TEST: KIA Stonic | Cukrík

11947
Skosené strešné lyžiny dodávajú dizajnu dynamický nádych.
Zdroj:

Pojem „cukrík“ je väčšinou rezervovaný pre krásne zachovalé youngtimery, no taktiež opisuje mladého chlapa, ktorý sladko motá dievčatám hlavy. Stonic je následok trendu a presne vie, po čom túžite a čo chcete počuť.

KIA sa strmhlav pustila do dvoch segmentov, v ktorých nikdy predtým nepôsobila. Kým by skutočne málokto čakal od Kie luxusný a odvážny Stinger, Stonic vyznieva ako povinná jazda. Samozrejme, nesmie chýbať obligátne cielenie na mladú generáciu a s tým spojená farebná „crazy“ reklamná kampaň.

V reálnom svete to bude podľa všetkého trošku inak. Crossovery zaujímajú hlavne staršie publikum a mám to potvrdené od svojich známych, ktorí sa na tento typ áut pýtajú. Konkrétne niekoľkokrát padol na pretras aj Stonic a všetko ľuďmi krúžiacimi okolo polstoročia veku. Slovenskí rodičia, starí rodičia, matky a babky na nekonečnej ceste z a do školy pre deti a vnúčence, nastražte uši.

Zvláštne príjemný

Môj prvý kontakt so Stonicom bol skrz jeho premiérové tlačové materiály. Výrazné farby mu ohromne pristanú a samozrejme výnimkou nebol ani nami testovaný kúsok. Dizajnérsky jazyk Kie je momentálne na svojom doterajšom vrchole. Lichobežníkové predné masky síce nie sú žiadnou novinkou, no ich prevedenie sa líši v závislosti od danej značky. Stonic vyzerá skvele.

Volant je príjemne masívny. Kolískové tlačidlá na volante si vyžadujú miernu dávku zvyku.

Je mierne robustný v bokoch, „tvár“ má decentne zamračenú a zadnej časti predpovedám skutočne vzdialenú morálnu zastaranosť. Bude vyzerať dobre aj v najbližších rokoch. Keďže KIA so svojou kórejskou sestrou sa tešia vynikajúcim výsledkom v testoch spoľahlivosti, trvácny dizajn skutočne padne vhod. Nechýbajú odvážne krivky a klasické plastové obloženie, typické pre autá vhodné k nedbalejšiemu zaobchádzaniu. Je „funky”, no nie nasilu. Na ulici dojem rozhodne spraví a nielen kvôli žiarivým farbám.

Extraliga

V prípade Stonicu nehovorím o prémiovom pocite či drevenom obložení. Spracovanie a použité materiály síce neohúria nápaditosťou, no radia Stonic do toho najlepšieho, čo daný segment ponúka. Pokiaľ chcela KIA niekedy dobehnúť nemecký „koncern“, mám dojem, že skóre statočne dorovnáva. V interiéri samozrejme nič neškrípe, nevŕzga a či už pri výjazde na obrubník alebo prechode nerovnosťami, dostávate pocit kvality.

Jednotka 1,6 CRDi je doma hlavne mimo mesta a vo svižnejšej premávke.

Rozloženie ovládacích prvkov chválim tiež. Nemá síce kruto neochvejnú logiku, no trvalo mi extrémne krátky čas, kým mi všetko takpovediac „padlo do ruky“. Priestor v interiéri je štandardný. Na zadných sedadlách je miesta akurát pre dospelých pasažierov, vďaka čomu však batožinový priestor stráca desiatky litrov na svojich priamych konkurentov.

Diesel s otáznikom

Rozhodne tým nechcem povedať, že by išlo o nepodarený motor. Patrí síce medzi jednotky ktoré je počuť do kabíny zreteľnejšie, izolácia od vibrácií je však vyriešená dobre. Naftový štvorvalec s výkonom 80 kW/110 koní pôsobí veľmi krotko a je vo svojom živle hlavne za hranicou mesta i na diaľničnom obchvate. Stíšeniu zvukového prejavu motora dopomáha šiesty prevodový stupeň. Moje tvrdenia potvrdzuje aj spotreba dosiahnutá pri teste. V meste spotreba nafty dosiahla 6 litrov na 100 km. Na diaľnici sa pohybovala medzi 6 a 7 litrami na 100 km a mimo mesta v situácii, kedy nebol na blízku žiaden kamión či „bludný Holanďan”, dosiahol Stonic spotrebu medzi 4,2 a 4,7 litra na 100 km.

