TEST: Mazda MX-30 | Tešíme sa na plug-in

811

Mazde sa v Európe podarilo doteraz predať vyše 15 000 kusov elektromobilu MX-30. Na americkom trhu sa, naopak, japonskému výrobcovi nedarilo, auto si našlo iba niekoľko stoviek zákazníkov, a tak bude z trhu postupne stiahnuté. Pre objektivitu je potrebné uviesť, že sa model predával iba v Kalifornii.

Otázkou je, ako by sa japonskému výrobcovi darilo bez dotácií pri kúpe a iných výhod pre majiteľov elektromobilov v európskych krajinách. Vyčíta sa mu malý dojazd a tým jeho obmedzené použitie iba v mestskej a prímestskej doprave. To znemožňuje využívať auto plnohodnotne a odsúva ho do úlohy druhého, prípadne tretieho auta v rodine. Poviete si, že to nie je v súčasnosti nič výnimočné, popiera to však deklarovaný ekologický rozmer elektromobility.

Dvojfarebné lakovanie je teraz v móde.
Zdroj: Redakcia

Mazda sa však nevzdáva a v blízkej budúcnosti ponúkne aj plug-in verziu MX-30 s použitím rotačného motora, ktorý bude slúžiť ako generátor elektrickej energie. Obe verziu budú predávané súčasne za podobné ceny. Dovtedy sa musíme uspokojiť s plne elektrikou verziou.

Nelakované plochy sú možno priveľké, ale svoju úlohu plnia
Zdroj: Redakcia

Dojazd

Deklarovaný dojazd 200 km sa v letných mesiacoch dá dosiahnuť, je však potrebné opatrne narábať s pedálom akcelerátora a klimatizáciu používať iba v nevyhnutných prípadoch. Systém vás pri jej zapnutí informuje, o koľko kilometrov prídete.

Ani Mazda nepohrdne ozdobami
Zdroj: Redakcia

V prípade obmedzenej kapacity akumulátora je aj malý úbytok kilometrov pomerne významný a tým aj dosť obmedzujúci. Stále však platí, že dojazd drvivej väčšine zákazníkov pri jazde v meste s rezervou stačí, a ak si auto kupujú výlučne na tento účel, budú spokojní.

Ekonomika až na prvom mieste

Ekonomická stránka používania elektromobilu je prezentovaná ako jeho hlavná výhoda. Platí to však iba v prípade, že používate domáci wallbox, ktorý naplní batériu s kapacitou 35,5 kWh energiou za 4,5 hodiny. Domáca zásuvka bude slúžiť iba ako núdzové riešenie, keďže nabitie batérie trvá neúmerne dlhý čas.

Volant má trochu tenký veniec. Ako všetky Mazdy.
Zdroj: Redakcia

Nabíjanie akumulátora je, samozrejme, možné aj na verejných nabíjacích staniciach. Predraží sa najmä pri nabíjaní jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW, vďaka čomu sa nabije na 80 % do 30 minút.

Jazdí ako Mazda

Použitie malého akumulátora má aj pozitívne stránky. Auto pôsobí ľahko a vďaka nízkemu ťažisku poteší aj v zákrutách. Náklony sú primerané a prirodzená nedotáčavosť prichádza postupne. Podvozok si zaslúži pochvalu za skvelé naladenie. Dostatočnú mieru pohodlia si zachovával aj na 18-palcových kolesách.

Nech sa páči, nastupovať!
Zdroj: Redakcia

Neveľký výkon motora je ponúkaný prakticky od nulových otáčok, čím dovolí príjemne razantné štarty z miesta. Vo vyšších rýchlostiach je už výkon dávkovaný postupne, pri potrebe náhlej akcelerácie je ale vždy dostatočný.

Pri jazde v meste bez pustenej klimatizácie som sa pohyboval so spotrebou do hodnoty 14 kWh na 100 km, priemerne aj s okreskami do 18.

Chcelo by to jemný facelift interiéru

Výborným posedom za volantom je značka Mazda pri svojich modeloch povestná. Výnimkou nie je ani MX-30. Vpredu ponúka dostatok miesta a pohodlné sedadlá. Multimediálny systém je bez zmeny prebratý z iných modelov značky, ale rozšírený o položky súvisiace s nabíjaním a prevádzkou elektromobilu.

Chcelo by to plnohodnotný displej za volantom a viac informácií
Zdroj: Redakcia

Prístrojový štít by si zaslúžil zmenu v podobe prehľadného displeja. Plochy tvorené hladkým plastom, náchylným na poškriabanie, by som nahradil imitáciou hliníka, prípadne povrchom s jemnou štruktúrou. Celkové omladenie interiéru by autu rozhodne prospelo.

Vzadu je miesta poskromne.
Zdroj: Redakcia

Miesta na zadných sedadlách nie je na rozdávanie a spokojné s ním budú azda iba malé deti. Vystupovaniu, ale aj nastupovaniu pomôže možnosť posuvu predných sedadiel pomocou tlačidiel na ich zadnej časti, neprítomnosť B stĺpika, ako aj atypický spôsob otvárania zadných dverí, a to protichodne k tým predným. Obe dvere sa otvárajú do pravého uhla a umožňujú veľkorysý prístup do interiéru. Nevýhodou je nutnosť dostatočného priestoru po bokoch auta.

Verdikt

Elektrická Mazda MX-30 sa nezmenila. Jej cieľom je zákazník vyžadujúci atraktívny elektrický crossover na používanie prevažne v mestskej premávke. Som presvedčený, že sa s príchodom plug-in hybridnej verzie predajný potenciál tohto modelu zvýši a že sa s ním budeme na cestách stretávať častejšie.

Základná cena modelu – Mazda MX-30 e-Skyactiv EV Prime-line: 37 690 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda MX-30 e-Skyactiv/GT Advantage: 39 140 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (8 rokov alebo 160 000 km záruka na batériu)
EuroNCAP: 5* (2020)

Registračná daň: 33 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Valce/ventily:
Zdvihový objem [cm3]:
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:107 (145)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - kombi [WLTP] [kWh/100 km]:19
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:341
Kapacita batérie (kWh):35,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 645
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 395
Šírka [mm]:2 035
Výška [mm]:1 555
Rázvor [mm]:2 655