TEST: Honda Jazz Crosstar⎜Panda veľká

911
Zdroj: František Pisarovič

Jazz od Hondy je už niekoľko generácií automobilom, ktorý je vymyslený príliš dobre na to, aby ste ho z akéhokoľvek uhlu pohľadu nemali radi. Najuniverzálnejšie rodinné vozidlo, ktoré si dnes viete kúpiť? Malý Japonec od tohto cieľa nie je vôbec ďaleko.

Odkedy nám vďaka SUV zmizla kategória MPV, Honda Jazz sa nesmelo a nesprávne presunula do segmentu B, čiže niekam k malým autám. Už na prvý pohľad však musí byť každému jasné, že toto vozidlo nie je typickým konkurentom takého Hyundai i20 či Škody Fabia. To napovedá aj cenovka tohto auta, ktoré si Honda už v základnej výbave cení na ambicióznych 19 590 eur.

Honda Jazz výrazne zmenila svoj image. A nie je to vôbec na škodu.
Zdroj: František Pisarovič

Už v tejto výbave má však Jazz všetky bezpečnostné prvky ako vyššie výbavy (vrátane LED svetlometov), rozdiel by sme prakticky našli len v čalúnení, individualizácii a použitom rádiu. V tomto smere sa oplatí investovať aspoň do výbavy Elegance, vďaka ktorej auto dostane veľmi príjemný infotainment Honda CONNECT 2 a jedno USB navyše. Takýto Jazz vás vyjde na 20 590 eur.

Áno, základné prevedenie je za 20-tisíc, no “v plnke” je vaša za 25
Zdroj: František Pisarovič

My však testujeme model, ktorý stojí na samom vrchole ponuky. Celým menom si hovorí Honda Jazz Crosstar Executive 1,5 i-MMD a Honda si ju cení na 23 990 eur. Čo všetko za túto sumu dostanete?

V rámci verzie Crosstar dostanete aj o 16 milimetrov väčšiu svetlú výšku
Zdroj: František Pisarovič

Navonok drsný

Už na prvý pohľad je totálne jasné, že Crosstar je oplastovanou verziou Jazzu. V závislosti od uhla pohľadu si už ďalej môžete dosadiť, či je “len” alebo “nielen” oplastovaným, no nechám hovoriť fakty. Crosstar má o 16 milimetrov väčšiu svetlú výšku ako cestný Jazz, dovedna je vyšší o 30 milimetrov ako bežný model.

Na rozdiel od predchodcu, ktorý sa snažil zakryť proporčné nedostatky ďalšími líniami, novinka pracuje s plochami
Zdroj: František Pisarovič

Okrem sivých lemovaní sa však zmenil aj tvar jeho nárazníkov vpredu aj vzadu, nová je tiež maska chladiča, ktorá je širšia a štandardnejšie poňatá ako v prípade bežného modelu – tu má lamely. Iné sú aj kolesá, ktoré inklinujú skôr k štýlu než k aerodynamike. Práve kolesá dotvárajú zvyšných 14 milimetrov, o ktoré je Crosstar vyšší od ostatných modelov, keďže má síce rovnaký profil pneumatiky 185/60 ako Elegance a Comfort, no obuté na šestnásťpalcových diskoch (16” vs. 15”). Šestnástky obúva aj Executive.

Treba uznať, že dizajn nového Jazzu uchopili v Honde správne
Zdroj: František Pisarovič

Pôdorysom síce ide stále o automobil, ktorý nevytŕča zo segmentu B, aj vďaka úplne novému prístupu k dizajnu však pôsobí ako model sofistikovanejšej kategórie. Preč je množstvo dynamických a lámaných línií, ktoré sa snažia zakryť vysoký profil karosérie, ako to bolo pri predchodcovi – nový Jazz smelo prezentuje svoje presklené aj nepresklené plochy. Špeciálne pozoruhodnou je tenučká dvojica A-stĺpikov ohraničujúca rozsiahlu presklenú plochu medzi čelným sklom a prednými dverami.

Interiér dýcha kvalitou a nekonfliktným dizajnom
Zdroj: František Pisarovič

Pohoďák vnútri

Aj kvôli takémuto riešeniu predných stĺpikov je z Jazzu mimoriadne dobrý výhľad. A kvôli úplne novému interiéru vás zasa tento špunt prekvapí svojím vzdušným a prémiovým pocitom. Nekecám – medzigeneračne si Honda dala záležať nielen na konceptuálnom dizajne, ale aj na kvalite spracovania a použitých materiálov. Vozidlo navyše v interiéri príjemne vonia.

