TEST: Mazda CX-5 | Vylepšený recept

842

V prípade druhej generácie modelu CX-5, zvolila Mazda takú „nemeckú“ taktiku. Na prvý pohľad je vidieť, že ide o novú generáciu, no napriek tomu sa dizajn v podstate nezmenil. Čo sa teda zmenilo?

Keby som mal ostať pri tvrdení, že sa dizajn nezmenil, to by som dizajnérom krivdil. Ide len o to, že prvá generácia Mazdy CX-5 bola prvým modelom vyhotoveným v stále aktuálnom dizajnovom štýle značky, ktorý v Mazde volajú „Kodo“ (vo voľnom preklade z japončiny „duša pohybu“). Samozrejme, tento dizajnový štýl postupne vynovujú a vylepšujú, čoho dôkazom je aj značný rozdiel medzi dvomi generáciami tohto modelu.

Veď sa len na ňu pozrite. Tá ostrá hrana, ktorou sa vpredu končí kapota… Dizajnéri naznačili napojenie na masku chladiča, no to „prepojenie“ je prerušené svetlami, ktoré zas nie sú predsunuté ako koniec kapoty s maskou chladiča. Je to veľmi zaujímavý a unikátny dizajnový prvok. Mazdu CX-5 si skrátka s ničím iným nepopletiete. Navyše, nový dizajn má o 6 % nižší odpor vzduchu. Zmenili sa tiež rozmery. Nový model je v porovnaní s predošlým o 10 mm dlhší a až o 35 mm nižší. Rázvor náprav s dĺžkou 2 700 mm ostal nezmenený.

Na úrovni

Na palube novej CX-5-ky to vyzerá veľmi luxusne. Áno, opäť sme testovali najvyšší stupeň výbavy Revolution TOP, ale aj keď si odmyslím kožené poťahy sedadiel, kvalita vypracovania interiéru stále ostáva na veľmi vysokej úrovni. Už sa budem opakovať, ale vždy keď testujem nejakú Mazdu, mám dojem, že v rámci svojej triedy sa veľmi približuje prémiovým modelom danej kategórie. Teraz, samozrejme, hovorím o vypracovaní interiéru a o použitých materiáloch. Za toto patrí Mazde veľká pochvala, pričom výnimkou očividne nie je ani nová CX-5-ka.

Kvalita interiéru u Mazdy narastá s každým novým modelom. Nová CX-5-ka sa blíži k prémiovým konkurentom.

Osobitnú pochvalu si zaslúži audiosystém značky Bose. Reprodukcia hudby je na nečakane vysokej úrovni a môže sa porovnávať aj s drahšími systémami. Vďaka tomuto audiu som sa normálne tešil na každú jazdu. Jediným mínusom by mohol byť už trošku zastaralý multimediálny systém, ktorý neumožňuje zrkadlenie displeja mobilného telefónu.

Možno aj umiestnenie výškových reproduktorov v A-stĺpikoch má na svedomí skvelý zvuk aparatúry Bose.

Objem ničím nenahradíš

Týmto heslom sa riadia v Amerike, ale Mazda si ho privlastnila. Downsizing dlhodobo odmieta, a tak pod kapotou CX-5-ky môžete na vrchole ponuky nájsť 2,5-litrový benzínový štvorvalec. Pochopiteľne bez turba. Takýto, na dnešné pomery veľký objem, už nájdete iba u prémiových výrobcov. Aj keď tí vlastne idú z dvojlitrových štvorvalcov rovno na trojlitrové šesťvalce (s výnimkou 2,5-litrového päťvalca od Audi). Tento motor je tak do značnej miery unikátom. A to nehovoriac o tom, že jeho najnovšia generácia disponuje funkciou vypínania dvoch valcov pri nízkom zaťažení. Pri jazde to nijako nepostrehnete. Oceníte to až na čerpačke.

2,5-litrový benzínový štvorvalec bez turba je už v dnešnej dobe unikát.

Mazda nesklamala a opäť sa mi podarilo v meste jazdiť s nižšou spotrebou, ako udáva výrobca. Namiesto písaných 9,3 l/100 km som jazdil zhruba za 8,5, čo je na benzínové SUV s automatom a pohonom 4×4 naozaj slušný výsledok. Bohužiaľ, s veľmi podobným odberom paliva (v mojom prípade presne 8,3 l/100 km) musíte počítať aj na diaľnici. Možno za to môže aj inak výborne fungujúca šesťstupňová prevodovka. Motor totiž pri rýchlosti 130 km/h točí 2 700 ot./min. Nie som si však istý, či by situáciu vyriešilo viac prevodov. Na benzínový a obzvlášť atmosférický motor to nie sú až také vysoké otáčky, keďže krútiaci moment vrcholí pri 4 000 ot/min. Pre úplnosť dodám, že mimo mesta som jazdil zhruba za sedem litrov, čo je o trochu viac ako udáva výrobca.

Udržiavaná vzdialenosť adaptívneho tempomatu sa nastavuje tlačidlami na volante. Škoda že sa nedá úplne vypnúť – prepnúť na klasický tempomat.

Plynulosť nadovšetko

Netajím sa tým, že túto japonskú automobilku mám rád. Dôvodom sú jazdné vlastnosti ich áut. Konštruktéri Mazdy totiž o prepojení vodiča s autom iba nerozprávajú, ale podľa toho sa aj snažia ladiť svoje autá. A to dokonca aj keď sa bavíme o SUV. Ich cieľom bolo, aby nová Mazda CX-5 v duchu technológie Skyactiv rýchlejšie reagovala na všetky povely vodiča, či už ide o riadenie, plyn, alebo brzdy. Jednou z ciest, ktorou sa chceli k tomuto cieľu dopracovať, je tuhší skelet karosérie. Oproti predchodcovi narástla torzná tuhosť o 15 %, čo zlepšilo reakcie auta na volant. Vylepšené bolo ako samotné riadenie, tak aj zavesenie kolies a brzdy. Zväčšil sa tiež rozchod kolies na obidvoch nápravách.

Vyhrievanie zadných sedadiel je schované v lakťovej opierke. Nechýbajú ani 2 USB porty.

Novinkou je systém G-Vectoring Control, ktorý neustále monitoruje uhol natočenia volantu a polohu plynového pedálu. Jeho úlohou je eliminovať malé zbytočné pohyby volantom, čím zvyšuje komfort jazdy a zároveň rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá v prospech lepšej priľnavosti a ovládateľnosti auta.

Resumé

Novej Mazde CX-5 je ťažké niečo vyčítať. Je to SUV, ktoré skrátka funguje. Má pohon 4×4, takže zvládne aj ľahší terén. Na asfalte sa správa takmer ako osobné auto. Podvozok je komfortný, no pevný zároveň, takže v zákrutách sa v CX-5-ke necítite ako v záchrannom člne stratenom na rozbúrenom mori. Moja jediná výčitka by smerovala asi iba k adaptívnemu tempomatu, ktorý sa nedá prepnúť na klasický. To je však problém väčšiny nových áut, aj keď samozrejme, zlyhanie väčšiny neospravedlňuje. Ja osobne by som možno ešte uvítal možnosť skombinovať tento motor aj s manuálnou prevodovkou, ale neviem, či by sa našiel ešte niekto ďalší.

Základná cena modelu – Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G165 Emotion: 23 000 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD A/T Revolution TOP: 36 000 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2488
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:143 (194)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:258 /4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,3/6,4/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:506/1620
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1650-1720
Rozmer pneumatík:225/55 R19
Dĺžka [mm]:4550
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1680
Rázvor [mm]:2700