TATRA PERCHERON – 6 000-koňová mašina na ťažbu bridlicového plynu

2481

Americké firmy M. G. Bryan Equipment a Gardner Denver spolu so spoločnosťami TATRA TRUCKS a TALOSA z našej susednej krajiny prichádzajú s unikátnym riešením. Zariadenie Percheron, ktoré je posadené na podvozku Tatry 815-7 so štyrmi, príp. piatimi nápravami.

Ťažba bridlicového plynu
Bridlicový plyn je uložený vo formáciách bridlice v hĺbke niekoľko stoviek metrov, niekedy aj zopár kilometrov. Kedže je plyn uväznený v malých priestor, nie je možné ho vyťažiť jediným vrtom, ako je to v prípade ložísk s plynovými kapsami. Na začiatku ťažby špeciálna vrtná sústava vyvŕta jeden vertikálny vrt, na konci ktorého sa skrz ložisko bridlicového plynu vykoná druhý vrt, tentokrát však horizontálne. Vrty sa spevňujú oceľou a cementom.

Po vrtaní prídu na rady malé výbušniny. Tie narušia jednotu bridlicového masívu a vzniknú pukliny. Do puklín je potom naliate veľké množstvo vody (rozšíri pukliny), piesku (zamedzí ich zaceleniu) a rôznych chemikálii. Tento proces sa nazýva hydraulické štiepenie. Následne sa uvoľnený plyn ťaží samotným zariadením.

TATRA PERCHERON
Takáto ťažba je pomerne náročná, je potrebné na miesto ložiska dopraviť množstvo techniky a veľakrát na ťažko dostupné miesta. Ako sme už spomenuli, túto prácu uľahčil spoločný výtvor týchto štyroch firiem. Zariadenie PERCHERON na ťažbu bridlicového plynu zabezpečila spoločnosť M. G. Bryan Equipment, podvozok dodala TATRA, Gardner Denver sa postaral o čerpadlo GD-2500 Quintiplex Well (mimochodom, má 2 500 koní) a prídavný prevod, ktorý rozdeľuje výkon motora buď na pohon vozidla alebo pumpy, poskytla česká firma TALOSA. A aký ten motor je? Nuž, rozhodne nie obyčajný. Vyvinula ho nemecká MTU a je to 12-valcový naftový agregát s vypínateľnými valcami. Produkuje neuveriteľných 4 400 kilowattov, čo je takmer 6 000 konských síl!

“Je to všetko o mimoriadnych schopnostiach, ktoré Tatra poskytuje. Nemusíte stavať diaľnice,” hovorí na margo tohto stroja Edward Bayhi, riaditeľ marketingu v Gardner Denver.

Američania a Česi spojili svoje sily a vytvorili výnimočný stroj pre náročnú ťažbu bridlicového plynu. Na pohon všetkých desiatich kolies využíva naftu spaľujúci motor, ktorý produkuje až 6 000 konských síl!