TEST: Ford Ranger | Člen elitnej jednotky

471

Downsizing veselo úraduje aj v triede úžitkových pick-upov, kde by naozaj nemusel. Tieto pracovné autá, ktoré sa často využívajú či už v teréne, alebo na ťahanie ťažkých prívesov, skrátka veľký a silný motor potrebujú. Ranger ho našťastie má.

Pokiaľ chcete v tomto segmente viac ako štvorvalcový motor, nemáte veľmi na výber. Volkswagen však pochopil, že s dvojlitrovým štvorvalcom (aj keď s výbornými parametrami) jednoducho u zákazníkov nepochodí a po facelifte začal montovať pod kapotu svojho Amaroku výhradne šesťvalcové agregáty. Mercedes promptne zareagoval a rozšíril ponuku motorov pre svoju triedu X o šesťvalcový motor. Ranger je niekde na pol ceste medzi týmito šesťvalcovými „plnokrvníkmi“ a bežnými „štvorvalcovými smrteľníkmi“.

Atypický motor

Ani sa nepamätám, kedy som naposledy šoféroval nové auto s päťvalcovým motorom. Ranger ho však má. Pre päťvalcové motory je typický zvuk, ktorý sa celkom dobre počúva. Nepomýlite si ho so žiadnym iným motorom. Okrem netradičného počtu valcov má aj celkom zaujímavý objem – až 3,2 litra, teda viac, ako majú šesťvalcové agregáty vo Volkswagene aj v Mercedese. Nestratí sa ani parametrami. Produkuje rovných 200 koní a masívnych 470 Nm krútiaceho momentu. Je to síce trochu menej ako má šesťvalcová trieda X a najsilnejšia verzia Amaroku, no je to porovnateľné so strednou verziou motora V6 TDI od Volkswagenu. V každom prípade je to citeľne viac ako ponúka štvorvalcová konkurencia.

Žiadny pick-up predávaný na Slovensku nemá pod kapotou väčší motor ako je tento 3,2-litrový päťvalec s príjemným zvukom

Spotreba paliva je primeraná parametrom a veľkosti tohto auta. V meste sa pohybovala okolo 10,5 litra nafty na 100 km, zatiaľ čo mimo neho sa dalo jazdiť aj za 8,5 l. Na diaľnici však treba počítať so spotrebou okolo desiatich litrov.

Kožou čalúnená palubná doska, ktorej prešívanie ladí s farbou poťahov, vzbudzuje pocity, pri ktorých vám hlavou víria slovíčka ako luxus či komfort

Viac luxusu, viac technológií

V rámci modernizácie dostal Ranger multimediálny systém SYNC 3, takže aj vďaka veľkému displeju na vrchu stredovej konzoly viac pripomína osobné modely od Fordu. Nami testovaná verzia Wildtrak bola vybavená aj polodigitálnym prístrojovým panelom – zatiaľ čo v strede nájdete klasický analógový rýchlomer, po jeho stranách sú dva plne prispôsobiteľné farebné displeje s uhlopriečkou 4,2 palca.

Prístrojový panel je „polodigitálny“. Po stranách analógového rýchlomera sú dva prispôsobiteľné displeje

Na palube nechýba množstvo asistenčných systémov, a to aj takých, ktoré by ste v pick-upe nečakali. Za zmienku stojí napríklad systém automatického krízového brzdenia, ktorý je schopný zabrániť zrážke (alebo aspoň znížiť jej následky) s funkciou rozpoznávania chodcov. Ďalšou novinkou je inteligentný obmedzovač rýchlosti, ktorý si dokáže znížiť nastavenú hodnotu podľa prečítanej dopravnej značky, pokiaľ je vami nastavený limit vyšší, ako dovoľuje rýchlostné obmedzenie na danej ceste. Nechýba parkovací asistent, či adaptívny tempomat. Škoda len, že sa nedá jeho adaptívna funkcia vypnúť – buď máte adaptívny, alebo žiadny tempomat. Chcelo by to aj možnosť spustiť automat v klasickom neadaptívnom režime.

Predný aj zadný nájazdový uhol je slušných 28°. Obmedzujúci je iba dlhý rázvor, ale to je neduh každého pick-upu

Nezastaví sa pred ničím

Ford Ranger je mimoriadne robustné auto. Odvezie až 1 274 kg, utiahne príves s hmotnosťou až 3,5 tony a zvláda brodenie aj v hĺbke 800 mm. V teréne sa skutočne nestratí, a to ani s plecniakom v podobe euro palety na korbe. V interiéri to pritom vyzerá skoro ako v luxusnej limuzíne. S čistým svedomím teda môžem skonštatovať, že aj Ford Ranger patrí medzi novovzniknutú triedu všestranných pick-upov, ktoré nie sú len pracovnými nástrojmi, ale aj komfortnými spoločníkmi na každý deň.

Základná cena modelu – Ford Ranger XL 2.2 TDCi: 23 910 € bez DPH
Základná cena testovanej verzie – Ford Ranger WildTrak 3.2 TDCi: 34 980 € bez DPH
Záruka: 5 rokov/150 000 km

Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:5/20
Zdvihový objem [cm3]:3196
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200)/3000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:470 /1500-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:11,4/7,3/8,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor - dĺžka/šírka/hĺbka [mm]:1549/1560/511
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:2194
Rozmer pneumatík:265/50 R18
Dĺžka [mm]:5362
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1815-1848
Rázvor [mm]:3220