TEST: Peugeot 2008⎜Blade Runner 2020

639
Zdroj: František Pisarovič

Niektoré trendy nemusíte mať vyslovene radi. Ak sa však nájde niekto trendový so zmyslom pre pointu, vzbudzuje uznanie skôr prirodzene. Možno preto sa nový Peugeot 2008 predáva tak dobre. A možno je to jednoducho dobré auto.

„Ďalší!“ Prebehlo mi hlavou, keď som videl prvé fotografie nového Peugeotu 2008. Neveľmi vábivá, no praktická a legendárnou Matrou Rancho inšpirovaná prvá generácia dvetisícosmičky si ma získala pre svoju odvahu vyzerať… Inak.

Peugeot 2008 to podobne ako menšia 208 hrá na efekt. A ide jej to.
Zdroj: František Pisarovič

Možno preto som bol len polovične rád, keď sa objavila jej druhá generácia, radikálne migrujúca k tvarom SUV. Je neporovnateľne proporčnejšia, no vymenila sofistikovanosť za efekt. A ja si skrátka nie som istý, či som jej to schopný odpustiť.

Výrazná maska chladiča pomáha precítiť ostrú hranu kapoty. Peugeot, ako ti toto prešlo cez NCAP?
Zdroj: František Pisarovič

Diaľničná patrola

Štýlové mestské crossovery existujú v hmle istého paradoxu. Nie sú ani štýlové a už vôbec nie mestské, no do istej miery pokrývajú dostatočný mix vlastností, ktoré od nich priemerný zákazník požaduje. Zo svojej tvarovej podstaty sú však trocha jalové, čiže je celkom zaujímavé pozorovať, ako sa s týmto faktom každá automobilka vyrovnáva.

Z pohľadu zozadu je nová 2008 veľmi robustná. Ide to však trocha na úkor výhľadu zadných pasažierov.
Zdroj: František Pisarovič

Peugeot si zvolil stratégiu, ktorá mu funguje štatisticky najlepšie, a tou je dostať zákazníka predovšetkým vzhľadom. V tomto smere sa 2008 vydarila. Presne reflektuje dobu – je ostrá, dynamická a plná príjemných, no trocha groteskných riešení. Nedá sa jej však uprieť, že ľudí zaujíma a ani v nižších výbavách sa za ňu hanbiť nebudete.

Ale je nepochybne sexy. To áno.
Zdroj: František Pisarovič

To však určite nebol problém testovaného exempláru v najvyššej výbave GT v kombinácii s najvýkonnejšou, 155-koňovou motorizáciou 1,2 PureTech, osemstupňovou automatickou prevodovkou Aisin a pár príplatkami. Peugeot za ňu chce ambicióznych 26 390 €, čo je však stále asi o tisícku menej ako prednedávnom. Testované príplatky totiž zhrnul nový výbavový stupeň GT Pack.

Aj s testovanými osemnástkami si 2008 zachovala primeraný komfort na tiahlych nerovnostiach
Zdroj: František Pisarovič

Multitalentovaný čávo

Cena atakujúca hranicu 26-tisíc je však trocha zodvihnutý prst. Za tieto peniaze sa už dá na trhu s rodinnými autami zorientovať veľmi rýchlo a už vôbec nemusíme zostávať vo veľkostnej kategórii kompaktných crossoverov či SUV. Koho má teda nová 2008 osloviť?

Interiér 2008 vzletne evokuje vesmírnu loď. Celkom priestrannú.
Zdroj: František Pisarovič

Týždeň s ňou mi naznačil, že to bude celkom pekná skupina ľudí. Ak pôsobí dvetisícosmička zvonka ako robustné auto, zvnútra je skôr útulná. Nie je to však spôsobené nedostatkom priestoru, predovšetkým čiernou stropnicou interiéru a jeho relatívne skromným presklením. To je daňou za atraktívny vzhľad auta.

Peugeoťácky i-Cockpit je prekvapivo funčkný a zároveň nádherný. Trocha zbytočný.
Zdroj: František Pisarovič

Palubná doska si pomáha základnými optickými trikmi a je tvarovaná tak, aby od predných pasažierov odstupovala. Priestor pre nohy zadných pasažierov má podobne vyriešený vzťah s prednými sedadlami, ktoré sú ergonomicky vykrojené a vo výsledku ponúkajú na vozidlo danej veľkosti celkom pôsobivý priestor. Vysoké a široké nástupné prahy sú zasa podpisom platformy EMP2, ktorý nech si každý vysvetlí po svojom.

Áno, toto auto je odrazom svojej doby
Zdroj: František Pisarovič

Batožinový priestor zhltne úplne dôstojných 405 litrov, v prípade potreby sa zadné sedadlá sklopia do naklonenej roviny.

Vybavené

2008 GT sa vďaka svojmu potentnému motoru cíti doma predovšetkým na diaľniciach. Tam vynikne prejav všetkých jeho 114 kilowattov (155 k) a 240 newtonmetrov. Tie sú k dispozícii s dynamickým nástupom od približne 1800 ot./min., ich razancii pomáha aj veľká zotrvačnosť oturbeného trojvalca. Povzbudivý je jeho zvukový prejav, no v zásade aj hospodárnosť.

Adieu! Idem niekam, kam ma nasmeruje moja mladá, dynamická a perspektívna predmestská rodina.
Zdroj: František Pisarovič

V reálnej premávke sa pohybujete medzi piatimi a šiestimi litrami paliva, rýchle diaľničné presuny zvládnete do siedmich. A to s nemalým wow efektom, priestorom a nebojácnym prejavom motora tvorí prekvapivo príjemný mix schopností!

Základná cena modelu – Peugeot 2008 ACTIVE 1.2 PureTech 100k BVM6: 15 490 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 1.2 PureTech 155k EAT8 GT Pack: 26 390 €
Euro NCAP: 4*
Záruka: 4 roky alebo 60 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:114(155)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:240/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,2
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]:5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:405
Objem nádrže [l]:44
Prevádzková hmotnosť [kg]:1344
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4300
Šírka [mm]:1770
Výška [mm]:1530
Rázvor [mm]:2605