TEST: Dacia Sandero Stepway | Liek na všetko

1657

Nie každý si v aute potrpí na najnovšie technologické vychytávky a výkonné motorizácie. Nie každý je ochotný, prípadne schopný na kúpu auta vynaložiť priveľké prostriedky. Dacia zamerala svoju pozornosť práve na takúto skupinu zákazníkov. Táto stratégia sa osvedčila a jej modely časom získali značnú popularitu.

Čím však zaujať aj inak ako iba dobrým pomerom ceny a výkonu? Zákazníci sú čoraz náročnejší a čo stačilo včera, zajtra už nemusí.

S plastovou ochranou sa to príliš nepreháňalo.

Stávka na istotu

Úprimne, už bežné Sandero vyzerá dobre a po stránke dizajnu sa nemusí hanbiť pred svojimi konkurentmi. Prívlastok Stepway ale posúva auto ešte vyššie. Decentné „oplastovanie“ pridáva autu na sympatickej drsnosti. Maska chladiča upúta chrómovými prvkami a hrdým názvom modelu. Zaujmú pekné plne LED predné svetlomety s podpisom v tvare písmena Y.

LED svetlá má Sandero Stepway už v základnej výbave.

Zboku vynikne svetlá výška 201 mm, ktorú môžu Dacii závidieť aj mnohé SUV. Zadná časť je dizajnovo najčistejšia. Jemná odtrhová hrana je ukončená pekne tvarovanými a do strán zasahujúcimi zadnými svetlami. Oceňujem, že sa Dacia neuchýlila k atrapám výfukových koncoviek.

Svetlá výška 201 mm pomôže prekonať ľahšie terénne prekážky.

Pozdĺžne strešné nosiče sú nielen pekne tvarované, ale ponúkajú originálnu možnosť ich otočenia do priečneho smeru, a to pomocou kľúča uloženého v priehradke.

Textil

Hrubozrnný textil ako obkladový materiál použitý v interiéri nie je žiadna novinka. V novom Sandere pokrýva značnú časť palubnej dosky, ako aj lakťové opierky v predných dverách. Táto „maličkosť“ pomohla zútulniť priestor pre posádku a zbaviť sa pocitu tak trochu „pracovného“ auta.

Sandero Stepway ponúka konkurencieschopný a moderný interiér.

Svoje urobia i okrasné rámiky vo farbe karosérie na výduchoch ventilácie a takisto aj automatická klimatizácia, ovládaná pomocou kvalitne pôsobiacich otočných ovládačov. Dlhá páka manuálnej prevodovky predchodcu je nahradená vkusnou pákou štandardnej dĺžky.

Páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky má pomerne presnú kulisu riadenia s trochu “gumovými” dorazmi.

Poteší tiež 8-palcový displej infotainmentu umiestnený na palubnej doske. Dojem z jednoduchého a intuitívneho systému ale zbytočne ruší niekedy sa zasekávajúca navigácia.

Mäkké pristátie

Poloha vodiča za volantom príjemne prekvapila. Rozsah nastavenia volantu je dostatočný a pedále sú umiestnené hlboko pod palubnou doskou. Výsledok kazia príliš mäkké sedadlá s rovnako mäkkými bočnicami, a aj nevhodný sklon sedacej časti. Na priestor vpredu sa nebude nikto sťažovať, posádka vzadu je už limitovaná miestom na nohy.

Jeden za všetkých

Trojvalec sa po naštartovaní nahnevane otrasie a na voľnobehu pripomína, že disponuje nepárnym počtom hrnčekov. Agregát je trochu slabšie odhlučnený a počuť ho až do vysokej rýchlosti, kedy zaniká v aerodynamickom hluku.

Otočné ovládače sú používané nielen značkou Dacia, ale aj v modeloch materského Renaultu.

Pri rozbehu pôsobí auto svižne už od nízkych otáčok, pričom do vysokých ho hnať nemá zmysel. Manuálna prevodovka je rozumne odstupňovaná, v meste sa dá bez protestov motora jazdiť na „štvorke“. Spojka zaberá v hornej časti polohy pedálu a kladie iba jemný odpor.

Spotreba benzínu sa priemerne pohybuje od 6,5 do 7,5 litra na 100 km v závislosti od jazdného štýlu vodiča. V meste sa prekvapivo držala pomerne nízko, diaľnica ju dokázala vyhnať k hodnote 8,5 litra.

Infotainment je jednoduchý a prehľadný.

Podvozok je prispôsobený na zvládnutie bežných nerovností, väčšie diery na vozovke sa prejavia buchotom od náprav a otrasom celej karosérie. Auto sa pri rýchlejšom prejazde zákruty správa nedotáčavo, pri náznaku straty adhézie hneď zasiahne stabilizačný systém.

Verdikt

Nové Sandero Stepway budeme určite na cestách stretávať stále častejšie a častejšie. Dacia si nielenže udrží svojich stálych zákazníkov, ale získa navyše aj nových. Výhodná cena už nebude jediným lákadlom, auto zaujme i vonkajším dizajnom a moderne poňatým interiérom.

Základná cena modelu – Dacia Sandero Stepway TCe 90 Essential: 11 350 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 90 Comfort: 12 650 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje1,0 Tce
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:67 (91)/4 600–5 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160 / 2 100–3 750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,6–5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:328
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 152 – 1 211
Rozmer pneumatík:205 / 60 R16
Dĺžka [mm]:4099
Šírka [mm]:1848
Výška [mm]:1 535
Rázvor [mm]:2604