TEST: Hyundai Kona N | Poctivé náradie

413
Hyundai Kona N test

Hyundai Kona N je prvým SUV športovej divízie N, ponúka kombináciu potešenia z jazdy s praktickosťou modelov SUV a v ponuke ostrých modelov značky dopĺňa svojich súrodencov i20 N a i30 N.


Hyundai Kona N ponúka rovnaký pohonný reťazec ako i30 N Performance, ktorý v minulom roku prešiel faceliftom. Motor 2,0 T-GDI s pohonom predných kolies s výkonom 280 koní v prípade ostrého crossovera spolupracuje výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou N DCT so spojkami v olejovom kúpeli.


 

Výbava N Performance, ktorá je pre model Kona N jediným dostupným výbavovým stupňom, obsahuje devätnásťpalcové kované kolesá, elektronicky riadený diferenciál s obmedzenou svornosťou, či aktívny ventil výfukovej sústavy. Interiér je vybavený elektricky ovládanými športovými sedadlami, desaťpalcovým displejom multimediálneho systému s integrovanou navigáciou, priehľadovým head-up displejom, možnosťou bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov a ďalšími hodnotnými prvkami výbavy.

Odlišnosti, ktoré znamenjú veľa

Má typické ostro rezané nárazníky, vpredu s veľkými nasávacími otvormi, potom červené brzdové strmene, decentné krídelko vzadu, difúzor, dve veľké koncovky výfuku a okolo celého auta je naspodku červené lemovanie. Kto chce, môže si tiež objednať typický modrý lak ostrých Hyundai Performance Blue, ako máme my na testovanom kuse.

 

Vnútri vás čaká volant so štíhlejším stredom, tlačidlami pre športové režimy a tlačidlom NGS (N Grin Shift), ktoré na dvadsať sekúnd prepne všetko v aute do najostrejšieho režimu. Ďalej hliníkové pedále a štandardné sedadlá z i30 N. Ako sme už povedali pri ostrom hatchbacke, toto nie sú tie najlepšie športové sedadlá na trhu. Skôr komfortné kreslá s lepšou bočnou oporou. Zatiaľ čo u hatchbacku a fastbacku si môžete priplatiť lepšie, športovejšie, u Kony N to nejde. Vzhľadom na SUV náturu by sem ale aj tak nesadli.

Infotainment s uhlopriečkou 10,25“ má navigáciu aj funkcie zrkadlenia mobilných telefónov. Viac nás ale zaujíma konfigurovanie jazdných režimov, čím sú ostré Hyundaie povestné. Je možné si nastaviť správanie prevodovky, motora, stabilizácie, riadenia či samosvorného diferenciálu. Môžete tiež sledovať bočné a pozdĺžne preťaženie, koľko využívate percent pedálov či strážiť si časomieru.

Poctivá práca

Podvozok je aj v štandardnom režime dosť tuhý, pohonné ústrojenstvo hlučné a celkový jazdný prejav ostrý. Pri dochádzaní do práce mestom tak budete mierne trpieť. Ide jednoducho stále cítiť, že toto nie je len oplastovaná štýlovka, ale poctivo upravený športový automobil.

Jazdy so silnými crossovermi je vždy zaujímavým zážitkom a v prípade tohto Hyundaia to platí ešte viac. Po prvé, auto je celkom divoké a hravé. Za to môže vyššie ťažisko a presuny hmotnosti na tlmičoch s vyšším zdvihom. Auto je tak možné rozhodiť a poslať do zákruty bokom pomocou škandinávskeho švihu. A je to pomerne jednoduché. Druhou zvláštnosťou je celkom sírny torque steer, teda prenos krútiacej sily do riadenia. Kona N vie zbesilo ťahať za volant na akomkoľvek povrchu. Treba s tým počítať. 

“Kto maže, ten jede” 

Kona N bručí, strieľa, prská, chrchlá a zlovestne jačí. Pekné. Tiež automatická prevodovka DCT radí bleskurýchlo. V športovom N režime sama neodradí a nechá vás brnkať o obmedzovač. Riadenie je strmé, presné a dokonca v ňom sa dá aj niečo cítiť.

 

No a spotreba? Toto nikdy nebola silná stránka tohto motora. V kombinácii so stavbou karosérie Kony N počítajte, že pod desať litrov sa len tak nepozriete. Kombinovaný priemer po týždni bežného jazdenia u mňa skončil hodnotou 10,3  litra. 

Základná cena testovanej verzie – Hyundai Kona N 2,0 T-GDi N PERFORMANCE : 37 490 €
Záruka: 5 rokov / neobmedzené km
Registračná daň: 2300 €

Technické údajeHyundai Kona N
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:206 (280)/5500-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:392/2100 - 4700
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,5
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,8 - 6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:374 / 1143
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 267 - 1 308
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4215
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1 560
Rázvor [mm]:2600

 

Mrkni naše nové video: