TEST: Mercedes-Benz triedy A | Splnený detský sen

288

Tiež ste vyrastali na seriáli Knight Rider s Davidom Hasselhoffom a KITT-om v hlavnej úlohe? Nielen my. Zjavne aj ľudia z Mercedesu. Nové „Áčko“ sa totiž s vami porozpráva a v podstate dokáže jazdiť aj samé.

Častokrát sa stretávam s názorom, že v prípade prémiových značiek sa platí len za imidž. Že v porovnaní s bežnou konkurenciou vraj nie sú autá prémiových výrobcov o nič lepšie, len si človek jednoducho priplatí za značku. Uznávam, že to tak niekedy môže vyzerať, ale nie je to tak. Nová generácia Mercedesu triedy A je ďalším dôkazom.

Umelá inteligencia

Na prvý pohľad sa zdá, že nové „Áčko“ neprichádza s ničím novým. Veď dva obrovské displeje spojené do jedného má v podstate každý nový Mercedes už nejaký ten rok. Zaujímavé je však to, že práve v najmenšom a najdostupnejšom modeli zo svojho portfólia sa Mercedes rozhodol predstaviť úplne novú generáciu svojho multimediálneho systému s názvom „Mercedes-Benz User Experience“ (MBUX). Táto na vás dokonca aj rozpráva.

Použité materiály už možno nie sú až tak kvalitné ako v drahších modeloch, ale na prvý pohľad vyzerá palubná doska takmer ako v triede S.

Šárka, ako sme ju pracovne pokrstili, zatiaľ hovorí iba po česky, ale snáď sa časom dočkáme aj slovenčiny. V každom prípade, umelá inteligencia v novom „Áčku“ je viac umelá ako inteligentná. Nedá sa s ňou rozprávať ako s človekom, ako to tvrdí Mercedes. Teda aspoň zozačiatku nie. Rozdiel medzi doteraz používaným Linguatronicom a novou generáciou hlasového ovládania však spočíva v tom, že pokiaľ „Šárka“ neporozumie vášmu povelu na prvýkrát a na druhý pokus zadáte povel, ktorý pozná, uloží si do pamäte aj ten prvý predtým nerozpoznaný a priradí si ho k danej funkcii.

Jednou z najväčších noviniek je aj premietanie navigačných grafických pomôcok priamo na záber z kamery.

Napríklad, ak jej poviete, že je vám zima na nohy, na prvýkrát vám neporozumie. Ak vás vyzve, aby ste povel zopakovali, poviete jej korektný príkaz, ktorý zvýši teplotu klimatizácie a presmeruje tok vzduchu na nohy. Najbližšie však bude stačiť, aby ste povedali, že je vám zima na nohy, pretože Šárka sa učí. Osobne však považujem za väčší prínos automatické parkovanie, a to v tom zmysle, že hneď ako si auto nájde parkovacie miesto a vy zaradíte spiatočku, vaše šoférske povinnosti sa v tom momente skončili. Auto si samé dokáže prehadzovať medzi spiatočkou a jednotkou (samozrejme, pokiaľ je vybavené automatickou prevodovkou) a po zaparkovaní zaradí „P“ a vypne motor.

Aj strešné okno sa dá ovládať hlasom.

Downsizing v praxi

Testovali sme verziu A 200. Nostalgik by si možno pomyslel, že pod kapotou nájde dvojlitrový motor, ale dnes už nič nie je také, ako sa zdá. Je tam len „jedna-trojka“, ale zato s výkonom vyše 160 koní. Na tento motor nemôžem povedať pol krivého slova. Svetom sa šíri senzácia, že pochádza z Renaultu, ale v oficiálnej tlačovej správe o tom nenájdete ani slovo. Podľa jedného z našich interných zdrojov bol vývoj tohto úplne nového štvorvalca vraj spoločný. Druhý zdroj zas tvrdí, že spoločný je len blok motora. Pravda je však taká, že dnes už v podstate nikoho nezaujíma, čo je pod kapotou. Výkon to má, takže tam to končí.

Mercedes tvrdí, že s motorom Renaultu má ten ich spoločný len blok.

Čo sa týka spotreby, bola až prekvapivo dobrá. Mimo mesta sa dá jazdiť aj tesne pod 5 litrov, a to sa bavíme o benzínovom aute s automatom a výkonom 163 koní. Vďaka siedmim prevodom sa spotreba dramaticky nezvyšuje ani na diaľnici. Palubný počítač nám odmeral 5,5 l/100 km. Najviac to bolo už tradične v meste, kde sa však bez problémov zmestíte do ôsmich litrov. Pri troche snahy sa vám možno podarí jazdiť aj za 7,5 l/100 km.

Slovenský balíček

Testovali sme auto, ktoré bolo vybavené balíčkom „AMG Line“. Ide nielen o športovo ladený dizajn či interiér, ale aj podvozok. Svetlá výška je v porovnaní so štandardným modelom znížená o 15 mm, čomu sú prispôsobené ako pružiny, tak aj tlmiče. Výsledkom sú geniálne jazdné vlastnosti, a to aj napriek tomu, že verzia A 200 má vzadu len jednoduchú nápravu s torznou priečkou. Štvorprvkové zavesenie zadných kolies má až verzia A 250 a všetky modely vybavené pohonom 4×4.

V každom prípade, nové „Áčko“ jazdí na tomto športovom podvozku perfektne. Čo sa týka rýchlostí prejazdov zákrut, nemuselo by sa hanbiť ani pred hot-hatch konkurentmi. Jediným problémom sú však slovenské cesty. S„AMG paketom“ je totiž podvozok dosť tvrdý. Drží perfektne, ale na nerovnostiach, ktorých je u nás viac než dosť, nie je práve najkomfortnejší. Pred AMG balíkom by som teda uprednostnil skôr model „Progressive Line“, ktorý má taktiež štýlu na rozdávanie, no jeho podvozok bude na slovenských cestách určite príjemnejší.

Resumé

Aby som sa vrátil k myšlienke z úvodu, áno, výrobcovia prémiových automobilov sú technologickými lídrami na trhu. Sú to automobilky, ktoré jednoducho majú peniaze na vývoj a zamestnávajú tých najlepších expertov na svete, takže sa niet čomu čudovať. Obávam sa však, že autá ako také už dosiahli technologický vrchol a teraz už len smerujeme k automatizácii jazdy. Čo sa týka umelej inteligencie, je skvelé, že sa môžete s autom porozprávať. Ukázal som to každému, koho som viezol. Ale to je asi tak jediné využitie. Všetky funkcie sa samozrejme dajú ovládať aj rýchlejšie a jednoduchšie. Hlasové ovládanie je akurát tak na predvádzanie sa.

Asi najväčším a skutočne využiteľným prínosom je to automatické parkovanie. Pri súčasnom tempe technologického pokroku však budú mať rovnakú technológiu neprémioví výrobcovia v najbližších rokoch, ak nie mesiacoch. Keď si však potrpíte na to najlepšie a hlavne to chcete mať ako prví, v predajniach Mercedesu vás určite radi privítajú už dnes.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz A 160 ENTRY: 22 500 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz A 200: 30 186 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok, servis na 6 rokov/160 000 km v cene)

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:120 (163)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1620
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,9/4,6/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:370/1210
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:1355
Rozmer pneumatík:205/60 R16
Dĺžka [mm]:4419
Šírka [mm]:1796
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2729