TEST: BMW i3 120 Ah | Do roku 2050…

2756
Zdroj: redakcia

Tento dátum je posledné mesiace v médiách celkom frekventovaný. Má ísť o dátum nástupu uhlíkovej neutrality v rámci Európskej únie, čo znamená, že všetka vyrobená energia by mala pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Aj keď ide o vzdialenú budúcnosť, vedú sa o tomto kroku dlhé rokovania. BMW i3 túto dobu predbehlo, a to nielen svojím elektrickým pohonom.

Elektromobil už dnes vyrába kdekto, no o takto futuristický dizajn a prístup sa zatiaľ nikto okrem Bavorov neodvážil. No a to sa bavíme o aute, ktoré slávi šiesty rok svojej produkcie v zásade bez dizajnérskych zmien.

Jedinou zmenou si prešla batéria, ktorá od prvého prevedenia narástla na dvojnásobok svojej kapacity, teda 120 Ah čo „v preklade“ znamená 44,2 kWh. Vytlačila však z ponuky zaujímavý prvok, ktorý dával váhavým zákazníkom chrobáka do hlavy.

Nestarnúci

Rovno vám poviem, ako si to celé predstavujem. Za pozitívnych futuristických melódií skladateľa Hansa Zimmera nesie elegantná blondína s uhladeným účesom a v bielom roláku svoje dve ratolesti do škôlky. Decká sa hrajú s holografickými hračkami na zadných sedadlách a fičia si mestom postaveným zo skla, betónu a zelene.

Ako dokonale sedí Aston Martin do londýnskej štvrte Canary Wharf či Renault Clio R.S. na kľukaté okresky Južného Walesu, pre BMW i3 vidím jediné domovské prostredie v sci-fi literatúre. Tento dizajn nezostarne ešte ďalších 10 a možno aj 20 rokov. Viem si predstaviť auto, pri ktorom vyzerá i3 na svoj vek, no toto vozidlo lieta a hralo vo filme Blade Runner 2049.

↓ NEPREHLIADNITE ↓

Problémy budúcnosti

Interiér BMW i3 je podobne impozantný ako exteriér. Až 95 % tohto celého auta je vyrobených z materiálov, ktoré je možné recyklovať. Napríklad, veľká časť palubnej dosky je vyrobená z materiálu využívajúcim rastlinu Kenaf.

Interiér je z veľkej časti postavený z recyklovateľných materiálov

Tento materiál je dokonca o 30 % ľahší než konvenčné polyméry. Drevené povrchy sú vyrobené z eukalyptu, ktorý je prirodzene odolný voči vlhkosti a potrebuje až o 90 % menej spracovania než bežné drevo. Zadné dvere však neotvoríte bez toho, aby ste otvorili tie predné.

Zadné dvere neotvoríte bez otvorenia predných. Taktiež ich ani len omylom nezatvoríte, keďže ich zámky sú v predných dverách.

To však môže zachrániť vaše ratolesti pred vybehnutím do premávky, pretože im budete otvárať dvere vy. Batožinový priestor je taktiež skromný s objemom len 260 litrov kvôli umiestneniu elektromotora pod podlahu kufra. Auto odvezie štyroch dospelých v relatívnom komforte aj na dlhšej trase, no radšej by som tieto miesta prenechal detským pasažierom.

Zlomený zub času

Interiér BMW i3 je podobne úžasný ako jeho exteriér. BMW je veľký koncern a neočakával som, že by v prípade ergonómie zaváhali. Volič smeru jazdy umiestnený za pravou stranou volantu by som však ja osobne otočil. Pootočením ovládača od seba sa hýbete vpred a pootočením k sebe zas vzad.

Volič smeru jazdy mi príde zmätočný podľa logiky BMW z ich bených áut by som mal voliť vpred poťiahnutím k sebe a spiatočku potlačením od seba. Funguje to presne naopak.

Priznám sa, párkrát som sa v rýchlosti pomýlil. Inak je však všetko v poriadku. Auto je na elektromobil ľahké s hmotnosťou od 1 345 kilogramov. Úzke pneumatiky s rozmerom 155/70 obuté do 19-palcových diskov nerobia z auta žiadnu jazdeckú mašinu. BMW i3 riadite väčšinu času len pomocou plynového pedálu vďaka silnej rekuperácii. Z toho vychádza aj skvelá spotreba a dojazd.

Displej prístrojového panelu je počas jazdy príjemne prehľadný

Pri mestskej jazde sme jazdili za 11,5 kWh, čo dáva autu teoretický dojazd 329 km, mimo mesta stúpla na 13 kWh s dojazdom 291 km a na diaľnici narástla na 16 kWh s dojazdom 236 km. Priemerný dojazd s ľahkou nohou sa zastavil na hodnote okolo 285 km.

Domáci nabíjací kábel je skladný a zmestí sa pokojne aj pod kapotu
Zdroj: Redakcia

Príchodom verzie s kapacitou batérie 120 Ah mizne z ponuky verzia s dodatočným benzínovým agregátom pre predĺženie dojazdu. Do roku 2050 to bude ešte omnoho lepšie, aj keď dizajnom je BMW už dávno tam.

Základná cena modelu – BMW i3 120 Ah: 39 150 €
Základná cena testovanej verzie – BMW i3 120 Ah: 39 150 €
Záruka: 5 rokov/60 000 km
Záruka na kapacitu akumulátorov: 8 rokov
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:125 (170)
Najvyšší krút. moment [Nm]:250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Dojazd [km]:285 - 310
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:260/1100
Kapacita batérie [kWh]:44,2
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1345 - 1423
Rozmer pneumatík:155/70 R19
Dĺžka [mm]:4011
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1577
Rázvor [mm]:2570