Stáva sa pravidlom, že top modely neprémiových automobiliek už nepredstavujú sedany strednej triedy, ale SUV rôznych veľkostí. Trh si žiada autá s vyššou stavbou karosérie, pričom pohon všetkých štyroch kolies nie je vždy podmienkou.

Citroën sa situácii prispôsobil a predstavil stredne veľké SUV C5 Aircross. K dizajnu exteriéru pristúpil výrobca opačne ako konkurencia. Sú v trende hranaté tvary karosérie a agresívne, športové masky? V poriadku, ale my naopak ponúkame obliny a milú, usmievavú tvár.

Farebné rámčeky dopĺňajú usmievavú tvár Citroënu

Prívetivá tvár

C5 Aircross naozaj vyzerá prívetivo, zblízka však prekvapí svojou mohutnosťou. Vrchnú časť robustnej prednej časti tvoria už tradičné úzke LED denné svetlá prepojené chrómovou dvojitou lišou so znakom automobilky. Nižšie umiestnené stretávacie a diaľkové svetlá sú vkusne začlenené do čiernej masky.

VIDEOTEST: Citroën C5 Aircross | Nový kráľ

Oplastovanie nárazníka Citroën obzvláštnil peknými farebnými rámčekmi, ktoré nechýbajú ani na spodnej časti predných dverí. Zboku vyniknú výrazné disky kolies a hrubá chrómová linka C-stĺpika. Vzadu zaujme grafika svetiel a čierne koncové stĺpiky splývajúce s tmavým zadným oknom.

D-stĺpiky v čiernej farbe splývajú s tmavým zadným oknom

Skoro plný počet bodov

Interiér nemá k dokonalosti ďaleko. Luxusne pôsobí vysoký stredový tunel s naozaj obrovským odkladacím priestorom pod lakťovou opierkou. Kožené obšitie palubnej dosky s „prackou“ vyzerá netradične, ale zaujímavo. Trojramenný volant s hrubým vencom poskytuje široký rozsah nastavenia.

Interiér je až na drobnosti na mňa pôsobí dokonalo, tvarmi aj ergonómiou

Digitálny prístrojový panel má peknú grafiku, je prehľadný a umožňuje rôzne zobrazenia údajov. Chválim systém infotanmentu s podporou AndroidAuto/Apple Car Play. Škoda len nutnosti ovládania niektorých funkcií kombináciou dotykových tlačidiel a centrálneho displeja. Veľkým mínusom je chýbajúca slovenčina.

Funkcie ventilácie je nutné nastavovať prostredníctvom displeja infotainmentu

Vysoko oceňujem prácu s voličom automatu a možnosť rôznych režimov trakčnej kontroly, ktorá sčasti nahradí chýbajúci pohon všetkých štyroch kolies. Výborný pocit som mal z polohy za volantom aj zo samotných sedadiel. Zvykať som si však musel na blízko k sedadlám umiestnené pedále. Prekvapil ma tvrdý plast na vrchnej časti palubnej dosky, trochu lacnejšie vypracovanie dverí a chýbajúca funkcia AutoHold.

Volič automatu je štýlový a pohodlne sa ovláda

Súzvuk tónov

Ticho – to vystihuje prejav motora a aj samotnú jazdu. Benzínový agregát sa zvukom prejaví iba vo vyšších otáčkach a neprodukuje žiadne vibrácie. Kabína je špičkovo odizolovaná od aerodynamického hluku aj hluku od kolies. Výkon motora je dostatočný a dych nestráca ani v diaľničných rýchlostiach. Palec hore dávam za za použitú osemstupňovú automatickú prevodovku z dielne japonskej firmy Aisin. Výborne si rozumie s testovaným motorom, radí jemne, logicky a dostatočne rýchlo.

Predné sedadlá sú veľmi pohodlné a hoci tak nevyzerajú, podržia aj v zákrutách

Podovozok je naladený mäkko, auto sa na nerovnostiach jemne pohojdáva a v zákrutách sa nakláňa. Jednoduchá zadná náprava však na nekvalitnej ceste neodskakuje a na podvozok sa dá pri rozumne rýchlej jazde spoľahnúť. Stabilizačný systém zasahuje jemne, ale trochu priskoro. Priemerná spotreba sa dá podľa pomeru diaľníčných jázd udržať medzi 7,2 – 8,5 litra na 100 km.

Verdikt

Nový C5 Aircross možno považovať za ideálne rodinné auto. Ponúka dostatok priestoru pre rodinu, veľký batožinový priestor a množstvo odkladacích priestorov. Poskytuje výnimočné pohodlie a pôžitok z nezvykle tichej jazdy. Prispieva k tomu aj testovaný motor, ktorý by som bez váhania pri kúpe najväčšieho Citroënu doporučil.

Základná cena modelu – C5 Aircross LIVE Puretech 130 MT6: 21 490 €
Základná cena testovanej verzie – C5 Aircross SHINE Puretech 180 AT8: 31 490 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:133(181) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 / 1650
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,2
Priemerná spotreba (WLTP) [l/100 km]:7,1 – 8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:580 - 720
Objem nádrže [l]:53
Prevádzková hmotnosť [kg]:1574
Rozmer pneumatík:235/55 R18
Dĺžka [mm]:4500
Šírka [mm]:1969
Výška [mm]:1689
Rázvor [mm]:2730