Prvý elektromobil od Škody oficiálne odhalený

909

Po nedávno zverejnených fotografiách, ktoré odhaľovali koncept VISION E len čiastkovo, si konečne môžeme prezrieť vozidlo v plnej kráse. Revolučné SUV-kupé, ktoré mladoboleslavská automobilka práve predstavuje na autosalóne v Šanghaji, prináša revolúciu nielen technologickú, ale aj dizajnovú. Konceptom VISION E ohlasuje automobilka pomyselný začiatok éry elektrifikácie, ktorá čoskoro naberie celkom slušný spád. Už v roku 2019 sa totiž dočkáme plug-in hybridnej verzie modelu Superb a do roku 2025 Škoda avizuje až päť plne elektrických modelov. Prejdime však k samotnému konceptu.

VISION E je postavený na koncernovej platforme MEB určenej výhradne pre elektricky poháňané vozidlá. Karoséria s krivkami SUV-kupé je dlhá 4 668 milimetrov, široká 1 924 milimetrov a vysoká 1 591 milimetrov. Vďaka krátkym previsom rázvor dosahuje dĺžku 2 851 milimetrov. Štúdia vo veľkej miere využíva český kryštál a posúva dizajn na úplne novú úroveň, ktorú v minulosti vyzdvihli už koncepty VISION D, VISION C a VISON S.

Futuristický nádych prenikol aj do interiéru, kde výrobca úplne upustil od tradičných analógových ukazovateľov. Tie nahradili sofistikované dotykové obrazovky, ktoré okrem vodiča poslúžia aj celej štvorčlennej posádke. Okrem vysokej mieri konektivity panuje na palube aj prémiový komfort. Cestujúci majú vďaka absencii spaľovacej jednotky nadštandardný priestor. Asi najväčšou zaujímavosťou je systém natočenia sedadiel až o 20 stupňov vďaka čomu sa vystupovanie a nastupovanie do auta značne spríjemní.

Pohon konceptu zaisťuje dvojica elektromotorov s kombinovaným výkonom až 225 kW. Tie posielajú výkon na všetky štyri kolesá. Energiu si vozidlo berie z lítium-ionových batérií, ktoré sú pomocou indukčného napájania schopné dobiť až 80 percent kapacity v priebehu pol hodiny. Maximálna rýchlosť dosahuje 180 km/h a dojazd, podľa slov Škodovky, atakuje 500 kilometrov.

  

Asi najzaujímavejšou technológiou na palube konceptu VISION E je schopnosť autonómneho riadenia tretej úrovne. Koncept je tak schopný autonómne riadiť v kolónach, predchádzať na diaľnici, držať sa v jazdnom pruhu, vyhľadávať parkovacie miesta a sám do nich zachádzať aj vychádzať. Celý systém je postavený na armáde radarových a laserových senzorov, ktoré nepretržite analyzujú okolie vozidla.

Na palube taktiež nájdeme ovládanie navigácie hlasovými pokynmi, ovládanie gestami, ale aj sofistikovaný systém, ktorý sleduje oči a srdce vodiča. V prípade, že vodič skolabuje alebo sa jeho frekvencia tepu náhle zmení, automobil prevezme riadenie, zastane pri krajnici a privolá záchrannú službu.