Fiat 600 sme už dopodrobna rozobrali v polovici apríla na našom YouTube. Vtedy bol na Slovensku dostupný iba ako elektromobil. Ale pozor, dnes má aj hybridný pohon. Okrem toho je veľmi dizajnový so zvodnými očami, nápismi 600 asi všade, kam sa pozriete, a aj praktický s 385-litrovým kufrom, ktorý oproti elektromobilu narástol o 25 litrov. Aký je teda v hybridnej verzii?
To, že FIAT priniesol do šesťstovky hybrid, je podľa nás výborným krokom smerom k zákazníkom. Spolieha sa na najnovšiu stellantisácku 48-voltovú architektúru, ktorú už môžete dobre poznať. Čiže jedna-dvojka s tromi valcami a elektromotorom ukrytým v šesťstupňovom automate. So silou, ktorá sa prenáša na predné kolesá. Trochu nás prekvapilo, že šesťstovka hybrid prichádza (aspoň zatiaľ) so slabšou 100-koňovou verziou tejto technológie. Na druhej strane má elektromotor rovnakých 29 koní, a to znamená, že z tej hybridnej časti pohonu neuberali.
Jedna-dvojku, ktorú tu máme, výrazne odlíšili od PureTechu, ktorý ste poznali doteraz. Motor prešiel mnohými technologickými zmenami a upravili ho tak, aby bol odolnejší a efektívnejší. Za odolnosťou stoja nové rozvody a o efektifitu sa zasluhuje Millerov cyklus, ktorý zvyšuje tepelnú účinnosť motora. To znamená, že je z jednej kvapky paliva schopný vyťažiť viac energie pre pohyb. A keď k tomu pripočítate aj elektrickú dopomoc pri rozbehoch, teda vtedy, keď býva spotreba najvyššia, dostanete sa na nejakých 4,5 až 5,5 litra na 100 kilometrov v cykle WLTP.
Dynamický tam, kde treba
Treba povedať, že dynamiku hybridného systému si užijete najmä v meste. Elektromotor prispieva svojím krútiacim momentom celkom slušných 55 Newtonmetrov a snaží sa eliminovať turbodieru, ktorá by inak vznikla. To znamená, že odpichy sú lepšie ako tie, ktoré by ste dosiahli na bežnom spaľováku. Avšak od istého bodu už auto prejde čisto na spaľovák, a tak zrýchlenie z nuly na stovku za 10,9 sekundy nie je žiadne adrenalínové číslo. Je to skoro o 2 sekundy viac, ako ponúka čisto elektrická verzia. Na druhej strane nás baví, že ten mild-hybrid, lebo ono to technicky je asi skôr mild hybrid ako full hybrid, sa dokáže prejaviť aj vtedy, keď už cestujete. Nielen pri rozbehoch.
A to tak, že keď nepotrebujete vyšší výkon ako spomínaných elektromotorových 29 koní, dokáže aj v priebehu jazdy vypnúť spaľovák a odviezť vás niekoľko stoviek metrov čisto na elektrinu. A to je super, lebo táto technológia vám nepredražuje auto tak ako v prípade full-hybridu, ale zároveň dokáže výrazne pomôcť. Podvozok je v porovnaní s elektrickou verziou plavnejší a jemnejší, pretože celé auto váži asi o 165 kíl menej. O niečo väčšie náklony sa prejavia nielen v zákrutách, ale aj pri zrýchľovaní a brzdení.
Ďalším zaujímavým aspektom hybridného pohonu, na ktorý musíte byť pripravení, pokiaľ plánujete presadnúť zo spaľovákov, je získavanie energie naspäť. Fiat 600 rekuperuje vždy, keď pustíte plyn. Čo znamená, že plachtiť či jazdiť na voľnobeh sa v ňom nedá. Zžiť sa s hybridom tak bude vyžadovať miernu zmenu vodičského správania.
Prekvapenie v cenníku
V našich testoch sa neradi vyjadrujeme k cene, pretože tú si viete zhodnotiť aj sami. No nedá nám nespomenúť, že aj pri pohľade do cenníka Fiat 600 príjemne prekvapuje. V hybridnej verzii ho dostanete v základnej výbave s názvom 600 za 21 990 eur a ak by ste si vybrali najvyššiu La Prima, cena zas až tak veľmi nenarastie. Zaplatíte o 3 tisícky viac. No najviac teší záruka na 5 rokov alebo neuveriteľných 200-tisíc kilometrov. A to je niečo, čo pri výbere auta rozhodne dokáže zamiešať karty.
Základná cena modelu – Fiat 600 Hybrid: 21 990 €
Cena testovanej výbavy – Fiat 600 Hybrid La Prima: 24 990 €
Záruka: 5 rokov alebo 200 tkm
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | 1,2 benzín a elektromotor |
Objem spaľovacieho motora: [cm3] | 1199 |
Počet valcov: | 3 |
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]: | 74 (100) |
Najvyšší systémový krút. moment [Nm]: | 205 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,9 |
Spotreba WLTP [l/100 km]: | 4,5-5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 385 |
Objem palivovej [l]: | 44 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1355 |
Dĺžka [mm]: | 4178 |
Šírka [mm]: | 1779 |
Výška [mm]: | 1525 |
Rázvor [mm]: | 2557 |