Rana pre elektromobily: Poskytovatelia zvýšili sadzby, nabíjanie sa už neopláca

18206
Zdroj: Redakcia / Koláž

Dvaja najväčší prevádzkovatelia verejných nabíjacích staníc zvýšili poplatky, vlastniť elektromobil sa vyplatí len úzkej skupine ľudí.


Autá na baterky sú lokálne bezemisnou alternatívou nafte a benzínu, ktorá si cestu k masovému používaniu razí čoraz rýchlejšie. Nové podmienky nabíjania však tento boom prabdepodobne zastavia. Cena nabíjania na verejných staniciach narástla tak, že niektoré spaľovacie autá vychádzajú efektívnejšie.

Kilowatthodina zdražela o 20 centov

Spoločnosť GreenWay pristúpila k zvýšeniu sadzieb ešte v novembri 2022. Kilowatthodina najpomalšieho AC a DC nabíjania vyjde pre neregistrovaných užívateľov 46 centov a pre registrovaných bez mesačného paušálu 42 centov.

Zdroj: GreenWay
Zdroj: GreenWay

Poskytovateľ ZSE Drive zmenil ceny na Nový rok. Tam neregistrovaných užívateľov vyjde kilowatthodina pomalého AC nabíjania na 49 centov a registrovaní ju môžu čerpať za 39 centov bez mesačného paušálneho poplatku. Cenový nárast medzi Silvestrom a Novým rokom tak predstavoval 20 centov. Ostatné rýchlejšie typy nabíjania zdraželi iba o 10 centov, no nárast je aj tak markantný.

Zdroj: ZSE Drive
Zdroj: ZSE Drive

 

Príklad: Ako sme nabíjali my?

Náš testovací elektromobil so skutočnou spotrebou približne 20 kWh/100 km sme nabíjali na najpomalšej a najlacnejšej AC nabíjačke 2 hodiny a 5 minút. Za tento čas sme nabili 23,48 kWh, čo nám vystačí na dojazd približne 117 kilometrov. Za toto nabíjanie sme zaplatili 9,16 €, čo v prepočte vychádza na 7,8 €/100 km. To sa pri aktuálnej cene benzínu rovná spotrebe 5,2 l/100 km. Túto spotrebu bežne dosahujú hybridy a aj niektoré autá so štandardným pohonom. Čo však delí elektromobily od ostatných áut, je obstarávacia cena.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kedy sa teda elektromobil oplatí?

Kúpa elektromobilu je momentálne naozaj výhodná len pre relatívne úzky okruh zákazníkov. Za to môže aj vyššia obstarávacia cena a absolútne rozličný princíp životného štýlu. Zatiaľ, čo o nádrž sa staráte len vtedy, keď je prázdna, na batériu musíte myslieť prakticky stále. Ak nedokážete nabíjať doma, ste odkázaní na komerčné nabíjačky. Finálnu cenu je možné znížiť zakúpením programu s paušálnym poplatkom a predplatenými kilowatthodinami.

V minulosti po elektromobiloch siahali vo veľkom aj podnikatelia, ktorých lákali štátne dotácie a výhodná cena elektriny. Práve tí utrpeli najviac masívnym nárastom komerčných cien elektriny.

POROVNANIE: Takto sa zmení registračný poplatok od apríla. Prinášame prehľad aj s príkladmi

V prospech elektromobility bude hrať aj byrokratické zaťaženie štátom. Ten od apríla mení charakter poplatkov za registráciu auta. Po novom sa nebudú vypočítavať na základe výkonu a veku auta, ale na základe výkonu a emisnej kategórie. Lokálne bezemisné elektromobily sa budú prepočítavať najvýhodnejším koeficientom.

Mrkni naše nové video: