TEST Ford S-Max Hybrid: To najlepšie odvšadiaľ

1522
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ford S-Max nie je nový. Iba prednedávnom však dostal hybridný pohon, z ktorého budete zdvíhať obočie. Zmestíte doň rodinu a jazdíte lacnejšie ako v hatchbacku. Že čo?


Nebudeme si klamať, modely MPV už nie sú príliš v móde. Ba čo viac, doslova vymierajú. Ľudom učarovali SUV-čka a sú bez problémov ochotní obetovať aj praktickosť na úkor dizajnu a modernosti. Priniesť do tejto doby rýdzo praktické auto sa môže zdať ako nonsens. Ford si však S-Max tvrdohlavo bráni. A i keď ho neprináša, lebo ho priniesol 7 rokov nazad, prináša doň novú motorizáciu. Lebo praktickí ľudia ešte nevymreli.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zovňajšok je stále in

Ako som písal, S-Max by sa mal nachádzať na konci svojho životného cyklu. Predstavili ho v roku 2015 a facelift prišiel v roku 2019. Inými slovami, nebyť hybridu, automobilka by už čoskoro predstavovala novú generáciu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vy sa však stále pozeráte na dizajn verný druhej generácii. Zub času je cítiť, ale mňa vôbec nevyrušoval. Zvonka ide totiž stále o veľmi pekne spracované auto. A to sa pri nafúknutej zaoblenej karosérii MPV počuje naozaj len zriedkakedy. Oceňujem modernú mriežku chladiča a atraktívne vyzerajú aj svetlomety. Výbava ST-Line kombinuje čierne prvky s 18-palcovými diskami.

Zdroj: Ingrid Siebenstich
Zdroj: Ingrid Siebenstich

Rozmerné autá sú spravidla “najškaredšie” vzadu. Avšak ani to nie je pri S-Maxe pravda. Vďaka jemne ostrejšiemu uhlu, ktorý zvierajú dvere batožinového priestoru s podlahou, sa S-Max dokonca tvári trochu športovo… Ale naozaj len trochu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vnútri cítiť zub času

Svoj vek dáva najviac poznať práve vnútri. Palubná doska sa nesnaží skrývať výduchy klimatizácie a obrazovka multimédií je akási menšia a pomalšia ako sme zvyknutí v dnešných autách. Avšak, podporuje Apple CarPlay a audiosystém SONY znie veľmi príjemne. Čiže, nie nové, ale dobré a overené.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vpredu i vzadu je doslova úchvatné. Po zasadnutí za volant sedíte vysoko a máte výborný rozhľad o situácii na ceste. Pri sedení vzadu si môžete zvoliť sklon svojho operadla tiež. A navyše sa občerstviť s využitím vyklápacieho stolíka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jediným menším sklamaním, ktoré odkazuje na “zub času”, je (ne)dispozícia USB-portmi vzadu. Nájdete tu len zásuvky na 12 alebo 220 voltov. Na druhej strane, tá druhá je univerzálna. A tak si do nej môžete strčiť nie len USB kábel, ale aj adaptér kupovaný prakticky kdekoľvek.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Najväčšie ovácie si však zaslúži batožinový priestor. Môžete doň dostať tretí rad sedadiel. Ak by ste sa však uspokojili iba s piatimi sedadlami, objem 700 litrov vám umožní naložiť v podstate všetko podstatné hoci aj na dovolenku. Ozaj, keď sme pri cestovaní…

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Do Chorvátska za 5,1!

A teraz prichádza tá najdôležitejšia časť celého testu. Ako som už spomínal, Ford predĺžil životný cyklus S-Maxu novým pohonom. Ide o plne hybridnú sústavu využívajúcu 2,5-litrový atmosférický štvorvalec a elektromotor. Podobá sa vám to na hybridnú Toyotu? Avšak Ford dal svojej, i keď veľmi podobnej motorizácii, názov Duratec. A v S-Maxe sľubuje kombinovanú spotrebu v cykle WLTP na úrovni 6,4 l/100 kilometrov. Ako však vidíte na palubnom počítači, nie je to ani zďaleka všetko, čo dokáže.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po takmer 2000 kilometrovej ceste do Chorvátska a naspäť si na Forde S-Max najviac vážim tri veci. Prvou je, samozrejme, spotreba. Tá sa podobá segmentu malých áut a dokonca ešte aj tam by sa dala považovať sa úžasnú hodnotu.

Priateľ, ktorý odpúšťa

Druhou je podvozok. Dalo by sa povedať, že značka Ford sa stala celosvetovo uznávanou práve kvôli perfektnému naladeniu podvozka. Ani v S-Maxe som sa necítil ako v plávajúcom koči. Mal som jazdu precízne pod kontrolou a podvozok ma netrestal za jazdu po nerovnostiach, no zároveň ma držal v zákrutách. A tou treťou je priestor. Dnes už na svete nie je veľa praktických a priestranných áut. Práve preto sa S-Max stáva tak trochu jednorožcom.

Základná cena modelu – Ford S-Max 2.5 Duratec HEV 190 k eCVT FWD Titanium: 40 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford S-Max 2.5 Duratec HEV 190 k eCVT FWD ST-Line: 43 490 €
Záruka: 5 rokov alebo 120 000 km
Registračná daň: 350 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2487
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm]:200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,8
Spotreba - kombinovaná WLTP [l/100 km]:6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:700
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:1902
Rozmer pneumatík:235/50 R18
Dĺžka [mm]:4804
Šírka [mm]:1916
Výška [mm]:1658
Rázvor [mm]:2850
Mrkni naše nové video: