Aj keď sa každoročne zvyšuje záujem najmä o mestuodolné crossovery a SUV-čka, obrovským skokom vpred sa posunula aj trieda malých áut. Generačnou obmenou teraz prešiel aj trnavský bestseller francúzskej automobilky, Peugeot 208. A je sa na čo tešiť!
Malé Peugeoty, to je celkom samostatná kategória. Za ostatných 37 rokov je to práve francúzska automobilka, ktorá sa stala megalomanom v oblasti malých áut. Táto éra sa začala už legendárnou 205-kou, pokračovala neodolateľnou 206, aby sa prevtelila do trocha zabudnutej a nakysnutej, no stále úspešnej 207. Predchádzajúca generácia 208 však vrátila leviu automobilku späť do hry, aby sme dnes spoznali jej novú, v každom smere vyvinutejšiu a príťažlivejšiu generáciu.
Nápadník
Situácia na poli malých áut sa za posledné roky trocha zmenila. Máme tu napríklad Seat Ibiza, VW Polo a Renault Clio, ktoré sa hrajú na dospelé vozidlá, pričom im táto hra celkom vychádza. Ich zväčšené crossoverové varianty sa potom radia do kategórie štýloviek pre rodiny. No a potom je tu presne opačný prístup: malé auto je práve tou štýlovkou, zatiaľ čo crossover/SUV slúži ako presúvadlo pre rodiny. Sem sa radí napríklad Opel, Citroën alebo Peugeot.
Na maličkej, no efektnej 208 je to okamžite poznať. Toto auto je jednoducho dobre navrhnuté. Aj napriek rázvoru identickému s predchodcom a o osem centimetrov väčšej dĺžke výborne maskuje svoje rozmery. Vaše oko sa pri pohľade naň navyše nudiť rozhodne nebude. Hneď prvou vecou, ktorá upúta zrak okoloidúcich, je jednoznačne svetelný podpis, ktorý inžinieri skopírovali od väčšej 508.
Pazúry by sme našli nielen vpredu, ale aj v zadnej časti, kde svetlomety opticky spája čierny pás. Ten, spolu s masívnym čiernym kusom plastu nesúcim poznávaciu značku, doťahuje drzý look najmenšieho levíčaťa do dokonalosti. 208 v sebe dokonca skrýva aj retro odkaz, napríklad v podobe tvarovania C-stĺpika, ktorý sa nápadne ponáša na legendárnu 205.
Všetky zaujímavé dizajnérske prvky sa však nenachádzajú len vzadu. V testovanej verzii GT Line napríklad vyniknú čierno lakované lemy blatníkov, ktoré kolesám dodajú mohutnejší nádych. Vďaka tomu, že toto oplastovanie nepokračuje na nárazníkoch a prahoch dverí, však 208 našťastie nepôsobí ako SUV. Vydarená je aj 3D grafika na maske chladiča a ďalšie čierne doplnky, ktoré obsahujú napríklad spätné zrkadlá a strechu.
Futurama
Je fajn vedieť, že rovnaká situácia nastáva po usadnutí do interiéru. Alebo by som mal skôr použiť slovo kokpit? To sú presne pocity, ktoré mi napadajú po sadnutí za typický, peugeoťácky maličký volant. Nad ním sa totiž nachádza druhá generácia systému i-Cockpit, ktorá narozdiel od tej predchádzajúcej v grafickej stránke rozhodne nestráca. Stavia na priestorový efekt dvojstupňovej projekcie, kde sa podstatné informácie, napr. rýchlosť, premietajú na plochu bližšie k vodičovi, zatiaľ čo tie menej podstatné zostávajú na zadnom displeji.
Riešenie budí výnimočne podarený dojem, podobne ako dobre tvarované sedadlá s poctivým bočným vedením, alebo neobvykle príjemná imitácia karbónu ako dekorácia palubnej dosky. Zlepšil sa aj palubný infotainment. Ten ponúka príjemnú grafiku, pekné rozlíšenie a obraz z cúvacej kamery, ktorá sa veľmi rada špiní. Podobne ako v sesterskej Corse, aj tu je podlaha v oblasti spolujazdcových nôh pri motore nezvyčajne skosená, čo vytvára nutnosť posunutia vodičovho sedadla o kúsok dozadu, čím nepriamo redukuje priestor pre nohy zadných pasažierov.
Tam je skutočne miesta trocha menej ako v konkurencii, pre štyroch priemerne vysokých Európanov to však stačí. Podobne je na tom aj objem batožinového priestoru, ktorý ponúka medzigeneračne stabilných 311 litrov, čím sa radí k priemeru triedy. Ponúka však o 3 litre viac ako sesterský Opel Corsa.
S miestom pre hlavy pasažierov problém nebol, pripravte sa však na optickú stiesnenosť vďaka čiernej stropnici. Tá však robí z interiéru dvestoosmičky príjemné prostredie, podobne ako pár nenápadných detailov – napríklad indukčné nabíjanie telefónu skryté za dômyselné dvierka, ktoré sa po otvorení pretavia na ďalší odkladací priestor.
Hlavne nekonfliktne
Peugeot 208 je skvelý príklad auta pre masy. Jeho šoférovanie vás do deja príliš nevtiahne a podvozok nevyprovokuje k ostrej jazde, čo však nemá ani v popise práce. Popis jeho práce je totiž skôr úplne iný: premiestňovať ľudí a náklad z bodu A do bodu B pomocou intuitívne maličkého volantu a stredne potentného motora s predvídateľnými reakciami osemstupňovej automatickej prevodovky.
Pod našou kapotou sa nachádzala stredná motorizácia so 74 kilowattmi (100 koňmi), tromi valcami a jedným turbodúchadlom. Tento motor je pod kapotou koncernu PSA notoricky známy. Rád sa vytáča, masívnejší obnos výkonu poskytne vo vyšších sférach, no na plyn reaguje ochotne. Sekunduje mu príjemná prevodovka, ktorá podľa jazdného režimu mení charakter so samozrejmosťou prvoligového politika. Kde však tento malý Francúz naozaj exceluje, je efektivita: mimo mesta vedel jazdiť aj za 4,9 litra na stovku, v meste si vypýtal 7,4 litra a na diaľnici sa dokázal prehupnúť na hranicu 7,9l/100 km.
Ambiciózny
Dvestoosmička je jednoznačne ambiciózne vozidlo. Dokazuje to nielen svojím vzhľadom alebo technologickými fičurkami, ale istým spôsobom aj na ceste a určite pri pohľade na výšku (nížku?) prevádzkových nákladov. Bohužiaľ to však dokazuje aj pri pohľade do cenníka – za testovaný model si Peugeot pýta nemalé peniaze, ktoré atakujú hranicu nižšej strednej triedy. Pýtajú si ich však za mimoriadne vyspelý automobil.
Základná cena modelu – Peugeot 208 1,2 PureTech 75k 5MT Like: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 208 1,2 PureTech 130k 8AT GT Line: 19 190 €
Euro NCAP: 4 hviezdy – 2019
Záruka: 4 roky/60 000 km
Registračná daň: 57 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 96(130)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 170/1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 207 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,7 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,4-6,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 309 |
Objem nádrže [l]: | 44 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1272 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4055 |
Šírka [mm]: | 1745 |
Výška [mm]: | 1430 |
Rázvor [mm]: | 2540 |