Slováci o krok bližšie k ekológii. V Leopoldove otvorili čerpačku na biopalivá

1208
Zdroj: Solar 2009

Vyšší podiel biozložky, ako aj 100%-tný biodiesel. Nová čerpačka v Leopoldove ponúka alternatívne palivá ako prvá na Slovensku. Ročne môže ušetriť desiatky ton emisií.

Biopalivá sú jednou z možných ciest k znižovaniu emisií skleníkových plynov vo svete. Po výrazne zastúpenej elektromobilite ide spolu s vodíkom o jednu z menej rozvinutých alternatív. A pritom práve biopalivá dokážu s minimálnymi zmenami v aktuálnych pohonných sústavách priniesť relatívne rýchle výsledky. Aj preto v Leopoldove otvorili čerpaciu stanicu Solar 2009, prvú čerpačku s biopalivami na Slovensku.

Zdroj: Solar 2009
Zdroj: Solar 2009

Diesel B30

Jedným z palív, ktoré Solar 2009 ponúka, je nafta s označením B30. Tá klasická nesie označenie B7 preto, lebo sa v nej nachádza 7%-tný podiel biozložky. V nafte B30 je bio takmer tretina z každého litra paliva, čo dokáže výrazne zredukovať emisie.

Zdroj: Solar 2009
Zdroj: Solar 2009

,,Spaľovaním paliva B30 v 74-člennej flotile osobných áut, ktoré máme vo firme, ušetríme ročne až 39 ton emisií CO2,” hovorí Robert Spišák, predseda predstavenstva spoločnosti MEROCO a.s., ktorá stojí za projektom prvej bio čerpacej stanice. Ďalej dodáva, že používaním biozložky z domácich zdrojov znižujeme závislosť na dovoze ropy z cudzích krajín, napríklad aj z Ruska.

Súčasťou ponuky budú aj ekologické palivá B20 pre traktory a B100 pre moderné kamióny a autobusy.

Zdroj: Solar 2009
Zdroj: Solar 2009

Pre koho je biopalivo?

Je dôležité spomenúť, že biopalivá nie sú určené pre všetky vozidlá. To, či vaše auto dokáže bez problémov spaľovať bionaftu, zistíte na viečku nádrže. Inovátorom sú v tomto prípade najmä Francúzi, mnohé z vozidiel skupiny Stellantis a Renault Group už dnes biopalivá podporujú.

Nemecké výskumné centrum IWR ďalej uvádza, že medzi mnohé ďalšie kompatibilné autá patria staršie modely s normami Euro2 a Euro3 bez DPF filtra. Vo všeobecnosti však platí, že takmer všetky osobné autá sú dnes pripravené na diesel B10, ale iba málo na B30. Treba si tak určite skontrolovať kompatibilitu pred návštevou tejto čerpacej stanice. Naopak, väčšina nákladných vozidiel môže jazdiť na palive B30 už dnes.

Zdroj: Solar 2009
Zdroj: Solar 2009

Biopalivá nie sú všeliek, no pomôžu

Ak sa na biopalivá pozrieme z environmentálnej stránky, rozhodne nedokážu byť natoľko ekologické ako napríklad elektrina. V krátkej dobe však dokážu priniesť výrazné zníženie uhlíkovej stopy. Pri samotnom horení totiž emitujú menej CO2 ako fosílne palivá a keďže sú na rastlinnej báze, teoreticky by sa mali z hľadiska uhlíkovej stopy celého cyklu dostať na nulu. To, čo emitujú pri horení, stiahnu z atmosféry ešte počas rastu fotosyntézou.

Ak by však biopalivá mali nahradiť fosílne palivá v objeme, v akom sa dnes spotrebovávajú, išlo by o neudržateľný koncept. Ľudstvo by si muselo vybrať medzi pestovaním pre potravinovú bezpečnosť a pestovaním pre zachovanie mobility. V každom prípade, pokiaľ hovoríme o biopalivách na stanici Solar 2009 v Leopoldove, tam až 25% vstupných surovín pre výrobu tvoria použité kuchynské oleje a tuky. A presne tento prístup je dokonale v súlade s maximalizáciou využitia prírodných zdrojov.