TEST: BMW M135i | Vrecková búrka

1151
Zdroj: Redakcia

Čakal som, že moje prvé stretnutie s novým BMW radu 1 bude o niečo pokojnejšie. Keď som si totiž našiel toto auto zapísané v kalendári, nebola pri ňom žiadna poznámka k motorizácii. Prvogeneračný model “jednotky” máme doma a bol som zvedavý, ako sa zmenil charakter auta s prechodom na predný pohon. BMW M135i ma však zaskočilo v niekoľkých ohľadoch.

Pokiaľ si myslíte, že BMW M135i je malá raketa, nebudem vám v tom odporovať. Najmenší “bavorák” si však prešiel poriadnou zmenou identity, ktorá ukázala jeden veľmi milý fakt.

Síce nemá pohon zadnej nápravy, aj keď M135i dostávate v sérii s pohonom xDrive, zároveň prišiel rad 1 o šesťvalec, no najmenší grázel z Mníchova dostal zaujímavú osobnosť.

Splynutie s davom

Nové BMW radu 1 je kratšie, širšie a dokonca vyššie ako predošlá generácia s puristickým pohonom smerujúcim primárne na zadné kolesá. Rázvor náprav sa mierne scvrkol, no inžinieri si museli konečne vydýchnuť, že nepracovali s enormne náročnou úlohou napchať zadný náhon do kompaktného auta a zároveň z neho nespraviť klaustrofobickú truhlu.

Proporčne sa omoho viac približuje k svojim rivalom z C-segmentu. V predošlom vyhotovení s pozdĺžne uloženým šesťvalcom pôsobilo auto svalnatejšie a viac “rajcovne”. Malo dlhú kapotu a predné kolesá napchaté k predku auta. Ten dizajn mi bude skutočne chýbať.

Kontinuálny pokoj

Kabína novej generácie radu 1 pokračuje v historickom odkaze svojich predkov. Totiž, palubná doska najmenšieho BMW z ponuky pôsobila vždy vyrovnane a usporiadane. Presne tak je tomu aj v prípade revolučnej tretej generácie.

Keď sa pozriete na riešenie palubných dosiek predošlých generácií, všimnete si, ako BMW síce zmenilo dizajn, no rozhodne nie recept. Oblé tvary mi chýbajú, no za volantom sa cítite fantasticky.
Zdroj: Redakcia

Bavori nemenia recept rozloženia interiéru, no s príchodom novej generácie sa vždy pohrajú s jeho dizajnérskym prevedením. Čo sa však udialo zmenou filozofie pohonu? Rad 1 sa stal praktickejším. Nárast šírky, výšky a rázvoru kolies priniesol žiadaný progres z hľadiska pohodlia a praktickosti.

Miesta na zadných sedadlách je citeľne viac než v prípade predošlej generácie s pohonom zadnej nápravy
Zdroj: Redakcia

Na zadných sedadlách je viac miesta a batožinový priestor narástol taktiež. Celkovo 380 litrov je údaj o 20 litrov väčší, než akým disponovala predošlá generácia. Plus, zadné sedadlá dokážete zložiť každé jedno separátne, hlavne, ak by ste sa rozhodli mať na palube lyže a zároveň nebyť v Rakúsku, kde to predpisy nedovoľujú.

Supermarine Messerschmidt

Akonáhle som sa usalašil za volantom a nastavil svoje receptory na športovejšiu jazdu, napadlo mi len jediné slovo. MINI. Miliardy, ktoré roky investovala bavorská automobilka do identity legendárnej britskej značky, dostávajú Nemci aj so šťavnatým úrokom späť.

Disky kolies pomerne výrazne vytŕčajú spod pneumatík. Je len otázkou času, kedy sa vám s nimi podarí zahryznúť do obrubníka alebo do výtlku.
Zdroj: Redakcia

Je nutné povedať, že ostré modely MINI sú ešte tvrdšie, športovejšie a pôsobia ešte viac koncentrovane ako samotný najsilnejší rad 1 s prívlastkom M135i, no tento charakter nie je možné zaprieť. Auto je doslovne nalepené na cestu a zažíva s ňou stabilné romantické puto. Totiž, pod kapotou M135i sa nachádza 2-litrový štvorvalec, ktorý produkuje výkon 225 kW/306 koní.

Motor má prekvapivo príjemnú spotrebu. Mimo mesta si pýta len 6,2 litra, na diaľnici 7,5, no v meste približne 8 až 9 litrov benzínu.
Zdroj: Redakcia

Do tohto malého jadrového reaktora duje dvojkomorové turbo TwinScroll, vďaka ktorému má motor vynikajúcu odozvu na plyn. Do tejto rovnice si pripočítajte 8-stupňovú automatickú prevodovku Steptronic, ktorá posiela do kúta na lavicu hanby samotné dvojspojkové prevodovky a máte zarobené na hromadu zábavy. Auto je s pohonom xDrive orientované výrazne na prednú nápravu, no nepôsobí ťažkopádne, ale skôr vyvážene.

Je veľmi náročné ho rozhodiť a pokiaľ by ste chceli vystrkovať v zákrutách zadok, na to rovno zabudnite. Je to auto pre nadšencov precíznej jazdy. Žiadnych pózerov. Pretože, mám taký pocit, MINI dokáže byť s rovnakou technikou hlučnejšie a extrovertnejšie než samotné BMW, z ktorého konštrukčne vychádza.

Základná cena modelu – BMW 116d: 25 850 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M135i xDrive: 45 400 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2019
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 2047 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:225(306)/5000-6250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450/1750-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:-/-/-
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380/1200
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1600
Rozmer pneumatík:225/40 R18 92 Y XL
Dĺžka [mm]:4319
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1434
Rázvor [mm]:2670