TEST: Dacia Duster LPG⎜Chytrák

4211
Zdroj: František Pisarovič

Dámy a páni (a všetci tí medzi), teraz si povieme o jednom automobile a druhu pohonu, ktorý v súčasnej záplave crossoverov, hybridov a elektromobilov žije tak trocha v tieni. Presne tak, nastal čas poctiť si Daciu Duster s litrovým trojvalcom a továrenskou úpravou na LPG.

Priznávam sa, na Dacie mám inštinktívnu slabosť. Už niekoľko rokov ma dostávajú svojimi jednoduchými, no funkčnými riešeniami, ktoré aj v dnešnej dobe oslovujú skôr svojou úprimnosťou než sofistikovanosťou.

Duster nie je len auto. Duster je životný štýl, bejby.
Zdroj: František Pisarovič

Cit, zvyk a cvik

Ťažiskový Duster sa mi síce efektívne vyhýbal počas celej mojej novinárskej kariéry, teraz však konečne nastal jeho čas. A to naozaj v plnej paráde – v ruke držím čipovú kartu od kúsku v najvyššej výbave Prestige s litrovým trojvalcom TCe s výkonom 74 kilowattov (100 k) a továrenskou prestavbou na skvapalnený ropný plyn (LPG). Váš môže byť už od 14 390 €, čo je skvelá cena za najvyššiu výbavu čohokoľvek, nieto ešte auta, ktoré dokáže frčať na dve palivá.

Na prvý pohľad vidíte, že sa na teréniak len nehrá
Zdroj: František Pisarovič

A akého. Duster je istým spôsobom dokonalé SUV. Je na pohľad robustný, nastupovanie doň je príkladne komfortné a svojim pôdorysom nezaberie celú severnú pologuľu. Od crossoveru ho odlišuje aj možnosť pohonu všetkých štyroch kolies, ktorú ale vo svojej objednávke nemusíte využiť. Aj s pohonom predných kolies nestráca nič zo svojej priechodnosti, vy však získate priestor pre plnohodnotnú rezervu alebo nádrž na LPG.

Robustnosť ho neopúšťa ani vzadu, kde široké blatníky striedajú zaoblené hrany a strieborny plast. Presne podľa príručky.
Zdroj: František Pisarovič

Hotovo

Duster navyše zvláda aj istú spoločenskú verzatilitu. Jeho interiér je tvarovaný veľmi dôstojne a nadčasovo, aj keď mäkčené plasty či iné buržoázne prežitky by ste tu hľadali márne. Výmenou za tieto drobnosti však ponúka veľmi praktické odkladacie priestory v okolí vodiča a spolujazdca a niektoré detaily, ktoré inde nenájdete (napr. poťah predných sedadiel zakrývajúci čiernu dieru medzi sedadlom a stredovým tunelom).

Interiér neoslní luxusnými materiálmi, ale je veľmi prakticky vymyslený
Zdroj: František Pisarovič

Duster patrí k tým druhom áut, ktoré sa formou príliš neobťažujú. Čiže hneď po nástupe vás prekvapí vzdušnosť jeho jednoducho tvarovanej kabíny. Dostatok priestoru si užijú aj zadní cestujúci, ktorí navyše ocenia takmer absentujúci stredový tunel. Infotainment zvláda informovať, prehrávať hudbu a dokonca zrkadliť váš telefón cez Apple CarPlay alebo Android Auto. Mimochodom, tu musím upozorniť na prekvapivo dobre hrajúci audiosystém, ktorý nepôsobí plocho aj napriek absencii prehnanej izolácie od okolia. Dobrá práca!

Inak, s Dusterom dostávate aj volant, ktorý sa perfektne drží v rukách
Zdroj: František Pisarovič

V batožinovom priestore potom nájdete až 445 litrov objemu, čo vám bude bohato stačiť aj vďaka jeho jednoduchým tvarom. Na mieste rezervného kolesa sa potom nachádza nádrž na LPG, ktorá vás mimochodom celkom slušne ochráni aj pri prípadnom náraze zozadu. Ale niežeby ste chceli búrať.

Tu sa to prepína
Zdroj: František Pisarovič

Svetobežník

Litrový trojvalec 1,0 TCe s výkonom 74 kW (100 k) je naozaj pojašený malý motor, ktorý svojej výbušnej povahe vďačí najmä dlhému vedeniu medzichladiča stlačeného vzduchu. V momente, keď „natlačí“ celé vedenie, poskytne všetkých svojich 160 Nm. Do 1800 otáčok za minútu sa ale nedeje takmer nič. Súznieť s takouto povahou chce cvik, no je radosť ju využívať vo svoj prospech.

Tu sa to tankuje
Zdroj: František Pisarovič

Páka prevodovky má príjemne mechanický chod a uspokojivo dlhé dráhy. Bezprostredne po nadobudnutí dôvery v jeho temperamentný motor si ale všimnete skutočnú prednosť Dusteru, ktorou je veľmi dobre kinematicky zvládnutý podvozok. Predná náprava by mohla prirodzenú priľnavosť k vozovke rozdávať konkurencii.

A tu sa z toho robí pekne výbušných 100 koní
Zdroj: František Pisarovič

Dvojitý palivový systém navyše znamená dojazd až 1000 kilometrov. A to robí z Dustera, spolu s jeho zmyslom pre praktickosť, dynamiku a priaznivú cenu skvelého svetobežníka.

Základná cena modelu – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Prestige: 14 390 €
Euro NCAP: 3* (2017)
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100) / 5 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160/2 000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť benzín/LPG [km/h]:172/168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h benzín/LPG [s]:14,4/13,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (NEDC) [l/100 km]:6,4–6,7 / 4,8–5,0 / 5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445
Objem nádrže benzín/LPG [l]:50/34
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 327
Rozmer pneumatík:215 / 60 R17
Dĺžka [mm]:4 341
Šírka [mm]:1 804
Výška [mm]:1 693
Rázvor [mm]:2 674

Mrkni naše nové video: