TEST: Alfa Romeo Stelvio⎜Bez sladidiel

6767
Zdroj: František Pisarovič

Viete, keď som ľuďom v daný týždeň hovoril, čím jazdím, dostával som väčšinou jedinú odpoveď. “Stévia? To je to sladidlo, nie?” Nie. Ironicky, Alfa Romeo Stelvio je to posledné auto, ktoré by malo blízko k umelým zlepšovákom akéhokoľvek zážitku.

Nie že by sa tu pre bežného stredoeurópskeho zákazníka nebolo čoho báť. Z nejakých príčin majú Alfy Romeo stále povesť akéhosi iracionálneho vozidla, ktoré si kupujete len vďaka silnej preferencii značky. Už dlhší čas nechápem, prečo by to tak malo byť – až sa mi pod ruky konečne dostalo auto tejto milánskej značky. A to rovno jej prvé SUV, Stelvio.

Stelvio pôsobí drsne, je to ale dobráčisko od kosti.
Zdroj: František Pisarovič

Perfektná konfigurácia

Nemôžem povedať, že by som pred testom podrobne nevedel, v akej špecifikácii auto dostanem. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď predo mnou zastavilo biele Stelvio na impozantných 19” kolesách v typickom kružnicovom dizajne diskov. Auto na prvý pohľad pôsobí mimoriadne robustne, že však svoje veľké rozmery len hrá, ukáže už prvé “parkoviskové” porovnanie s BMW X5.

Pri pohľade spredu je mu to však celkom ťažké uveriť.
Zdroj: František Pisarovič

V krásnej metalickej bielej vyzerá karoséria Stelvia elegantne až nevinne, asi ako napnutá plachta s pár dierami pre svetlá, masku chladiča a okná, ktorá sa hrá na ducha. Ozaj, dve skutočne nezvyčajné diery v plachte by sme našli na spodnej časti zadného nárazníka, ktorá skrýva ohromné guľaté koncovky výfuku. Nutné dodať, že sú aj funkčné.

Zadný previs je taktiež z tých väčších. Nečudo, rázvor má len o 2 milimetre dlhší od Giulie.
Zdroj: František Pisarovič

Radikálna elegancia

Ak som doteraz nepochopil dôvod, prečo u nás ľudia radšej volia nemecké prémiové značky, po náhľade do interiéru to nechápem už vôbec. V ostrom kontraste s bielou farbou testovaného Stelvia bolo aj vyhotovenie jeho sýto červeného prevedenia interiéru vrátane sedadiel.

Palubná doska Stelvia navodzuje dojem… ach, ja to klišé použijem… vynikajúcej kaviarne.
Zdroj: František Pisarovič

Na prvý pohľad to dokonca môže vyzerať, akoby sa tým kabína snažila prefíkane zamaskovať akési “povestné” kiksy v talianskej výrobnej kvalite. Nič také sa tu však nevyskytuje. Všetko je prvotriedne spracované, materiály sú príjemné na dotyk asi úplne všade a stavil by som sa, že to na palubovke je ozajstné drevo. Toto je naozaj druhý výbavový stupeň?

Alebo je to jednoducho veľmi dobre spracovaný interiér s poriadnou dávkou atmosféry.
Zdroj: František Pisarovič

Nikde tu nenájdete naše obľúbené “LČP-čko”, čiže lacnýesklý čierny plast. A to je výborná správa, podobne ako ovládanie základných funkcií palubného systému pomocou vodorovných otočných ovládačov na štýl iDrive. Pri infotainmente by som sa ešte pozastavil. Má prehľadnú logiku, je rýchly a ovládače na volante sú logické a funkčné, dotykové ovládanie displeja detto.

S vaším dovolením, volím skôr druhú možnosť.
Zdroj: František Pisarovič

Skvelé je aj umiestnenie indukčného nabíjania šikmo pod lakťovou opierkou. Na toto riešenie sú dva pohľady: Niekomu to príde nepraktické, mne to prišlo super – za jazdy ma auto vyučuje kašľať na telefón, pričom pod lakťom nevidím svietiť displej s novými notifikáciami. Pre závislákov, akými je moja generácia, je to super.

Len sa pozrite na tie detaily!
Zdroj: František Pisarovič

Trhač sŕdc, nie asfaltu

Testované Stelvio bolo vybavené turbodieselovým štvorvalcom 2,2 JTD so 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 450 newtonmetrov. Práve vďaka nemu pôsobí auto celkom mrštne aj napriek svojej hmotnosti oscilujúcej okolo 1,8 tony. Pretekár to však nie je.

Turbodieselová 2,2 JTD dáva slušných 140 kilowattov výkonu (190 koní). Stelviu skôr stačí, ako by jeho možnosti predbiehala.
Zdroj: František Pisarovič

Pocitovo je to však skutočne kvalitná jazda. Volant padne skvele do ruky, to isté sa dá povedať aj o poctivých hliníkových pádlach radenia pod ním. Trocha cviku chce len zaobchádzanie s jemne tupým brzdovým pedálom.

Aj tieto detaily naznačujú, že tu sa hrá seriózne prémiová hra.
Zdroj: František Pisarovič

Bavíme sa však o správaní v okamihoch, keď lietate na veľkých kožených kreslách bez výraznej bočnej opory. K tomu vás paradoxne Stelvio neprovokuje. Je to predovšetkým priestranný automobil na každý deň, čo potvrdzuje trocha neuveriteľnými údajmi spotreby, ktoré sa mi podarilo namerať.

Už ste sa niekedy nebáli talianskych áut? Je načase s tým začať!
Zdroj: František Pisarovič

Alebo si myslíte, že 6-celých-niečo litrov na stovku je na auto takejto veľkosti a schopností veľa? Nebuďte smiešni. Radšej si ho vyskúšajte skôr, ako nabudúce opäť zamierite k Nemcom.

Základná cena modelu – Alfa Romeo Stelvio 2,2 JTD 160k: 42 300 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 JTD 190k: 49 600 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia najazdených kilometrov)
Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2143
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190) / 3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Spotreba - kombinovaná [WLTP]:6,4 - 6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:525
Objem nádrže [l]:58
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1745
Dĺžka [mm]:4687
Šírka [mm]:1903
Výška [mm]:1632 - 1693
Rázvor [mm]:2818