TEST: BMW 530e | Dve tváre

279

Na prvý pohľad by sa vám mohlo zdať, že sa pozeráte na obyčajné „Peťkové“ BMW. Písmeno „e“ v označení tohto modelu však napovedá, že až také obyčajné nebude. Áno, tušíte správne, je to plug-in hybrid.

Keď počujem slovo „hybrid“, predstavím si mutanta. Skrátka nejaký omyl prírody, prípadne ďalší nevydarený projekt doktora Frankensteina. Pri pohľade na väčšinu prvých hybridných vozidiel je zjavné, že ich dizajnéri mali pri počutí slova „hybrid“ rovnaké myšlienky. V poslednej dobe sa však objavujú aj také automobilové hybridy, ktorých dizajn nebol inšpirovaný taveným syrom. Príkladom je táto krásna limuzína, ktorá je diskrétne ekologická. Nekričí do sveta nezvyčajným dizajnom, že vie jazdiť na elektrinu. Vyzerá na nerozoznanie od svojich konvenčných súrodencov, vďaka čomu dokáže byt súčasne hybridná aj elegantná.

Minimum indícií

Odhliadnuc od označenia na veku batožinového priestoru, spoznáte ju len podľa otvoru na nabíjanie v ľavom prednom blatníku a nápisoch eDrive na C-stĺpikoch. Vo vnútri sa tiež nijako zásadne nelíši od iných verzií tohto modelu. Pozmenený bol len prístrojový panel, ale ten je digitálny, takže je to iba softvérová záležitosť. V režime „Comfort“ tu nemáte klasický otáčkomer, ale ukazovateľ zaťaženia pohonnej sústavy. Keďže je to hybrid, pri nízkom zaťažení dokáže auto jazdiť na elektrinu. Preto nie je od veci občas sa mrknúť na tento „budík“, aby ste videli, ako veľmi vlastne tlačíte na plyn. Na konci stupnice tohto ukazovateľa je nápis „eBOOST“. Vďaka tomu vidíte, ako pri maximálnom zaťažení motoru pomáha elektromotor.

V interiéri sa hybridná verzia líši od ostatných modelov prakticky len prístrojovým panelom.

Zložité a jednoduché zároveň

Hybrid vo svete automobilov znamená, že dané auto má dva druhy pohonu alebo dva zdroje energie ak chcete. Zladiť dva motory s úplne rozdielnym charakterom však nie je jednoduché. Existuje viacero spôsobov, ako to spraviť, no ten najrozšírenejší nie je práve najlepší. BMW na to išlo inak. Tajomstvo úspechu spočíva jednak v tom, že konštruktéri použili klasický osemstupňový automat ako vo väčšine ostatných modelov a v tom, že elektromotor je medzi motorom a prevodovkou. Aj hnacia sila elektromotora je teda prenášaná na kolesá cez prevodovku.

Motor pochádza z modelu 520i, no elektromotor mu dodáva 68 koní a 130 Nm navyše.

Hlavným motorom je v tomto prípade benzínový dvojliter s turbom, ktorý produkuje 135 kW (184 k) a 290 Nm. Pomáha mu elektromotor s výkonom 83 kW (113 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Tieto čísla sa však nedajú len tak jednoducho sčítať, ak by ste chceli dostať celkový výkon hybridnej pohonnej sústavy. Ten predstavuje 185 kW (252 k) a 420 Nm, vďaka čomu je tento hybrid schopný vystreliť z nuly na stovku za niečo málo vyše šesť sekúnd.

Hybridná verzia ponúka o niekoľko programov viac na „palubnej telke“.

Ako to funguje?

BMW 530e má tri režimy hybridného pohonu eDrive. Ten prvý, štandardný, je označený ako „AUTO eDrive“. V ňom si prepínanie medzi elektrickým a klasickým pohonom riadi auto samo, bez toho, aby ste to nejako spozorovali. Pri dostatočne nabitej batérii však benzínový motor zapína naozaj zriedka. Priemerná spotreba v tomto režime sa pohybuje okolo 2 l/100 km.

