Prvá jazda: BMW iX3 | Elektrifikovaný čávo. Je X3 na batérie dobrý nápad?

6042
Zdroj: František Pisarovič

Ešte predtým, než náš trh zaplavia elektromobily vyvinuté od podlahy ako batériové vozidlá, istým medzičlánkom budú stále modely, ktoré sú odvodené od bežných, spaľovacích verzií. To je kombinácia, ktorá môže fungovať, prináša však so sebou isté kompromisy. Aké, to ukazuje BMW iX3.

Í-iks-trojka pomaly, ale celkom isto prichádza na náš trh ako alternatíva k “zabehnutým” elektrickým SUV. Aké to sú? No predsa Mercedes-Benz EQC a Audi e-tron, ktoré sú na Slovensku v predaji už od roka 2019.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Elegantný neskorý príchod

BMW bolo také zaneprázdnené vývojom rôznych inovatívnych elektrických vozidiel rangu i3 a i8, že takmer zabudlo na svoju najobľúbenejšiu kategóriu, SUV. Teraz, na začiatku roka 2021, však mníchovská automobilka prichádza do partie s elektrickým derivátom svojho spaľovacieho brata, čo je trocha rozdielna taktika, než na akú sme boli zvyknutí.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Totiž, aj Audi, aj Mercedes-Benz sa chvastajú tým, že ich elektromobil bol ako elektromobil vymyslený od podlahy. Či je to skutočne pravda (pozerám sa na teba, EQC), to necháme ako otázku nezodpovedanú. Je však úplne zrejmé, že iX3 sa k identite stredne veľkého SUV, z ktorého vychádza, hrdo hlási. Najväčšie vizuálne rozdiely tak nájdete na maske chladiča s modrým orámovaním, modré pásiky ponúkajú aj prahy dverí či zadná atrapa difúzoru.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Práve pri nej sa nachádza pohonná jednotka tohto elektrického SUV. Presne tak, iX3 je vozidlo poháňané výhradne zadnou nápravou, na ktorej sa udomácnil 210-kilowattový (286k) elektromotor piatej generácie elektrického pohonu od BMW. Autu udeľuje naozaj peknú dynamiku, veď z nuly na stovke je tento 2260-kilogramový stroj len za 6,8 sekundy.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Pri pohonnej jednotke ešte zostaneme. Mala by byť prepracovanejšia a kompaktnejšia ako pohonná sústava modelu i3, s čím by aj korelovalo jej bezkonfliktné umiestnenie pod podlahu batožinového priestoru obyčajného SUV. BMW tvrdí, že ústrojenstvo nevyužíva vzácne materiály, čo prospieva nielen planéte, ale aj peňaženke. Vášmu pocitu bezpečia na ceste ale prospieva predovšetkým to, že ťažká batéria v podlahe auta znižuje ťažisko až o 75 milimetrov.

So svojou kapacitou 80 kWh poskytuje využiteľný rozsah len do 74 kWh, v čom má konkurencia navrch (Mercedes-Benz má 80, Audi 86,5 kWh). Podľa normy WLTP by to autu malo stačiť na dojazd 450 až 459 kilometrov, čo znamená priemernú spotrebu 16,4 kWh na 100 kilometrov. A to je pre automobil tejto veľkosti, triedy a konštrukcie, celkom ambiciózne číslo.

Ako to vyzerá v praxi?

Novú iX3 sme mali požičanú len na pár hodín, počas ktorých sme mali možnosť ochutnať život s elektromobilom v poctivej, pondeľňajšej bratislavskej aj nebratislavskej premávke. Príjemne prekvapila dynamika vozidla, ktorá však trocha kontrastuje s ťažkopádnou manévrovateľnosťou auta. Dané je to predovšetkým veľkou masou vozidla a prekvapivo veľkým počtom otáčiek od dorazu k dorazu volantu. A ešte sedadlami, ktoré veľmi nedisponujú bočným vedením.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

SUV teda zaujme predovšetkým svojim palubným nabíjaním, ktoré má výkon 11 kW a podporuje trojfázový režim, takže vyhovie súčasným štandardom. Jednosmerným prúdom však vie nabíjať maximálne do 150 kW. Praktickými slovami – keď vás chytá úzkosť z dojazdu asi 150 kilometrov, do 80 percent (v zime 201 kilometrov) sa na rýchlonabíjačke auto dobilo za 22 minút, takže pohoda.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Na ceste je to mix jazdných vlastností BMW X3, ktorá dostala na zadnú nápravu veľmi potentný motor, no zároveň aj pár kíl navyše. Tie sa konštruktéri snažia vyrovať tvrdším nastavením odpruženia a výsledok sa na kvalitnom povrchu dostavuje. Na horších cestách sú síce nerovnosti cítiť, nižšie ťažisko a väčšia hmotnosť IX3 sa zasa stará o dobrú pocitovú stabilitu.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Tabuľkové údaje spotreby energie sa dosiahnuť dajú, no chce to defenzívnu a predpisovú jazdu. Ak to však situácia nevyžaduje, všetkých 286 koní poskytuje krásnu a okamžitú odozvu, celkom príjemne je nastavená aj kompletne vypínateľná (!) kontrola stabilizácie. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, iX3 svoju bavoráckosť na ceste potvrdzuje.

Relatívne dobre je na tom aj s cenou. Za základný model si BMW pýta presne 66 550 eur, čím podlieza konkurenčné Audi e-tron o 2 430 eur, Mercedes-Benz triedy EQC dokonca o 10 958 eur. A to vôbec neznie zle.