TEST: Honda Civic | Pod lupou

735

Facelifty japonských modelov sú vypracované tak delikátnym spôsobom, že rozdiely medzi novinkami a výbehovými modelmi musíte hľadať lupou. Zmeny citlivo reagujú na požiadavky zákazníkov a vývoj trhového prostredia, ktoré je v posledných rokoch stále viac dynamické. Honda Civic je vďaka týmto zmenám lepšia. Ako keď dosolíte či dokoreníte už beztak dobré jedlo.

Honda Civic vo verzii sedan je niečím prudko klasickým. Nehovorím o dizajne či jej technológiách, keďže tie sú samozrejme moderné a aktuálne, no skôr o imidži a celkovej aure, ktorá je okolo auta.

Modely z 90-tych rokov môžete stále stretať na našich cestách a sú dôkazom toho, že aj malý japonský sedan mohol byť skvelou voľbou pre rodiny. Inak tomu nie je, samozrejme, ani dnes, no kedysi nebola na trhu taká ohromná ponuka, aká je dnes. Tak ako je na tom tento klasický žáner?

A predsa…

Mám taký zvláštny pocit, že aj keď tu ospevujem extrémne úsporný prístup k modernizácii existujúceho modelu, udiali sa aj zmeny, ktoré jednoducho neboli nutné. Totiž, modernizovaný Civic dostal rozdielny dizajn predného nárazníka, ktorý obsahuje chrómové lemy okolo klasických okrúhlych hmlových svetiel.

Taktiež je na danej verzii prítomná čierna maska miesto typickej chrómovej, ktorú poznáme z karosárskych úprav hatchback. Auto s ňou vyzerá jednoznačne distingvovanejšie a elegantnejšie. Zadná časť zostala zachovaná prakticky v pôvodnom stave.

Drobnosti

Zastavme sa na malý moment a zatlieskajme Honde, ktorá spravila krok „späť“ pre dobro ľudstva. Multimediálny systém predošlej verzie totiž neobsahoval žiadne fyzické tlačidlá a mal doslova zmätočné ovládanie.

Pozícia za volantom je variabilná a viete si tu pripraviť skutočne príjemné pracovisko

Celková ergonómia systému bola už len čerešničkou na veľmi nešťastne upečenej torte. V aktuálnej verzii po facelifte máte teda pevné tlačidlá pre návrat na domovskú obrazovku, zobrazenie mapy, aktuálne prehrávanie audia, funkcie telefónu či pre návrat na predošlú vrstvu pomerne skromného menu.

Presne toto mi chýbalo! Poriadne tlačidlá a ovládače, ktorých sa viete skutočne dotknúť.

Najväčšiu radosť mi však spravil kvalitný otočný ovládač pre nastavenie hlasitosti miesto digitálnej „stupnice“. Na jej ovládanie ste potrebovali božskú trpezlivosť a tú si za volantom na tak triviálne veci jednoducho míňať nesmiete. Prevedenie Executive má sedadlá a čalúnenie dverí potiahnuté mäkkou kožou.

Jediný

V slovenskej ponuke pre karosársku úpravu sedan je k dispozícii len jediný motor. Je ním 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec bežiaci na benzín s poriadnou dávkou výkonu. Potentný agregát VTEC TURBO produkuje 134 kW/182 koní a krútiaci moment 220 Nm medzi 1700 a 5500 ot./min. Spolupracuje s bezstupňovou prevodovkou CVT, ktorá dokonale skrýva potenciál tohto motora.

Honda celkom netypicky neskrýva hlavu valcov pod kopu plastu. To je ekologický prístup!

V bežnom režime, respektíve po zvolení stupňa „D“, je motor pokojný a otáčky berú polohu plynového pedálu celkom s rezervou. Zvoľte stupeň „S“ a otáčky začnú doslovne kopírovať polohu vašej nohy. Nemyslím si, že voliť dynamický stupeň cez poistku na páke je dobrý nápad. Keď potrebujete predbiehať, musí ísť o jednoduchý úkon a nie o sériu pohybov.

Prevodovka CVT v polohe „S“ vypúšťa zo stajne všetkých 182 koní

Dokonca sa mi stalo, že po predbiehacom manévri som chcel dať prevodovku do polohy „D“ a pretlačil som ju omylom až do neutrálu. No, a to bol len rachot. To isté sa mi stalo pri rozbiehaní, keď som miesto „D“ zvolil „S“ a všimol som si to až vtedy, keď bolo auto dlhšiu dobu bezdôvodne nervózne a priostrené.

Spotreba mimo mesta bola na daný výkon veľmi príjemná a spadla dokonca až na hranicu 4,8 litra pri bežnej medzimestskej jazde. Na diaľnici mierne presiahla 6 litrov a v meste sa ustálila na hranici 6,2 litra.

Základná cena modelu – Honda Civic 1.5 VTEC TURBO Elegance 6MP: 24 190 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 1.5 VTEC TURBO Executive CVT: 28 590 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 700 €

Honda Civic Sedan 1,5 VTEC Turbo 
Motor
Typ Motora:radový, benzínový
Valce/ventily:4/16
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:134/182 / 5 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:220 / 1900-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1-8,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,7-7,8/4,7/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:519
Objem nádrže [l]:46
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1378
Rozmer pneumatík:215/50 R17 91H
Dĺžka [mm]:4648
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1416
Rázvor [mm]:2698

NEPREHLIADNITE: