TEST Fiat Tipo: Pracant, na ktorého zabúdajú

2811
Zdroj: Rasťo Bujna

Nie každý „bežný“ človek si dnes môže dovoliť nové auto. Pokiaľ ide kategóriu skromných áut za rozumnú cenu, je tu jeden stroj, na ktorý sa akosi zabúda a nemalo by sa. 

Fiat Tipo je už dlhé roky voľbou praktických ľudí, ktorí hľadajú hodnotu za peniaze. Využívajú ho taxikári, kuriéri, autoškoly a aj niektorí rodinne založení jedinci. V roku 2020 dostalo facelift, vďaka ktorému vyzerá stále celkom čerstvo. Nechýba ani nové písmenové logo a moderný zovňajšok, ale na celkovom vzhľade už je zub času cítiť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Prekvapivo veľké

Zaujímavosťou je, aké je Tipo veľké. Keď ho vidíte na fotke, nemusí sa vám to tak zdať, ale svojimi vonkajšími rozmermi je väčšie ako Volkswagen Golf po každej stránke. Do kufra uložíte 440 litrov batožiny. A keď sme už spomenuli ten Golf, Tipo ho má o takmer 60 litrov väčší. Ale väčší je aj v porovnaní s Hyundaiom i30 alebo Seatom Leon. V podstate nám v tomto segmente takto narýchlo napadne jedine Škoda Scala, ktorá má väčší kufor. Čo je naozaj dobré vysvedčenie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedenie vzadu je až prekvapivo priestranné. Aj cestujúci s výškou 190 centimetrov si sadnú dozadu s priestorom na kolená viac ako 10 centimetrov. Na hlavu je to už o niečo horšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Celé Tipo je o práci a praktickosti. A tak mám za volantom pocit, že o vizuálny a dotykový prepych a prémiovosť sa konštruktéri príliš nezaujímali. O zobrazovanie multimédií sa stará malý displej s uhlopriečkou 7 palcov, a aj digitálny prístrojový štít je sčasti klasický digitálny displej a sčasti digitalizovaný ukazovateľ. Veľmi ma potešilo vyhrievanie sedadiel. A čo poteší klasikov, sú USB porty vpredu aj vzadu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Benzín, nafta, hybrid

Asi najväčšia výčitka, ktorú internety a majitelia namierili voči Tipu, je absencia jedna-štvorky, ktorá zanikla spolu s faceliftom. Kúpite ho s litrovým trojvalcom Firefly, jeden a pol litrovým mild-hybridom a aj s naftovou jedna-šestkou s označením Multijet.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Naše Tipo je to najmenej výkonné. Spomínaný jednoliter ponúkne 100 koní a na manuálnej prevodovke päť stupňov. Dynamika teda nie je úplnou devízou, práve spotreba 5,5 až 5,7 litra na 100 kilometrov je v tomto prípade čerešničkou na torte.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Toto auto si na tempomate pri 100 km/h rýchlosti vypýta 4,8 litra. Na 130-tke si bez šiesteho prevodu vypýta 6,8 litra, čo stále nie je zle. Kombinovanú jazdu cez dediny a mesto bez problémov zvládnete za 5,3 litra na 100 kilometrov. Podobne ako iné Fiaty, aj Tipo ponúka režim posilňovača riadenia City, po ktorého zapnutí sa auto stane lepšie manévrovateľným v nižších rýchlostiach. Nechýba ani adaptívny a klasický tempomat so separátnym ovládaním, ktoré si pre svoju vlastnú bezpečnosť nechcete pomýliť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Fiat neskrýva fakt, že Tipo je postavené tak, aby uspelo aj na zahraničných, ba dokonca až mimoeurópskych, a niekedy aj rozvojových trhoch. A tomu je prispôsobený aj podvozok. Ak by s Tipom jazdil niekto v Nemecku na hladkých cestách, povedal by, že podvozok je až zbytočne plavný. Ak by s Tipom jazdil niekto na tureckom vidieku po udupanom štrku, pravdepodobne by si povedal, že lepšia jazda od tohto už môže byť len v tereňáku.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Tipo nás počas testovacieho týždňa presvedčilo, že sa absolútne na nič nehrá. Má skromný dizajn, kopu výbavy osadenú do interiéru bez zbytočného prepychu, podvozok, ktorý sa nesnaží tváriť ako pretekárske auto, a motor, ktorý odvádza svoju prácu dobre a úsporne.

Niekoľko vecí ma ale na Tipe ohúrilo. Bod číslo jeden, už v základnej výbave máte automatickú klimatizáciu. Bod číslo dva, už v základe máte aj elektricky ovládané okná! A do tretice, toto bezkľúčové odomykanie funguje lepšie ako v niektorých podstatne drahších autách. Aj pre tieto dôvody sa naň pri výbere auta zabúda neprávom.

Základná cena modelu – Fiat Tipo 1.0 FireFly: 17 450 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat Tipo City Life FireFly: 19 050 €
Záruka: 2 roky, 5 rokov / 100 000 km na výrobné vady, 8 rokov na prehrdzavenie karosérie
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:190 /1500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,2
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:5,5-5,67
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1240
Dĺžka [mm]:4368
Šírka [mm]:1792
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2638