Prémiový pocit umocňuje aj nový dvojramenný volant
Zdroj: František Pisarovič

Na úplnú prémiu to ešte nie je, na to by napríklad vrchný diel palubnej dosky musel byť mäkčený a neodrážať sa v čelnom skle. Všetko ostatné je tu však perfektné. Napríklad sedadlá z nepremokavej látky s príjemne tuhou výplňou a dobrým tvarom, dvojramenný multifunkčný volant alebo infotainment s novým prostredím, ktorý pomocou neho viete ovládať.

Interiér skrýva množstvo praktických prekvapení
Zdroj: František Pisarovič

Systém CONNECT 2 je pre Hondu darom z nebies. Infotainment konečne patrí vzhľadom aj funkcionalitou do roku 2021 a jeho samostatnou kapitolou je aj prémiové audio, ktoré na vás čaká výlučne v modeli Crosstar. Poteší tiež samostatný fyzický klímapanel či úchylne veľa drobných odkladacích priestorov, ktoré robia každodenný život s Jazzom jednoducho príjemným.

Vzadu je veľa miesta. Navyše na sedákoch, ktoré sa dajú v rámci systému Magic Seats vyklopiť.
Zdroj: František Pisarovič

No a sme doma. Praktickosť, jedna z najsilnejších stránok Jazzu. Nielenže máte k dispozícii prebytok miesta vpredu a vzadu a drobné vychytávky, ako napríklad vrecko na smartfón na zadnej strane predných sedadiel a držiaky na nápoje na oboch koncoch palubnej dosky, Jazz si nechal aj systém Magic Seats. Vďaka nemu viete sklopiť zadné sedadlá do roviny, ale napríklad aj vyklopiť ich sedáky rovnobežne s operadlami, čím vytvoríte priečny priestor napríklad pre prepravu bicykla. Alebo vešiaka. Alebo… stojana s klávesmi. Alebo harmoniku s rytmičákom.

Prekvapenie za prekvapením

Nový Jazz je na pohľad menej dynamicky zameraný ako jeho predchodca. Predsa – v ponuke má dnes už len jednu motorizáciu a aj tá je hybridná a s automatickou prevodovkou. Teda, voličom smeru jazdy.

Po sklopení zadných sedadiel vznikne rovina. Ten schod je tam aj vtedy, keď sú hore.
Zdroj: František Pisarovič

Hybridný systém 1,5 I-MMD totiž funguje inak ako hybrid, napríklad od Toyoty. Prvý rozdiel je v tom, že nemá prevodovku, a druhý je zasa ten, že v drvivej väčšine prípadov Jazz poháňa len elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní). Spaľovací motor s výkonom 72 kilowattov (98 koní) počas tohto režimu poháňa 70-kilowattový generátor elektrickej energie, ktorú ukladá do vyrovnávacej batérie s kapacitou 0,78 kWh.

Táto vec sa len tvári ako volič prevodovky. V skutočnosti tu nič také ako prevodovka nie je.
Zdroj: František Pisarovič

Spaľovací motor však vie aj priamo poháňať kolesá auta. Stane sa tak len pri plynulej a rýchlej jazde, kde je agregát efektívnejší a pripája sa v prevodovom pomere, ktorý je blízky 1:1. No keď potrebujete zrýchliť, začne opäť fungovať ako generátor energie a pohon prevezme silnejší elektromotor.

Agregát s výkonom 72 kilowattov slúži len ako generátor elektrickej energie
Zdroj: František Pisarovič

Aký z toho ide pocit? Povedané laicky – jazdíte na elektromobile, ktorý vrčí ako bežné auto. Jazz má instantné zrýchlenie, neúnavný charakter a priame reakcie na ovládacie prvky, a hoci sa teraz zdá, že vymäkol, stále jazdí na perfektnom podvozku, ktorý je skôr z tuhšieho spektra, no zachováva si komfort. A vďaka dobre odladenému hybridnému systému si zachováva v reálnom svete aj spotrebu, ktorú uvádza v tabuľkách.

Nového Jazzu sa nemusíte báť. Je to opäť jedno premakané, nekonfliktné auto.
Zdroj: František Pisarovič

A neviem, aký pocit z toho máte vy, ale zo svojej pozície vám dôverne vravím, že toto je za požadované peniaze obdivuhodne všestranný automobil. Smelo do toho.

Základná cena modelu – Honda Jazz Comfort 1,5 i-MMD: 19 590 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Jazz Crosstar Executive 1,5 i-MMD: 23 990 €
Euro NCAP: 5* (2020)
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:80 (109)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:253
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:2,7 / 4,6 / 3,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:298
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 325 -1 327
Rozmer pneumatík:185/60 R16 87H
Dĺžka [mm]:4090
Šírka [mm]:1725
Výška [mm]:1556
Rázvor [mm]:2520
Mrkni naše nové video: