TEST: Ford Fiesta 1.0 – proti prúdu

2821

Je ťažké presvedčiť konzervatívneho motoristu, aby si namiesto klasického štvorvalca objednal do svojho nového auta malý trojvalec. Fordu sa to však celkom darí. Jeho motor 1.0 EcoBoost získal svetový titul „Motor roka“ hneď dvakrát po sebe.

Myslím, že ak Fiestu označíme za jedno z najlepších áut segmentu B, nebudeme ďaleko od pravdy. Aj keď tento model predstavený v roku 2008 žiadne vyhladzovanie vrások ešte nepotreboval, od mája u nás Ford predáva jeho modernizovanú verziu. Fiesta dostala masku chladiča alla Aston Martin a LED diódy na denné svietenie. Do palety lakov karosérie pribudli dva nové odtiene a nové farby oživujú aj interiér. Azda najvýznamnejšou novinkou je však hlasom ovládaný multimediálny systém SYNC a novinka MyKey. Ide o systém, ktorý rozlišuje, ktorým kľúčom bolo auto odomknuté. Ak jedno auto používate vy a napríklad aj váš potomok, ktorý je za volantom začiatočník, dostane svoj vlastný kľúč od auta. V prípade, že je auto otvorené týmto kľúčom, dokážete systém MyKey nastaviť tak, že auto bude mať obmedzenú maximálnu rýchlosť alebo aj maximálnu hlasitosť rádia. Tiež je možné zabrániť vypnutiu stabilizačného systému. Ešte dôležitejšou novinkou je však spomínaný motor 1.0 EcoBoost.

Nie je EcoBoost ako EcoBoost

EcoBoost je označenie Fordu pre jeho novú generáciu úsporných no zároveň výkonných benzínových motorov. V našich končinách sú už dlhší čas používané motory EcoBoost s objemom 1,6 a 2,0 litra. Kontroverzný je však najnovší motor z radu EcoBoost, pretože má iba tri valce a objem iba jeden liter. Zo skúseností s motorom 1.6 EcoBoost, ktorý má príjemný ťah a hlavne veľmi nízku spotrebu, som však vedel, že to nemôže byť zlý motor. Potom prišiel prvý titul Motor roka a už som sa nevedel dočkať, kedy si tento motor vyskúšam. Prvýkrát som mal možnosť jazdiť s ním vo Focuse kombi. Išlo o verziu s výkonom 92 kW (125 k) kombinovanú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ani vo Focuse kombi nepôsobil tento motor lenivo. Naopak, bolo to prekvapivo svižné auto a aj spotreba paliva bola celkom príjemná. Na test Fiesty s motorom 1.0 EcoBoost vyladeným na 74 kW (100 k) som sa teda naozaj tešil. Áno, je to síce o 25 koní menej, ale Fieta je predsa oproti Focusu kombi o dosť ľahšie auto.
Bohužiaľ, musím priznať, že to nebol až taký zážitok, ako v predošlom prípade. Problém by som nevidel ani v nižšom výkone. Veď 100 koní je pre auto veľkosti Fiesty tak akurát. Problémom bola skôr prevodovka. Slabší motor má iba päťstupňovú prevodovku, zatiaľ čo silnejší má šesť rýchlostnú. Nie len že má teda vyšší výkon, ale šesť stupňov umožňuje vodičovi lepšie pracovať s krútiacim momentom motora. Päťstupňová prevodovka je ale dosť dlhá a aj silný motor má čo robiť, aby si poradil s ťažkými prevodmi. Veď pri 130-tke netočí motor ani celých 3 000 ot./min. Aspoň že spotreba paliva sa pri tomto diaľničnom tempe pohybuje medzi 6 a 6,5 l/100 km. Za 6,5 litra sme s touto Fiestou jazdili aj v meste. Litrový EcoBoost s päťstupňovou prevodovkou však exceloval najmä na okreskách mimo mesta, kde sa pri troche snahy dá jazdiť aj za štyri litre benzínu na 100 km.

Resumé

Fiestu netreba predstavovať. Predáva sa už nejaký ten piatok a musím uznať, že po facelifte vyzerá ešte lepšie. Vieme, že je to malé auto, ale dostatočne veľké na to, aby bolo aj prakticky využiteľné. Interiér je vypracovaný celkom prijateľne. Fiesta však boduje najmä jazdnými vlastnosťami. Máloktoré auto tejto triedy sa tak príjemne šoféruje. Otázkou teda neostáva, „či Fiestu“, ale „či Fiestu s motorom 1.0 EcoBoost“, alebo dať radšej prednosť klasike v podobe motora 1.4 Duratec. Po dynamickej stránke tam síce veľký rozdiel nie je, no EcoBoost je predsa len o čosi svižnejší ale hlavne úspornejší. Spotreba paliva je v praxi asi o liter nižšia v porovnaní s atmosférickou „jedna-štvorkou“. EcoBoost je ale o 700 € drahší, čo znamená návratnosť investície po prejazdení vyše 46 000 km. Rozhodnutie je teda na vás.
Základná cena modelu – Ford Fiesta 1.25 Duratec Trend X 3-dv.: 9 599 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (74 kW) Titanium Plus 5-dv.: 12 690 €
Registračná daň na testované auto: 0€
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
3/12
Zdvihový objem (cm3):
998
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
74 / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
170 / 1400-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
11,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,9 / 3,7 / 4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
276-290/960-974
Objem nádrže (l):
42
Prevádzková hmotnosť:
1101
Rozmer pneumatík:
195/50 R15
Dĺžka (mm):
3969
Šírka (mm):
1722
Výška (mm):
1495
Rázvor (mm):
2489