Keď človek hľadá praktické auto, ktoré toho veľa odvezie, väčšinou sa musí rozlúčiť s ideou, že to auto bude ešte aj dobre vyzerať. V prípade novej Mazdy 6 však krásu na úkor praktickosti obetovať netreba.
Už tretiu generáciu tohto obľúbeného japonského sedanu sme si vyskúšali s najsilnejšou motorizáciou – 2,5-litrovým benzínovým štvorvalcom. Teraz však prišlo na rad kombi s turbodieselom pod kapotou.
Rozdielne autá
V drvivej väčšine prípadov je sedan a kombi iba inou verziou toho istého auta, no v prípade novej Mazdy to vyzerá tak, že Japonci vyrobili hneď dve nové autá. Kombi je väčšinou dlhšie ako sedan či hatchback a občas sa vyskytne aj model, ktorý má vo verzii kombi dlhší rázvor osí kolies. Nová Mazda 6 je však unikát. Zatiaľ čo sedan je dlhý úctyhodných 4 870 mm, kombi je o 6,5 cm kratšie. Meria „iba“ 4 805 mm. Aj tak však nie je jednoduché s týmto takmer päťmetrovým autom zaparkovať. Je to stále poriadne veľké auto a ako kombi dokonca pôsobí ešte mohutnejšie. V reči čísel je však štvordverová limuzína aj tak väčšia. Sedan má dokonca ešte aj dlhší rázvor – veľkorysých 2 830 mm. Kombi sa musí uspokojiť s dĺžkou rázvoru 2 750 mm. Ale môžem svedomito prehlásiť, že to stačí. Miesta je vzadu naozaj dosť. To skôr v tom sedane bolo miesto nazvyš.
Veľkosť batožinového priestoru je však disciplína, kde jednoznačne vyhráva kombi. Zatiaľ čo sedan ponúka 489 litrov, kombi má pre batožinu už v základnom stave nachystaných 522 litrov. Jednoduchým sklopením sedadiel (aj z batožinového priestoru) sa dá prepravná kapacita zväčšiť až na 1 648 litrov. Pochvalu si zaslúži tiež veko batožinového priestoru, ktoré sa vyklápa spoločne s vekom kufra, čiže nikdy neobťažuje. Výhodou je aj sieťka, ktorou sa dá až po strop rozdeliť prepravná časť od časti pre posádku.
Benzínové gény
Japonská automobilka Mazda používa vo svojich najnovších modeloch benzínové aj naftové motory s kompresným pomerom 14,0:1. V prípade benzínových motorov je to nezvyčajne vysoký pomer, no a v prípade naftových agregátov je zas rekordne nízky. Vďaka tomu je spaľovanie nových naftových motorov Skyactiv-D veľmi jemné, čiže ich chod je netradične kultivovaný a tichý. S nízkym kompresným pomerom tiež súvisí možnosť vytáčať motor až do 5 200 ot./min. bez straty krútiaceho momentu. Človeku sa ani nechce veriť, že pod kapotou pracuje vznetový agregát. S benzínových génov ale prebral iba to najlepšie. Nízku spotrebu, ktorá je výsadou „nafťákov“ si nový motor samozrejme ponechal. V meste sme jazdili za 7 litrov, mimo neho sa dá zmestiť do piatich litrov nafty na 100 km. Podobne ako v predošlom teste, aj toto auto malo veľmi vydarenú automatickú prevodovku. Na najvyššom stupni (6.) pri rýchlosti 130 km/h ručička otáčkomera ukazuje 2 300 ot./min. Spotreba paliva sa za týchto podmienok pohybuje okolo šiestich litrov na 100 km.
Resumé
Doteraz sme celkom presne nepochopili, prečo je kombi verzia novej Mazdy 6 menšia ako sedan. Jedno je však isté. Aj kombi je veľké, no sedan je ešte väčší, aby mohol konkurovať aj prémiovým modelom. So sedanom teda získavate väčšiu prestíž, no kombi je v roli rodinného auta predsa len praktickejšie. Poteší aj to, že či už sa rozhodnete pre sedan alebo kombi, cena je rovnaká.
Základná cena modelu – Mazda 6 Wagon 2.0i (107 kW) Emotion: 21 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 6 Wagon 2.2D (110 kW) Attraction A/T: 30 690 €
Registračná daň na testované auto: 397€
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce / ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem (cm3):
|
2191
|
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
|
110 / 4500
|
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
|
380 / 1800-2600
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť (km/h):
|
202
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
|
10,0
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
|
6,1 / 4,2 / 4,9
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor (l):
|
522/1648
|
Objem nádrže (l):
|
62
|
Prevádzková hmotnosť:
|
1430
|
Rozmer pneumatík:
|
225/55 R17
|
Dĺžka (mm):
|
4805
|
Šírka (mm):
|
1840
|
Výška (mm):
|
1480
|
Rázvor (mm):
|
2750
|