Výroba hybridných automobilov už nejaký čas nie je doménou výlučne jednej značky. Na európskom trhu už snáď nie je jediný výrobca, ktorý by model s hybridným pohonom neponúkal.
Honda sa zaviazala, že do roku 2025 budú všetky jej modely predávané v Európe elektrifikované. Po stredne veľkom SUV CR-V a malom Jazze do ponuky pribudol dizajnovo príťažlivý crossover HRV-V s podobne koncipovaným pohonom s názvom e:HEV.
Klame telom
Nové HR-V na prvý pohľad zaujme svojou robustnou stavbou, decentné oplastovanie ale celkový dojem zjemňuje. Kolesá sú umiestnené v rohoch karosérie, ktorá prudko klesajúcim C-stĺpikom pripomína kupé. Tento efekt ešte viac podporuje aj ukrytie kľučiek zadných dverí v ráme, čím výrobca nadväzuje na predchodcu modelu.
Spredu auto upúta vysoko položenou kapotu a úzkymi, dozadu sa rozširujúcimi prednými svetlometmi s decentným LED podpisom. Maska chladiča lakovaná vo farbe karosérie vizuálne spája jednotlivé časti do jednoliateho celku, čo mne osobne nevyhovuje.
Štandardne dodávané 18-palcové disky dokonale vypĺňajú blatníky a odhaľujú jemne nadpriemernú svetlú výšku auta. Belasá metalíza autu pristane a dáva vyniknúť dielom v kontrastnej čiernej farbe. Ich lesklé lakovanie však budí obavy, ako budú vyzerať po rokoch používania.
Najkrajší pohľad na novú Hondu je asi odzadu, kde vynikne vysoká stavba auta a nádherné zadné združené svetlá spojené funkčnou svetelnou lištou. Výrobca sa neuchýlil k zbytočným náhradám výfukov, čím ponechal zadnú časť „hybridne čistú“.
Pokrok
Interiér ponúka dokonalú ergonómiu ovládacích prvkov, a to ako ich dosahom, tak aj vyhotovením. Ventilácia zvádza vodiča tlačidlami a klasickými otočnými ovládačmi a ani volant sa ho nesnaží zaujať modernými dotykovými plôškami.
Prístrojový panel dômyselne kombinuje analógový rýchlomer a konfigurovateľný displej schopný zobraziť veľké množstvo informácií. V porovnaní s predošlým modelom zaznamenal nový infotainment vrátane navigačného systému výrazný pokrok. K bezpečnosti prispievajú veľké ikony, jednoduché a intuitívne ovládanie a rýchla odozva 9-palcového displeja na dotyky. Vzhľadom na jeho pomerne plytké ukotvenie v palubnej doske by som privítal, aby bola celá stredová konzola natočená na vodiča.
S prihliadnutím na cenovú kategóriu, v ktorej sa Honda HR-V pohybuje, by som na palubnej doske očakával mäkčené plasty a aspoň náznak čalúnenia dverí. Lacno na mňa pôsobili aj výduchy ventilácie a zbytočne dlhý volič prevodovky, na druhej strane však chválim úsporné použitie klavírneho laku.
Vzájomná poloha volantu, sedadiel a pedálov umožní pohodlný posed vodičovi každej postavy. Na bohato dimenzovaných sedadlách mi chýbala azda iba nastaviteľná bedrová opierka. Dostatku miesta vpredu napomáha úzka stredová konzola. Prekvapením bol štedrý priestor pre dvoch dospelých pasažierov na zadných sedadlách, a to bez ohľadu na výšku osôb sediacich pred nimi. Pri vkladaní detskej sedačky som ocenil rozumné umiestnenie kotiev Isofix, na druhej strane som sa z dôvodu nevhodne vsadeného zámku trochu pasoval so zapnutím bezpečnostného pásu.
Vyklopením zadných sedadiel dohora ponúkne HR-V netradičnú možnosť previezť vysoké predmety v zvislej polohe. Naopak, ich sklopením získate prakticky využiteľnú rovnú plochu.
e:HEV
Hybridné autá sú až na výnimky zamerané na dosiahnutie čo najlepšej jazdnej efektivity, a tým aj nízkej spotreby paliva. Honda zvolila osobitý spôsob pohonu. Benzínový motor poháňa generátor, ktorý dodáva elektrickú energiu elektromotoru a ten následne poháňa kolesá. Spaľovací motor sa priamo do samotného pohonu zapája iba vo vysokých rýchlostiach.
Pri trochu razantnejšej akcelerácii preto dochádza k vysokým otáčkam motora, ktoré potrebuje na uspokojenie okamžitého dopytu po elektrickej energii. To spôsobuje vnímaný nepomer medzi hlukom a pocitovým zrýchlením. Pohľad na údaje na prístrojovom paneli však naznačuje pomerne uspokojivú dynamiku.
Pozitívne naladený vodič sa tejto “hybridnej” skutočnosti prispôsobí a začne menej “tlačiť na pílu”. V tom prípade sa HR-V zmení na krotké a tiché stvorenie, v ktorom si dokáže jazdu užiť.
Športovejšie zameraní vodiči ocenia nepreposilované, priame riadenie a tuhší, ale stále dostatočne komfortný podvozok. Auto sa v zákrutách príliš nenakláňa a spoľahlivo drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach. O prichádzajúcej nedotáčavosti varuje v slušnom predstihu, pričom sa ju stabilizačný systém nesnaží ihneď korigovať.
Spotreba benzínu prekvapivo nezávisí od jazdného štýlu vodiča. Jazda spôsobom “brzda-plyn“ síce krátkodobo zvýši apetít motora, po zvoľnení tempa však rýchlo klesá na uspokojivé hodnoty. Diaľničná rýchlosť bráni efektívnemu využitiu hybridného pohonu a auto skonzumuje cez 8 litrov na 100 km. V meste som jazdil do šiestich a na okreskách dokonca do piatich litrov bez toho, aby som bol brzdou premávky.
Verdikt
Nová Honda HR-V nie je autom pre každého. Za srdce chytí vonkajším aj vnútorným dizajnom, skvelým pocitom za volantom a praktickými riešeniami. Je však autom predovšetkým do mesta a na okresné cesty, kde sa prejavia výhody hybridného pohonu.
Základná cena modelu – Honda HR-V 1.5 i-MMD Elegance: 27 490 EUR
Základná cena testovanej verzie – Honda HR-V 11.5 i-MMD Advance: 29 990 EUR
Záruka: 3 roky/100 000 km (+ HONDA PREMIUM QUALITY do 8 rokov/150 000 km)
Registračná daň: 75 €
Technické údaje | Honda HR-V e:HEV |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 4 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]: | 96 (131) |
Najvyšší krút. moment elektromtora [Nm/ot./min.]: | 253 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,7 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 319 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1452 |
Dĺžka [mm]: | 4340 |
Šírka [mm]: | 1866 |
Výška [mm]: | 1582 |
Rázvor [mm]: | 2610 |