TEST: Mazda 3 sedan Skyactiv-X 180 | Nenápadný unikát

5374
Zdroj: redakcia

Mazda je známa svojimi revolučnými konštrukciami motorov. Štvorvalec Skyactiv X je unikátny tým, že kombinuje zážihový a vznetový princíp, a to v mene nižšej spotreby a emisií CO2. Ako sme sa za volantom tohto sedanu presvedčili, dokáže to fungovať.

O tomto revolučnom motore sa hovorilo veľmi dlho, Mazda na ňom pracovala až šesť rokov. Označuje ho ako SPCC (Spark Controlled Compression Ignition), voľne preložené ako sviečkou riadený kompresný zážih. Mazdu 3 sme už neraz u nás testovali, preto sa povenujeme viac tomuto špecifickému agregátu pod kapotou.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Vznecovanie benzínu

Hlavným dôvodom, prečo sa Mazda do vývoja štvorvalca s objemom dva litre pustila, je snaha dosiahnuť nízke emisie CO2 pri zachovaní vysokého výkonu. Základný princíp jednotky s obchodným označením Skyactiv X spočíva v tom, že motor väčšinu pracuje s chudobnou zmesou benzínu a vzduchu.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Pri normálnom benzínovom motore sa na spálenie 1 kg paliva do motora dodá 14,7 kg vzduchu. Skyactiv X ale pracuje so zmesou až do pomeru 40:1. Aby sa táto extrémne chudobná zmes – vo valci rovnomerne rozložená – zapálila, vstrekne sa do valca pri kompresnom zdvihu piesta ďalšie palivo. To vytvorí “obláčik”, ktorý je pred hornou úvraťou zapálený sviečkou.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Tým sa zvýši teplota aj tlak a dôjde k vznieteniu chudobnej zmesi. V tomto okamihu motor pracuje ako diesel. Vznietenie zmesi napomáha aj vysoký kompresný pomer 16,3: 1, čo je hodnota bežná skôr u dieselov. Každý valec je vybavený senzorom tlaku, vďaka ktorému má riadiaca jednotka motora presné informácie o tom, čo sa vo vnútri deje. Podľa toho môže upravovať obe sekvencie vstreku paliva. Dostať do motora potrebné množstvo vzduchu pre vytvorenie tak chudobnej zmesi pomáha malý kompresor.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Žiadny rozdiel

Skyactiv X by mal v režime SPCC pracovať zhruba v 80% svojej prevádzky a, súdiac podľa zelene rozsvieteného SPCC na hlavnom displeji, to tak naozaj je. Dvojliter disponuje dostatočným výkonom 132 kW (180 k) a maximálnym krútiacim momentom 224 Nm, takže o dynamiku sa báť nemusíte. Motor ide krásne za plynom, a to najmä v stredných otáčkach, keď má o 30% viac sily ako bežný Skyactiv-G.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Sekunduje mu automat, ktorý radí podobne rýchlo ako dvojspojky. Samozrejme, puristi si ale môžu zvoliť aj manuál. Auto je výborne odhlučnené, vo vyšších rýchlostiach neobťažuje aerodynamickým hlukom. Rozdiel medzi týmto 180-koňovým motorom a slabším 122-koňovým sa prejaví najviac v stredných otáčkach. Tam je schopný agilne zrýchľovať aj bez toho, aby ste zarazili pedál akcelerátora do podlahy.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Šetrič peňaženky

Okrem dynamiky motor poteší aj priaznivou reálnou spotrebou. Cyklus NEDC motor zvládol za 5,2 litra benzínu na 100 km, resp. 4,3 litra s manuálom. V reálnej prevádzke to bolo medzi 6,3 až 6,5 l / 100 km, čo vzhľadom k elánu motora považujem za skvelý výsledok, obzvlášť v kombinácii s automatom. Ako veľmi nízkej spotrebe pomáha mildhybridná technológia s integrovaným štartér-generátorom (ISG), výrobca neprezrádza. Riadenie je presné a odfiltrované. Ale iba do tej miery, aby ste neprichádzali o pocit prirodzenosti pri šoférovaní. Palec hore.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Spokojnosť, až na pár drobností

Na nízkej spotrebe sa podieľa aj skvelá aerodynamika klasickej trojpriestorovej karosérie Mazdy 3 sedan, ktorá je nielen funkčná, ale aj esteticky vydarená. Nová trojka je aktuálne takou malou výkladnou skriňou značky.

Kufor s objemom 450 litrov pojme veľa vecí, pri ich vyberaní spoza zadných sedadiel však neraz zahromžíte
Zdroj: redakcia

Pri pohľade na vozidlo jej musíme dať za pravdu. Relatívne nízko položená strecha a dizajn zadnej časti robia vyhľad dozadu cez spätné zrkadlo minimalistický. Podobne malé sú aj zadné okná, pričom na zadných sedačkách sa pasažieri do výšky 180 cm sťažovať na priestor nebudú. Neopomeniem ani skvelý podvozok, treba si ho zažiť. Z veľkej časti ho má na svedomí úplne nová platforma, ktorú ako prvá u Mazdy dostala práve “trojka”.

Biely kožený interiér je spolu s 12-reproduktorovým audiom BOSE súčasťou výbavy Plus
Zdroj: redakcia

Základná cena modelu – Mazda 3 sedan Skyactiv-G122: 21 340 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 sedan Skyactiv-X180 AT GT Plus: 28 140 €
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 530 eur

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (180)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:224/3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,6
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]:5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1405
Rozmer pneumatík:215/45 R18
Dĺžka [mm]:4660
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2725