TEST: BMW 750i | Najsexy žáner

8130

Osobne nepoznám lepšie slovné spojenie v automobilovom priemysle než „športový sedan“. Je to príťažlivý žáner, ktorý začal posledné dekády prislúchať autám, ktoré dokážu s rodinou na palube potrápiť superšporty. Bavori sú v podstate jednými zo zakladateľov tohto smeru a keďže verzia BMW 750i nie je produktom divízie M, dokáže byť tichým a elegantným svalnáčom.

Práve anglické slovko „sleeper“, ktoré je možné preložiť do slovenčiny ako „spáč“, je niečo, čím je BMW 750i vystihnutá do posledného milimetra. Osemvalcové benzínové sedany sú v dnešnej dobe nabrúsené sťa britva po stránke zvukového prejavu aj výzoru.

Tento šedý kúsok však nie je na ceste žiadnym výkričníkom svojím pokojným jazdným prejavom. Viac-menej mu výraz dodáva predná maska, no tá nemá nič čo dočinenia s masívnym motorom pod kapotou.

Polarita

BMW radu 7 si prešlo jednou z najviac diskutovaných modernizácií posledného obdobia. Zmena zadnej a prednej časti. Musím uviesť na pravú mieru jednu vec, že podobne ako v prípade mnohých diskutabilných dizajnérskych rozhodnutí vyzerá samotný výsledok omnoho lepšie naživo než na fotografiách.

Áno, ja by som radšej videl prednú masku s menšími ľadvinkami, no podobne ako v prípade SUV X7, môže to mať za príčinu môj pôvod. V Amerike a Číne sa veľké jagavé veci predávajú ako na bežiacom páse. Vďaka rozbehnutej ekonomike sa však rad 7 nemusí báť o klientelu ani u nás. Predsa len, už dávno nie sme ten utiahnutý holubičí národ, ktorým sme boli v minulosti. Radi si zakričíme a sme veľmi radi, keď je nás vidieť a počuť.

Pomalé starnutie

BMW má historicky jedny z najpomalšie starnúcich interiérov na trhu. To isté platí aj o rade 7, ktorý má už nejaký ten piatok života za sebou, no zároveň to na ňom nie je nijak výrazne poznať. Rad 7 ešte nenabehol na vlnu nového dizajnérskeho prejavu.

Facelift nijak zásadne nezasiahol do dizajnu interiéru. Popravde, ani nebol dôvod.

Pri pohľade na interiér úplne nového modelu X7 a faceliftovaného radu 7 však človek zistí, že dizajnérsky pokrok bol omnoho citlivejší, než by sa na prvý pohľad zdalo. Na „Sedmicu“ teda zub času pôsobí veľmi mierne a kým bolo nutné upraviť jej exteriér, interiér zostáva aj naďalej „navždy mladým“. Čo ma však prekvapuje stále viac, je relatívne málo miesta na zadných sedadlách.

Síce ide o najväčší sedan značky a vlajkovú loď, štandardná dĺžka radu 7 neponúka nijak extrémne veľa miesta na zadných sedadlách.

Nie je to nepohodlné sedenie a skutočne by som sa vám čudoval, pokiaľ by ste čo i len po 500 kilometrovej jazde začali stonať. Je to však veľmi dobrý argument na kúpu predĺženej verzie 750iL, ktorá má tento drobný nedostatok logicky pokrytý. Pokiaľ ste to však vy, kto bude tento stroj šoférovať, krátka verzia vám ušetrí peniaze na peknú luxusnú dovolenku.

Wellness

Na zadných sedadlách môžete pasažierom pustiť film a nebudú sa musieť deliť o jednu obrazovku. Systém poskytuje vysielanie digitálnej televízie a rádií, plus umožňuje pasažierom sledovať polohu alebo predpoveď počasia.

Síce ide o najväčší sedan značky a vlajkovú loď, štandardná dĺžka radu 7 neponúka nijak extrémne veľa miesta na zadných sedadlách.

Zadné sedadlá sú masážne, chladené a vyhrievané, plus ponúkajú odnímateľný tablet Samsung v lakťovej opierke. Premiestnite sa na miesto vodiča a zažijete dokonalú starostlivosť o vaše zmysly. K dispozícii sú vám napríklad režimy Experience Modes, ktoré upravujú vyhrievanie sedadiel, ambientné osvetlenie, tieniace prvky, masáže či dokonca voľba medzi dvojicou luxusných vôní vo ventilácii.

Sedadlá sú samozrejme extrémne komfortné. Ponúkajú širokú paletu masáží, nastavení, vyhrievanie a taktiež odvetrávanie.

Funkcia Caring Car vás zas pomocou dvoch programov „Vitalize“ a „Relax“ nabudí či upokojí hudbou, vetraním, osvetlením interiéru či vôňou.

Športový oblek

Pod kapotou tohto relaxačného paláca pracuje 4,4-litrový benzínový osemvalec s výkonom 390 kW/530 koní a krútiacim momentom 750 Nm. Ten posiela krútiaci moment 750 Nm na všetky štyri kolesá prostredníctvom pohonu xDrive. Ten už klasicky pracuje výrazne v prospech zadnej nápravy a pokiaľ ste chuligán, budete to veľmi radi využívať.

Vychádzať s týmto autom z ostrých pomalých zákrut „bokom“ vôbec nie je nemožné a je to neuveriteľná zábava. Doslova zabudnete, že ste v tak veľkom a opulentnom aute, keď si uvedomíte, ako vám dokáže tancovať pod zadkom. Motor je však veľmi kultivovaný a jeho prejav registrujete, aj keď len veľmi tlmene, výhradne v prípade prudšej akcelerácie.

Benzínový motor V8 s objemom 4,4 litra produkuje 530 koní a je extrémne kultivovaný aj pod prudšou akceleráciou.
Zdroj: redakcia

Z hľadiska spotreby sa pozeráte na 12 litrov na stovku v mestskej prevádzke s prekvapivo uspokojivými desiatimi na diaľnici a mimo mesta pri pokojnej jazde uzriete výsledok 9 litrov. Nedávajte si však pozor, akcelerujte prudšie z križovatiek na konci obcí a spotreba razom vyletí na 14 až 17 litrov.

Číslo spotreby na digitálnom palubnom štíte hovorí za veľa
Zdroj: redakcia

Okrem toho, motor produkuje ohromné množstvo tepla, vďaka čomu sa aj po pokojnej jazde ochladzuje aj niekoľko minút po zaparkovaní. Práve z tohto hľadiska ma zaujala naftová verzia 750d. Má síce o 130 koní nižší výkon, no disponuje o 10 Nm vyšším krútiacim momentom vďaka štvorici turbodúchadiel fúkajúcich do trojlitrového šesťvalca.

Počas posledných dní sa nám naskytol takýto pohľad na stret dvoch generácií ikon luxusu

Pocit zo zrýchlenia je do určitej rýchlosti relatívne zhodný s benzínovým osemvalcom a z hľadiska spotreby sa blížite miestami až k polovičnej úspore paliva v prospech 750d. Mať na výber a každý mesiac na účte 5-cifernú sumu, určite chcem osemvalec, no minimálne za úvahu naftová verzia rozhodne stojí.

Základná cena modelu – BMW 740i: 98 550 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 750i xDrive: 116 200 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:zážihový, vidlicový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:390(530)/5500 – 6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:750/1800 – 4600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,0
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:10,4 - 11,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:515
Objem nádrže [l]:78
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2040
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:5120
Šírka [mm]:1902
Výška [mm]:1467
Rázvor [mm]:3070