TEST: Mazda MX-5 RF | Roadster s veľkým R

422

Pri preberaní MX-5 som netušil, že pôjde o verziu RF, teda s pevnou skladacou strechou. Prekvapením bola aj farba, nie klasická červená, ale modrá Eternal, v ktorej auto tiež vyzerá výborne. Novinkou je posilnený dvojliter, ktorý si MX-5 určite zaslúžila.

Najpredávanejší roadster planéty pozná snáď každý, koho aspoň zbežne zaujíma automobilový svet. Nikdy neovplýval nadpriemerne vysokým výkonom, jeho prednosťou vždy boli vždy malé rozmery spojené s nízkou hmotnosťou dokonale rozdelenou medzi obe nápravy. Napriek súčasným trendom nárastu rozmerov áut je štvrtá generácia MX-5 v porovnaní so svojimi predchodcami najkratšia.

RF

Takto má vyzerať športový roadster, či skôr targa? Krátky, nízky, široký a dvojmiestny. Bez zbyčne veľkého batožinového priestoru, naopak s dlhočiznou kapotou, ktorá umožní umiestnenie motora za prednou nápravou. Mazda nezvykle stojí na pomerne vysokých pneumatikách na 17 – palcových jednoduchých diskoch.

MX-5 je dokonale navrhnutý roadster.

Spredu vyniknú prižmúrené svetlomety zasahujú do výrazne vystupujúcich blatníkov. Nízko položená maska chladiča auto opticky ešte viac tlačí k zemi. Vzadu dominujú zaujímavé svetlá umiestnené v jednoducho tvarovanom nárazníku. Dlhá retro anténa trochu kazí inak čisté línie zadnej časti auta. Trochu zvláštne pôsobí umiestnenie dvojitej koncovky výfuku.

Nepomohla by kratšia anténa a výfuky po stranách?

Elektrické skladanie strechy zaberie 13 sekúnd a je ho možné vykonávať iba do rýchlosti 10 km/h. Dizajn auta sa ubudnutím krátkej strešnej časti zmení len minimálne. Auto však budí neskutočnú pozornosť bez ohľadu na polohu strechy. Klobúk dole pred dizajnérmi, ktorým sa podarilo pretaviť prísne športový dizajn do vysoko estetického celku.

Minimalizmus

Nasadnutie do nízko ukotvených sedadiel je tak trochu gymnastickou disciplínou, auto však potom vodiča vyslovene pohltí. Posed je dokonale športový s nohami natiahnutými skoro vodorovne dopredu. Sedadlá Recaro majú dostatočne dlhú sedaciu aj operadlovú časť, nastavovanie sklonu sedáku, nastaviteľná bedrová opierka však chýba. Volant je už nastaviteľný v oboch smeroch, rozsah nastavenia ale nie je príliš široký. Moja výška 185 cm je hraničná. Volant nahor a čo najbližšie k telu, sedadlo jemne posunuté dopredu, aby sa dalo trochu sklopiť. Napriek tomu sa už dotýkam hlavou strechy a brzdový pedál stláčam zboku, pretože mi zospodu prekáža mohutný stĺpik volantu.

Konzervatívny interiér nadchne svojou jednoduchosťou.

Interiér sčasti tvoria prvky z iných modelov značky. Volant má ideálny priemer, zaslúžil by si však širší veniec. Analógové ciferníky na prístrojovej doske sú prehľadné a perfektne čitateľné. Vysoký stredový tunel slúži aj ako lakťová opierka. Ergonómii ovládacích prvkov nie je čo  vytknúť až na príliš vzadu umiestnený ovládač infotainmentu.

Manipulácia s radiacou pákou nemá konkurenciu.

Napriek priestorovým limitom som sa pri jazde v aute necítil stiesnene. Auto svojim charakterom núti šoféra mať obe ruky na volante a preto šírku kabíny nevníma negatívne. Výhľad do každej strany je pomerne obmedzený a nepomáhajú tomu ani malé spätné zrkadlá. To k tomuto autu ale akosi patrí.

Sedačky potešia okrem svojho tvaru aj výberom poťahových materiálov.

Na praktickú stránku sa nemyslelo. Spolujazdca na podlahe obmedzuje hrb skrývajúci časť prevodovky. Odkladacie priečinky sú dva, jeden malý na stredovom tuneli, druhý väčší medzi sedadlami. Batožinový priestor je viac menej núdzový. Dovolím si tvrdiť, že MX-5 nie je ani trochu praktická. Vadí? Vôbec nie. Všetko je prispôsobené tomu, na čo je auto určené a to na zážitok z jazdy.

Radosť

Naštartovanie je sprevádzané krátkym zdvihnutím otáčok s peknou zvukovou kulisou. Na radiacej páke sú cítiť vibrácie motora, ktoré by som pri inom aute považoval za nepríjemné. Pri MX-5 to naopak vodiča vťahuje do deja. Motor nemá s ľahkým autom žiadny problém a zrýchlenie dokáže napriek absencii turbodúchadla príjemne zatlačiť do sedadla. Široký rozsah použiteľných otáčok nenúti vodiča napriek kratším prevodom pri bežnej jazde často radiť. Na svižné predbiehanie stačí motor udržiavať nad hranicou 2500 otáčok.

Takto sa na MX-5 pozerajú pasažieri iných áut.

Pravá zábava však začína pri štyroch tisícoch, kedy motor ožije a pri neustálom reve ťahá až cez hodnotu 7000, kde ho zastaví obmedzovač. Garantujem vám, že na okreskách sa bude otáčkomer pohybovať väčšinou medzi týmito hodnotami. Vodič si užije okamžité reakcie motora na pohyb plynového pedálu a fantastickú prácu s malou radiacou pákou s krátkymi a presnými dráhami radenia. Rovnako výborné je aj tuhé a presné riadenie s dostatočnou odozvou od prednej nápravy.

Podvozok nie je zbytočne tvrdý a bežné nerovnosti zvláda s prehľadom. Náklony auta v zákrutách sú aj napriek tlmičom Bildstein pomerne výrazné a na začiatku dokážu prekvapiť. Držanie stopy je však napriek tomu vynikajúce. Pri postupnom prekonávaní pudu sebazáchovy skôr či neskôr narazíte na limity podvozku, ten vám to však dá vedieť s dostatočným predstihom. Benevolentný stabilizačný systém dovolí auto dostať do jemného pretáčavého šmyku a pred zásahom dá ešte vodičovi šancu na vyrovnanie auta.

Ani výrazne agresívna jazda nevytvorí vír v palivovej nádrži. Pri veľmi častom využívaní potenciálu motora som jazdil s priemernou spotrebou 7,8 litra na 100 km. Jazda so sklopenou strechou je príjemná do rýchlosti 100 km za hodinu a za nie úplne slnečného počasia. Vyskúšal som, ale väčšinou som jazdil so strechou nad hlavou, kedy som ocenil pomerne slušné utlmenie od aerodynamického hluku aj pri diaľničných rýchlostiach.

Verdikt

Mazda MX-5 je zaslúžene napredávanejší roadster v histórii. Dokáže totiž niečo, čo v bežných, aj keď výkonnejších hothach-och nezažijete a to precítiť každý pohyb volantom a každé stlačenie plynového pedálu. MX-5 má svoje limity, nie je praktické a je to v podstate auto pre jedného. A o tom to vlastne celé je.

Základná cena modelu – Mazda MX-5 RF 1.5 Skyactiv-G132 Attraction: 29 690 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G184 Revolution Top: 34 990 EUR
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:135 (184)/7000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:205/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba paliva mesto/mimo/kombi) [l/100 km]:8,4/5,9/6,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:127
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1130
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3915
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1225
Rázvor [mm]:2310