Pagani Huayra Roadster BC vám vytrie zrak svojím interiérom a technikou

131

Ani vám nemusím hovoriť, čo za uletenú tlačovú správu vydala táto malá talianska automobilka k svojmu najnovšiemu počinu. Pagani Huayra Roadster BC. Od polyhistora Horacia Paganiho cez Leonarda da Viciho až po absolútne neznesiteľné umelecko-samochválne slovné zvraty. Jednoducho, smiešne!

Pagani Huayra Roadster BC je však presne tým typom auta, ktoré podobnú komunikáciu potrebujú ako soľ. Je to rušne vyrobený dvanásťvalcový počin utkaný z karbónovo-titánových vlákien vo verzii Roadster, ktorej karoséria má magickým spôsobom torznú tuhosť podobnú prevedeniu kupé.

Je to zázračný stroj a kto o tom pochybuje, má buď silné reči, alebo nie je kompletne pri zmysloch.

Jednoduchosť a rast

O vozidlách od „Paganiho“ sa už roky vraví, že sú jednoduché na ovládanie a šoférovať ich zvládne prakticky ktokoľvek. Jedným z dôvodov prečo je tomu tak, môže byť aj hmotnosť tohto neuveriteľného vozu. Huayra Roadster BC váži len 1250 kilogramov. Drobná automobilka si totiž zakladá na tom, aby jej vozidlá prežili čo najdlhšie a najšťastnejšie životy s vedomím, že veľkosť konta nemusí súvisieť so šoférskym nadaním a schopnosťami majiteľa.

Jednou z bezpečnostných priorít je aj samotná aerodynamika, ktorá samozrejme pomáha Huayre BC Roadster podať čo najlepší výkon na ceste. Prítlak vzduchu pri rýchlosti 280 km/h je až 500 kilogramov. Šliapnite na plyn a vzduch obtekajúci okolo auta bude vážiť toľko, čo polovica samotného vozidla. Fascinujúcim faktom je aj nárast torznej tuhosti, ktorá poskočila až o 12%.

Magická technika

Známy 6-litrový dvanásťvalec preplňovaný dvojicou turbodúchadiel bol kompletne prepracovaný. Aktuálne produkuje výkon 588 kW/800 koní a krútiaci moment 1050 Nm, ktorým by ste dokázali skrátiť trvanie dňa z 24 na 23 hodín. Absolútne bláznivá je však dostupnosť tohto krútiaceho momentu, keďže toto štvorciferné číslo vydolujete z motora už pri 2 000 ot./min. To všetko vďaka novým turbodúchadlám, revolučne tvarovanému výfukovému potrubiu a štvorici medzichladičov.

Huayra BC Roadster využíva britskú prevodovku Xtrac so siedmimi prevodovými stupňami, ktorá dokáže až zázračným spôsobom ustáť takúto nálož krútiaceho momentu. Konštrukcia jednotka kombinujúca zotrvačník a spojku pozostáva z trojplátovej spojkovej konštrukcie, elektronicky ovládaného diferenciálu a pretekárskeho trojsmerného spojkového systému.

Celá konštrukcia prevodovky je o 35% ľahšia než bežný dvojspojkový systém. Najvtipnejšou informáciou je aj tak fakt, že Huayra BC Roadster s týmto motorom spĺňa emisnú normu EURO 6d-temp

Evolúcia umenia

Pozdĺžne uloženie prevodovky taktiež napomáha eliminovať nečakanú pretáčavosť, ktorá je v prípade áut s motorom uloženým uprostred typická a nebezpečná. Huayra BC Roadster má taktiež kompletne prepracovaný podvozok, na ktorý pozitívne vplýva zníženie ťažiska a hmotnosti, či nárast torznej tuhosti. BC-čko bez strechy má taktiež nový softvér ovládania elektroniky podvozka, ktorý zabraňuje „topeniu“ nosa pri brzdení, prepadávaniu zadku pri akcelerácii či nakláňaniu pri rýchlom prejazde zákrutami.

Pneumatiky P Zero Trofeo R boli ušité na mieru tohto modelu. Práve v prípade pneumatík dával Horacio Pagani na zreteľ vysokú mieru bezpečnosti a jednoduchej obsluhy auta, ktorú by zvládol aj ten najmenej skúsený vodič. Z hľadiska bezpečnosti boli však na vrchole potravinového rebríčka komponentov vždy brzdy. Pagani počas dlhoročnej spolupráce s firmou Brembo vyvinula jedny z najefektívnejšie brzdiacich áut na svete. Karbónovo keramické brzdy sa skladajú z kotúčov o rozmere 398×36 mm vpredu a 380×34 vzadu. Čeľuste vpredu tlačia na taniere šiestimi piestmi a tie vzadu štyrmi na každom strmeni.

Unikát

Sadnutím do kokpitu Pagani Huayra BC Roadster si sadáte do absolútneho neba perfekcionizmu. Podobne nápaditý a kvalitný interiér nenájdete jednoducho nikde. Unikátne uhlíkovo-drevené(!) obloženie a najkvalitnejšie kožené čalúnenie kombinuje pretekárske prvky s mechanickými časťami vyhotovenými samotnými umelcami.

K tomuto sa nie je nutné vyjadrovať ani len sekundu navyše. Pre čo najlepšiu predstavu si prezrite galériu a pokojne si k tomu nalejte pohár vína. V galérii moderného umenia by ste ho určite dostali už pri vstupe a tam tento interiér bezpochyby patrí. Ach…opustil som sa.