Nenápadný dravec

Moje prvé stretnutie so Stonicom prebiehalo trochu inak ako to Viktorovo. Prvýkrát som si ho mal možnosť vyskúšať na novinárskej prezentácii, kde sme ale naraz skúšali aj Stingery. Profesionál či nie, je vám jasné, ako som sa asi dokázal nadchnúť pre ten Stonic. Pokúsil som sa však odosobniť a uvažovať v rovine konkurentov. Môj prvý dojem z neho bol asi taký, že od Ria sa veľmi nelíši, že má veľmi slušné jazdné vlastnosti a že „jedna-štvorka“ bez turba je trochu udýchaná.

Potom som sa nakrátko previezol v naftovej verzii, ktorú testoval kolega. Mal som pocit, že je to úplne iné auto. Zatiaľ čo diesel má taký rozvážny charakter a silný záťah v nižšom spektre otáčkomera, 1,4-litrový benzínový štvorvalec je hravý ako šteňa. Na prezentácii sa mi síce zdalo, že je trochu letargický, ale tam sme jazdili kopce a serpentíny, pričom autá boli prakticky úplne nové. Neviem, či mali najazdených vôbec 1 000 km.

Auto, ktoré som s odstupom času skúšal v rámci redakčného testu, malo na konte už vyše 8 000 km. Bol som veľmi príjemne prekvapený výbušným charakterom motora. V dnešnej dobe downsizingu a prepĺňania mi pripadali reakcie na plyn skutočne bleskové. Keby som nepoznal presný výkon motora, tipoval by som mu tak 120 až 130 koní. Ak si k tomu prirátate presnú a dobre odstupňovanú šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ostáva už len konštatovať – radosť jazdiť.

Iste, keďže motor nemá turbo, chýba mu sila v nižších otáčkach, ale ak sa ponáhľate, všetko doženiete v tretej tretine otáčkomera. Spotrebu to pritom nijako dramaticky neovplyvňuje. Mimo mesta vie benzínový Stonic jazdiť aj za 5,5 litra, pričom v meste je to zhruba o dva litre viac. Na diaľnici mi palubný počítač vyrátal priemer 7,8 l/100 km.

Niektoré detaily môžu byť nalakované kontrastnou farbou, čo interiér pekne oživuje.

Resumé

Viackrát sa mi stalo, že som sa prichytil, ako sa na tomto kompaktnom mestskom crossoveri ženiem zákrutami úplne neprístojnou rýchlosťou. To auto ma skrátka bavilo. Problém je v tom, že by až také športové byť nemalo. Nastavenie podvozka je ideálne na preteky, nie však do mesta. Obzvlášť na 17-palcových kolesách je podvozok Stonica na typických mestských nerovnostiach skrátka neprístojne tuhý.

Ak teda chcete aspoň aký-taký komfort, voľte maximálne 16-palcové kolesá. Tí, ktorí potrebujú diesel a vedia prečo, to majú jednoduché. Priaznivci benzínu však majú na výber až tri motory. Ja si myslím, že práve „jedna-štvorka“ bude ideálna. Najmä keď jazdíte prevažne v meste a nie často pri plnom obsadení, uprednostnil by som síce slabší, ale jednoduchší motor pred výkonnejším prepĺňaným trojvalcom.

Základná cena modelu –KIA Stonic 1.2 D-CVVT Silver: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stonic 1.6 CRDi Gold: 17 190 €

Základná cena testovanej verzie – KIA Stonic 1.4 D-CVVT Platinum: 17 290 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Registračná daň 1.6 CRDi: 90 €

Registračná daň 1.4 D-CVVT: 0 €

Technické údaje1.6 CRDi1.4 D-CVVT
Motor
Typ motora:radový, vznetovýradový, zážihový
Valce/ventily:4/164/16
Zdvihový objem [cm3]:15821368
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/400073,6 (100)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:260/1500 - 2750133,3/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,312,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,9/3,8/4,27,0/4,6/5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:332/1135
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1255 - 13491160-1253
Rozmer pneumatík:205/55 R17
Dĺžka [mm]:4140
Šírka [mm]:1760
Výška [mm]:1520
Rázvor [mm]:2580