poradiť aj s rozbitými či poľnými cestami. Svetlá výška je teda o čosi väčšia ako dnes to dnes býva zvykom a pruženie je mäkšie. Vďaka tomu je jazda v „Tristojednotke“ príjemne komfortná. Napriek tomu je auto primerane stabilné aj v zákrutách.
Resumé
Peugeot 301 je jednoduché auto. Tento model nie je žiadnym nositeľom najnovších technológií, no zároveň má všetko, čo človek potrebuje. Okrem absencie hĺbkového nastavovania volantu sme na tomto aute nenašli nič zásadné, čo by sa mu dalo vyčítať. Skrátka, je to dostatočne veľké a robustné rodinné auto, ktoré je robené tak, aby vydržalo čo najviac. Ak vezmeme do úvahy ešte jeho cenu, myslím, že Peugeot sa týmto modelom trafil presne do čierneho.

Základná cena modelu – Peugeot 301 1.2 VTi Access: 8 490 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 301 1.6 HDi Allure: 12 990 €
Registračná daň na testované auto: 0 €

Motor
Typ motora:
vznetový, radový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1560
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
68 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
230 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
11,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
4,9 / 3,9 / 4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
506
Objem nádrže (l):
50
Prevádzková hmotnosť:
1170
Rozmer pneumatík:
185/65 R15
Dĺžka (mm):
4442
Šírka (mm):
1741
Výška (mm):
1477
Rázvor (mm):
2652

Tento elegantný sedan je mimoriadne priestranný, odvezie vyše 500 litrov batožiny a začína na cene 8 490 €. Čo dokáže za tieto peniaze Peugeot ponúknuť?