PRVÁ JAZDA: Nissan Qashqai – nový japonský bestseller

793
Zdroj: Nissan

Pred siedmimi rokmi Nissan do­kázal identifikovať a maximálne využiť obrovskú dieru na trhu. Keď Qashqai prakticky nahradil Alme­ru, nevnímal som to ako práve naj­šťastnejšie riešenie.
V Nissane však zjavne vedeli, čo ro­bia, pretože predaje tohto mode­lu rástli 5 rokov po sebe. Celkovo bolo vyrobených vyše 2 milióny kusov tohto modelu, pričom 1,5 milióna sa predalo v Európe. Mo­del Qashqai tak predstavuje 50 % celkového predaja japonskej auto­mobilky Nissan.
S novou generáciou tohto mode­lu by chcel Nissan nadviazať na úspechy predchodcu. Qashqai dostal úplne novú podvozkovú platformu, vďaka čomu je o 40 až 90 kg ľahší (v závislosti od mo­torizácie). Štandardná výbava je pritom bohatšia. Nový model je v porovnaní s predchodcom dlhší, širší a nižší. Vyzerá tak stabilnejšie a športovejšie, pričom vo vnútri je o kúsok priestrannejší.
Podľa slov Nissanu má Qashqai stanoviť nové „benchmarky“ v triede. Disponuje novými tech­nológiami, zaujme prekvapivou kvalitou ale aj nízkou spotrebou, ktorú dosahuje vďaka novým mo­torom a prevodovkám.

Novinky pod kapotou
Úlohu základnej motorizácie pre­vzal od klasickej atmosférickej „jedna-šestky“ úplne nový motor 1.2 DIG-T. Podľa označenia som čakal, že to bude trojvalec prepĺ­ňaný kompresorom vlastnej kon­štrukcie, ktorý poznáme napríklad z modelov Micra a Note. Qashqai však dostal štvorvalec s turbom, ktorý v Renaulte poznáme pod označením TCe. Ako základná motorizácia poslúži tento agre­gát rozhodne lepšie ako predošlý atmosférický motor, no priaznivci silnejších benzínových motorov si budú musieť počkať do leta, kedy na trh príde ďalší nový motor: 1.6 DIG-T s výkonom 120 kW (163 k).

U naftových motorizácií nie sú zmeny až také markantné. Vstup­ným agregátom je prepracovaný motor 1.5 dCi vyladený na 81 kW (110 k) a silnejšou alternatívou je tiež známy motor 1.6 dCi, ktorý disponuje výkonom 96 kW (130 k). Novinkou je možnosť kombiná­cie tohto agregátu s úplne novou prevodovkou Xtronic. Konštrukč­ne ide o bezstupňovú prevodov­ku CVT, no je navrhnutá tak, aby fungovala ako najmodernejšie automaty. Má 7 preddefinova­ných stupňov. Zatiaľ čo pri nízkych rýchlostiach je to jasné CVT, mimo mesta prevodovka dokáže brzdiť motorom a na zošliapnutie plyno­vého pedálu reaguje naozaj veľmi rýchlo.

Inovácie pre každého
Vo vnútri Qashqai pokročil o dve generácie. Použité materiály sú oveľa kvalitnejšie a aj ich spra­covanie je na vyššie úrovni. Už pri naštartovaní som si všimol oveľa lepšie odhlučnenie. Keďže do chorvátskeho Rovinj, mies­ta medzinárodnej prezentácie nového Qashqaia, sme cestovali starým Qashqaiom, vedel som to bezprostredne porovnať. Nový Qashqai ponúka najmodernejšie bezpečnostné systémy ako naprí­klad stráženie mŕtveho uhla spät­ných zrkadiel, či varovanie pred neželaným opustením jazdného pruhu. Vďaka kamere v čelnom skle dokáže čítať značky (aj do­datkové), automaticky prepínať stretávacie a diaľkové svetlá, alebo dokonca núdzovo zabrzdiť v prí­pade hroziacej kolízie.

V strede prístrojového panelu má nový Qashqai 5-palcový farebný displej, ktorý je schopný zobra­zovať okrem údajov z navigácie, audiosystému, či palubného po­čítača aj ďalšie zaujímavé údaje. Na stredovej konzole zas nájdete 7-palcový dotykový displej mul­timediálneho systému Nissan Connect 2. Ten okrem štandard­ných funkcií zahŕňa napríklad aj facebook, alebo možnosť preniesť si cestu pripravenú na počítači na www.maps.google.com do navi­gácie v aute.

Nissan Qashqai v roku 2007 prakticky vytvoril segment kompaktných SUV. Doteraz patrí medzi najúspešnejšie modely v tejto triede, takže pred novou generáciou stojí veľká výzva.