TEST Dacia Duster: Zaprášený od kolies po strechu vyzerá najlepšie!

871
Zdroj: Rasťo Bujna

Písal sa rok 2020 a Dacia vydala správu, ktorá okamžite obletela Európu. Zverejnila, že pracuje na novej generácii Dustera. Dokonca nám aj ukázala koncept Bigster, aby nás trochu navnadila na to, že nový Duster bude úplne iný ako predchodca. A on skutočne je. Od platformy, ktorá bola kedysi odvodená z Clia a teraz je modulárna, cez dizajn až po ponuku motorov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A presne pri dizajne je naša prvá zastávka. Zovňajšok Dustera je absolútne originálny. Niektoré dizajnové črty ako “krabicoidnosť” s jasnými hranami a veľkými rovnými plochami, to vidíte aj na iných autách. Ale napriek kompletne novému zovňajšku tu stále cítiť Duster. Čo zostalo, je koncept nárazníka. Hore nájdete segment, ktorý prechádza zo svetiel priamo do mriežky chladiča. Ďalšia mriežka chladiča je aj dolu a je umiestnená v obrom nárazníku, ktorý pôsobí robustne. A aby toho málo nebolo, myslelo sa aj na obtekanie vzduchu vďaka skutočným prieduchom po stranách nárazníka.

Po bokoch sa veľa nedeje. Okrem dizajnového plastu tu máte spomínané veľké plochy, a čo je novinkou, zadné dvere sa otvárajú madlom v C-stĺpiku. Línia pod oknom vzadu je dosť vysoko a nechýba ani obrovský robustný nárazník, obrovský nápis namiesto loga a zadný svetelný podpis so zovretým ostrým uhlom. Lebo viete, aké je logo Dacie, však?

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Bejby Defender?

Interiér náramne pripomína odolné terénne autá s niekoľkonásobnou cenovkou. Prístrojový štít môže byť v základnej výbave analógový, ale v každej ďalšej máte 7 digitálnych palcov. A vyzerajú naozaj super. Poskytujú relatívne málo údajov a strohý dizajn, ale k Dacii to sekne. No a keď hovoríme o strohosti, multimédiá buď nemáte žiadne, lebo si do stredu hodíte mobil so systémom Media Control, čo platí pre základnú výbavu, alebo tu máte 10-palcové multimédiá, ktoré ani náhodou nie sú strohé. Takúto bohatú grafiku a množstvo funkcií ste v Dacii ešte nemali.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nielen dizajn a technológie, ale aj kvalita interiéru sa s predošlou generáciou ani nedá porovnávať. Všade sú recyklované materiály, ktoré vďaka svojej surovosti ešte umocňujú jej robustný vzhľad. A aby toho nebolo málo, prináša aj Simply… Dacia… vychytávky. Za cenu od nejakých 15 do asi 50 eur si môžete kúpiť rôzne nadstavce systému YouClip. A to je napríklad háčik na tašky, lampička alebo stojan na mobil s bezdrôtovým nabíjaním.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedenie vzadu je veľmi priestranné. I keď sa nemožno rozprávať o prepychu, s pohodlnými sedadlami nebudete mať problém absolvovať aj stovky kilometrov. So systémom YouClip si aj vzadu môžete nainštalovať najrôznejšie vychytávky podľa vášho gusta. No a kufor? Ten je v hybridnom Dusteri najmenší. A vlastne v každej výbave dostanete iný. Rozsah objemov začína hybridom s 430 litrami a končí benzínovou predokollkou, ktorá ponúkne až 517 litrov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

S hybridom za päť litrov

A vy už tušíte, že ďalšia zo zmien je na poli motorov. Náš hybridný pohon už môžete poznať z Renaultov. Ako jediný ho v Dusteri dostanete s automatom, postavený je na jedna-šestke, má nepriame vstrekovanie a systémový výkon 140 koní. A zároveň je to jediný štvorvalec v ponuke. Zrýchlenie na stovku? 10,1 sekundy. Maximálka? 160 km/h. A to všetko s tabuľkovou spotrebou rovných 5 l/100 km.

Pokiaľ ide o pohon, hybrid je vždy spojený len s prednými kolesami. Ponúka výborný rozhľad na cestu a perfektné schopnosti v rámci obratnosti. Elektrifikovaný pohon je výborný v zrýchleniach, kedy dodáva celej dynamike elektrický kopanec bez ohľadu na to, z akého tempa potrebujete akcelerovať. Čo si však necháva z minulosti, je našponovanosť podvozka, ktorá sa síce perfektne pasuje s nerovnosťami, no každú vám poctivo ohlási.

Základná cena modelu – Dacia Duster ECO-G 100 Essential: 17 490 €
Základná cena testovanej motorizácie – Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: 25 290 €
EuroNCAP: 3* (2024)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]:104 (140)
Najvyšší systémový krút. moment [Nm]:148
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h[s]:10,1
Spotreba kombinovaná [WLTP; l/100 km]:5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:430
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 455
Dĺžka [mm]:4343
Šírka [mm]:1813
Výška [mm]:1661
Rázvor [mm]:2657