Slovenské Porsche je plnoleté! Oslavuje 18 rokov a milión kusov

1420
Zdroj: Porsche

Porsche Cayenne sa vyrába na Slovensku už od svojej prvej generácie. Krátko pred Vianocami oslávilo svoju osemnástku.

Cayenne je na svete už 18 rokov! Obvykle sa jubileám modelov príliš nevenujeme, ale Cayenne je iné. I keď sa pôvodne dával dokopy v Lipsku, jeho základy sa vždy vyrábali u nás v Devínskej Novej Vsi. Dnes už je Cayenne čistokrvný Slovák a jeho osemnástka oslavuje zároveň aj šikovnosť Slovákov.

Úspech ako nikdy predtým

I keď je 911ka tým najikonickejším, čo výrobca kedy ponúkal, zďaleka nie je tým najpopulárnejším. V priebehu osemnástich rokov produkcie športového SUV sa podarilo vyrobiť až milión kusov. Keď si uvážime, že ide o luxusné auto so základnou cenovkou nad 77 000 a v prípade modelu Turbo nad 140 000 eur, je to poriadny úspech. Napokon, ikonickej 911ke trvalo až 54 rokov, kým sa dostala cez túto hranicu.

Tri generácie

História tohto modelu nie je vôbec komplikovaná. Porsche začalo vidieť priestor pre rast práve v segmente SUV a skórovala. Prvú generáciu zložili z linky prvýkrát v roku 2002. Vtedy si za ňu ešte brali zásluhy Nemci, v bratislavskom Volkswagene sa vyrábala iba karoséria a niektoré komponenty. Samotná montáž prebiehala v Lipsku. Už vtedy išlo však o veľmi horúcu “kravu.” Toto viac ako dvojtonové auto ponúkali s 3,2 litrovou VR6 s výkonom 184 kW. Väčší 4,5 litrový osemvalec ponúkol v sérii najviac 383 kW. Po facelifte v roku 2007 pribudol aj 4,8 litrový motor s výkonom 404 kW.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Druhá generácia podstatne opeknela. Prišla v roku 2010 a dostala podobný “fejs” ako vtedy nová Panamera. Trochu schudlo a začalo ponúkať motory, ktoré mali vďaka novým technológiám ešte vyšší výkon. Ten sa pohyboval od 176 kW pri dieslovom trojlitri až po 419 kW pri 4,8 litrovom osemvalci biturbo. Z 0 na 100 km/h zrýchlila druhá generácia za 4,1 sekundy. Po facelifte v roku 2014 pribudol aj plug-in hybridný pohon.

Generácia “Nummer Drei” je tou aktuálnou. Prišla v roku 2017 a dizajn vyzerá ako z budúcnosti. Extrémne prepracovaný tak, aby vyzeral elegantno a zdržanlivo, ale ani zďaleka nie zastaralo. Objem motorov sa drasticky znížil, ale čuduj sa svete, výkony ani nie. Najmenší 2,9 litrový motor dopovaný dvomi turbami poskytuje výkon 234 kW. To najsilnejšie, čo je momentálne dostupné, je štvorlitrová V8 s hybridnou architektúrou. S výkonom 500 kW sa vyhrabe z 0 na 100 km/h za fascinujúcich 3,8 sekundy.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Kritika

Veľká váha, veľký motor… To sa rovná veľkej spotrebe. Ak by si ekoaktivista kúpil Cayenne, zatkli by ho za pokrytectvo a zobrali mu všetky papiere. Najsilnejší motor v prvej generácii totiž pri extrémne prudkej jazde dosahoval spotrebu až 66,7 l/100 km! Aj preto naňho uvalili Nóri registračnú daň 50 000 eur. Dnes už Cayenne seká ekodobrotu a spĺňa aj emisnú normu Euro 6d.