V režime „MAX eDrive“ sa spaľovací motor zapína iba pri stlačení plynu na podlahu. Inak auto jazdí výhradne na elektrinu. Dokáže tak v normálnych podmienkach prejsť 30 km v rýchlosti do 140 km/h. Tretí režim „Battery Controll“ slúži na udržiavanie vami zvolenej úrovne nabitia batérie. Príde vám to veľmi vhod, pokiaľ sa chystáte do jedného z miest, kde už vykonávajú exorcizmy na naftových autách a cestou tam už nebudete mať priestor alebo čas na nabitie batérie.

Nabíjanie

BMW 530e je takzvaný plug-in hybrid, čiže sa dá nabíjať. Plné nabitie batérie rýchlonabíjačkou trvá necelé tri hodiny. Za hodinku si však viete batériu nabiť na 50 %, čo predstavuje 15 kilometrov bezemisnej jazdy. Daňou za to je nielen o zhruba 200 kg vyššia hmotnosť, ale aj o 120 litrov menší kufor (štandardné verzie odvezú 530 litrov batožiny, hybrid len 410 litrov).

Plné nabitie batérie rýchlonabíjačkou trvá necelé tri hodiny. Za hodinku si však viete batériu nabiť na 50 %, čo predstavuje 15 kilometrov bezemisnej jazdy.

Nemyslite si však, že budete jazdiť zadarmo. Či už si pozriete cenník nabíjania v ZSE alebo ten od spoločnosti Greenway, zistíte, že „natankovať elektrinu“ stojí zhruba rovnako, ako keby ste tankovali na bežnej čerpacej stanici. Efektívne je nabíjať iba doma. Cena závisí od vašej tarify, ale v hrubom prepočte by to nikoho nemalo stáť viac ako 3 € na 100 km.

Nabíjací konektor sa nachádza na ľavom prednom blatníku

Zachráni nás?

Na hybridy sú v poslednej dobe kladené veľké nároky, odkedy sa o naftových autách hovorí ako o diele satana. Či budú hybridy čistejšie a ekonomickejšie však záleží na spôsobe ich používania. Platí to aj pre BMW 530e. Toto auto dokáže na jedno nabitie prejsť zhruba 30 km na elektrinu, teda bez toho, aby produkovalo nejaké emisie alebo si od vás pýtalo nejaké palivo. Je veľa ľudí, ktorým to na jeden deň vystačí. No v prípade, že jazdíte s vybitou batériou, bude spotreba o čosi vyššia, ako by ste si možno mysleli. Mimo mesta nám palubný počítač ukázal hodnotu 7,2, zatiaľ čo v meste sa to pohybovalo okolo 9,5 l/100 km.

Buď,alebo

BMW 530e je teda celkom jednoznačne pre ľudí, ktorí jazdia krátke trasy. Ak sa za jeden deň zmestíte do 30 km, máte vyhraté. Môžete mať krásnu reprezentatívnu limuzínu a jazdiť skoro zadarmo (teda za predpokladu, že si auto budete dobíjať doma). Pokiaľ jazdíte na dlhšie trasy, investícia do hybridu nebude mať pre vás veľký zmysel. Také BMW 520d je podstatne úspornejšie a lacnejšie o vyše 5 500 €. Aj porovnateľne dynamická verzia 525d bude zrejme úspornejšia a stále je o vyše tisícku lacnejšia. Rozhodnutie je teda na vás. Toto auto je jednoznačne najlepší hybrid, na akom som kedy jazdil, no či vám tých 30 km „nesmrteľnosti“ postačí, už viete iba vy.

Základná cena modelu – BMW 518d: 47 350 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 530e iPerformance: 59 150 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 950 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:185 (252)/-
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:420 /-
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,2
Spotreba paliva [l/100 km]:1,9 – 13,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410
Objem nádrže [l]:46
Prevádzková hmotnosť [kg]:1770-1845
Rozmer pneumatík:245/45 R18
Dĺžka [mm]:4936
Šírka [mm]:1868
Výška [mm]:1483
Rázvor [mm]:2975