Dámy a páni (a všetci tí medzi), teraz si povieme o jednom automobile a druhu pohonu, ktorý v súčasnej záplave crossoverov, hybridov a elektromobilov žije tak trocha v tieni. Presne tak, nastal čas poctiť si Daciu Duster s litrovým trojvalcom a továrenskou úpravou na LPG.
Priznávam sa, na Dacie mám inštinktívnu slabosť. Už niekoľko rokov ma dostávajú svojimi jednoduchými, no funkčnými riešeniami, ktoré aj v dnešnej dobe oslovujú skôr svojou úprimnosťou než sofistikovanosťou.
Cit, zvyk a cvik
Ťažiskový Duster sa mi síce efektívne vyhýbal počas celej mojej novinárskej kariéry, teraz však konečne nastal jeho čas. A to naozaj v plnej paráde – v ruke držím čipovú kartu od kúsku v najvyššej výbave Prestige s litrovým trojvalcom TCe s výkonom 74 kilowattov (100 k) a továrenskou prestavbou na skvapalnený ropný plyn (LPG). Váš môže byť už od 14 390 €, čo je skvelá cena za najvyššiu výbavu čohokoľvek, nieto ešte auta, ktoré dokáže frčať na dve palivá.
A akého. Duster je istým spôsobom dokonalé SUV. Je na pohľad robustný, nastupovanie doň je príkladne komfortné a svojim pôdorysom nezaberie celú severnú pologuľu. Od crossoveru ho odlišuje aj možnosť pohonu všetkých štyroch kolies, ktorú ale vo svojej objednávke nemusíte využiť. Aj s pohonom predných kolies nestráca nič zo svojej priechodnosti, vy však získate priestor pre plnohodnotnú rezervu alebo nádrž na LPG.
Hotovo
Duster navyše zvláda aj istú spoločenskú verzatilitu. Jeho interiér je tvarovaný veľmi dôstojne a nadčasovo, aj keď mäkčené plasty či iné buržoázne prežitky by ste tu hľadali márne. Výmenou za tieto drobnosti však ponúka veľmi praktické odkladacie priestory v okolí vodiča a spolujazdca a niektoré detaily, ktoré inde nenájdete (napr. poťah predných sedadiel zakrývajúci čiernu dieru medzi sedadlom a stredovým tunelom).
Duster patrí k tým druhom áut, ktoré sa formou príliš neobťažujú. Čiže hneď po nástupe vás prekvapí vzdušnosť jeho jednoducho tvarovanej kabíny. Dostatok priestoru si užijú aj zadní cestujúci, ktorí navyše ocenia takmer absentujúci stredový tunel. Infotainment zvláda informovať, prehrávať hudbu a dokonca zrkadliť váš telefón cez Apple CarPlay alebo Android Auto. Mimochodom, tu musím upozorniť na prekvapivo dobre hrajúci audiosystém, ktorý nepôsobí plocho aj napriek absencii prehnanej izolácie od okolia. Dobrá práca!
V batožinovom priestore potom nájdete až 445 litrov objemu, čo vám bude bohato stačiť aj vďaka jeho jednoduchým tvarom. Na mieste rezervného kolesa sa potom nachádza nádrž na LPG, ktorá vás mimochodom celkom slušne ochráni aj pri prípadnom náraze zozadu. Ale niežeby ste chceli búrať.
Svetobežník
Litrový trojvalec 1,0 TCe s výkonom 74 kW (100 k) je naozaj pojašený malý motor, ktorý svojej výbušnej povahe vďačí najmä dlhému vedeniu medzichladiča stlačeného vzduchu. V momente, keď „natlačí“ celé vedenie, poskytne všetkých svojich 160 Nm. Do 1800 otáčok za minútu sa ale nedeje takmer nič. Súznieť s takouto povahou chce cvik, no je radosť ju využívať vo svoj prospech.
Páka prevodovky má príjemne mechanický chod a uspokojivo dlhé dráhy. Bezprostredne po nadobudnutí dôvery v jeho temperamentný motor si ale všimnete skutočnú prednosť Dusteru, ktorou je veľmi dobre kinematicky zvládnutý podvozok. Predná náprava by mohla prirodzenú priľnavosť k vozovke rozdávať konkurencii.
Dvojitý palivový systém navyše znamená dojazd až 1000 kilometrov. A to robí z Dustera, spolu s jeho zmyslom pre praktickosť, dynamiku a priaznivú cenu skvelého svetobežníka.
Základná cena modelu – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Prestige: 14 390 €
Euro NCAP: 3* (2017)
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 74 (100) / 5 000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 160/2 000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť benzín/LPG [km/h]: | 172/168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h benzín/LPG [s]: | 14,4/13,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (NEDC) [l/100 km]: | 6,4–6,7 / 4,8–5,0 / 5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 445 |
Objem nádrže benzín/LPG [l]: | 50/34 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 327 |
Rozmer pneumatík: | 215 / 60 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4 341 |
Šírka [mm]: | 1 804 |
Výška [mm]: | 1 693 |
Rázvor [mm]: | 2 674 |