Nové Porsche Panamera je najrýchlejší diesel sveta

1191
" "

Po siedmich rokoch Porsche nahrádza súčasnú generáciu modelu Panamera úplne novou. Slávnostné odhalenie sa uskutočnilo len nedávno v Berlíne, kde sme mohli novú Panameru vidieť oficiálne po prvýkrát. Druhé živé vystúpenie čaká Panameru na jeseň tohto roka v Paríži. V závere roka sa plánuje spustenie jej predaja.

Nová Panamera prichádza v troch variantoch. Na výber dostanete verzie 4S, Turbo a 4S Diesel. Cena modelu 4S začína na úrovni 113 027 eur, 4S Diesel dostanete od 116 954 eur a pre nadšencov výkonu je model 4S Turbo nacenený od 153 011 eur.

Väčšie rozmery a atraktívnejši vzhľad
Nemecká automobilka v oficiálnom vyjadrení prehlásila, že nová Panamera bola vyvíjaná a ladená do posledného detailu. Oproti predchodcovi nová Panamera narástla vo všetkých rovinách. Nová generácia sa pýši dĺžkou 5049 mm (+34 mm), šírkou 1937 (+6 mm) a výškou 1423 (+5 mm). Taktiež rázvor Panamery narástol o 30 mm na 2950 mm, čím sa skrátil predný previs, no zľahka predĺžil zadný. Nová Panamera samozrejme narástla aj v interiéri, kde po novom pasažierov čaká viac miesta. Narásť veľkosti sa prejavil aj na objeme batožinového priestoru. Ten narástol o 50 litrov na 495 litrov. Výsledkom je atraktívnejší dizajn a celkovo pohľadnejšie krivky Panamery. Za zmienku stoja aj ladné horizontálne zadné svietidlá a zadné krídlo, ktoré pri vyšších rýchlostiach zvyšuje prítlak.

Trojica motorov
Pod kapotu verzie Panamera 4S sa ukrýva 2,9 litrový šesťvalec s dvoma turbami. Ten produkuje výkon 440 koní a na asfalt prenáša 550 Nm. Zrýchlenie z nuly na stovku zvládne za 4,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť dosahuje 289 km/h. Udávaná spotreba sa pohybuje okolo ôsmych litrov.

Druhou benzínovým variatnom je Panamera Turbo. Už z názvu vyplýva, že sa jedná o najvýkonnejšiu verziu, ktorá pod kapotou ukrýva štvorlitrový osemvalec s dvoma turbami. S výkonom 550 koní a krútiacim momentom 770 Nm nová Panamera Turbo vyšprintuje na 100 km/h za 3,8 sekundy a zrýchľuje až na 306 km/h. Spotreba dosahuje 10 litrov na sto aj vďaka použitiu technológie, ktorá pri nízkom výkone vypne polovicu teda štyri valce.

V prípade dieselového prevedenia sa Panamera pýši osemvalcom naladeným na 422 koní. Krútiaci moment dosahuje 850 Nm. To bohate stačí na to, aby sa Panamera 4S diesel rozbehla na stvoku za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť atakuje 285 km/h. Dieslová varzia je vôbec po prvý raz použitá s pohonom všetkých kolies, podobne ako benzínový súrodenci. Tento agregát z Panamery robí najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil s dieselovým motorom.

Dospelý interiér
V interiéri nájdeme nové uloženie palubnej dosky, 12,3 palcovú dotykovú konzolu uprostred. V hrubom katalógu príplatkovej výbavy nájdeme množstvo doplnkov aj masážne sedačky, ambientné osvetlenie kabíny, audio systém Burmester. Porsche tradične, ako vo všetkých modeloch aj v Panamere vsadilo na luxus a komfortnú jazdu. V príplatkovej výbave nechýbajú ani 21 palcové disky kolies. Porsche sa rozhodlo, že nenechá nič na náhodu ani v prípade asistenčních systémov a tak tu nájdeme systém nočného videnia, adaptívny tempomat a príplatkové LED svetlá.

V závere stojí za zmienku spomenúť pripravované verzie GTS a hybrid, no zatiaľ však môžeme povedať, že sa nová Panamera vo všetkých troch variantoch zlepšila nie len výkonnostne, ale aj výzorovo.

Porsche na výstave v Berlíne odhalilo Panameru v troch verziách 4S, 4S Diesel a Turbo. Okrem krajšieho zovňajšku sa zmeny udiali aj pod kapotou.